Tłuszcze, dzięki którym schudniesz

Aby cieszyć się zdrowiem i zgrabną sylwetką nie musisz radykalnie eliminować tłuszczów ze swojej diety. Wystarczy, że wybierzesz te właściwe.


Reklama

Badania przeprowadzone przez naukowców z Harvard School of Public Health pokazały, że dieta uboga w tłuszcze nie jest wcale lepsza niż dieta ze średnią zawartością tłuszczu, a w wielu przypadkach może nawet być bardziej szkodliwa. Codzienna dawka tłuszczu jest niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu - pozostaje jedynie pytanie jakie tłuszcze wybierać, aby czuć się doskonale a jednocześnie osiągnąć wymarzona sylwetkę?

Oliwa z oliwek

Dobroczynny wpływ  oliwy z oliwek na nasze zdrowie jest powszechnie znany. Obniżenie poziomu złego cholesterolu, profilaktyka chorób w serca i nowotworów   - to tylko niektóre z nich

Na tym nie kończą się zalety oliwy. Badania F. Soriguera prowadzone w Hiszpanii pokazują, że osoby spożywające oliwę są szczuplejsze niż te, które preferują inne rodzaje tłuszczów (np. olej słonecznikowy). Naukowcy podkreślają, że na kształtowanie się wagi ma wpływ wiele czynników, ale spożywanie oliwy z oliwek może pomóc w zachowaniu zdrowia i sylwetki.

Spaghetti aglio e olio

 Tłuszcz kokosowy

Nie wszystkie nasycone kwasy  tłuszczowe są złe.   W tłuszczu kokosowym znajdują się przede wszystkim  trójglicerydy o średniej długości łańcuchów kwasów tłuszczowych  (MCT), które są łatwiej przetwarzane przez organizm  i dlatego często wchodzą w skład odżywek dla niemowląt.  Badania wskazują,  że tłuszcz kokosowy przyspiesza metabolizm i sprzyja utracie wagi (Marie-Pierre St-Onge, 2002). Spożywanie tłuszczu kokosowego obniża też apetyt i pomaga w walce z otyłością brzuszną (Monica L. Assunção, 2009).

 Chociaż nadmierne spożywanie  tłuszczu kokosowego może podwyższyć poziom cholesterolu to i tak jest on znacznie korzystniejszy niż np.  tłuszcze trans - czyli tłuszcze sztucznie utwardzane - margaryny i mixy z dodatkiem oleju roślinnego.

Zimny pies

Olej ze słodkich  migdałów

Jest bogaty w witaminy i pomaga obniżyć poziom cholesterolu i cukru we krwi.  Badania naukowe sugerują też, że olej z migdałów może być prawdziwym eliksirem przeciw otyłości (S. Ghos, D. Oerther).  Olej z migdałów ma też szerokie zastosowanie w kosmetyce.

Przed zastosowaniem oleju z migdałów zawsze należy upewnić się, że jest to olej przeznaczony do celów spożywczych.

Pieczeń szpikowana migdałami

Tłuste awokado

Obniżenie ciśnienia, poziomu cholesterolu, zapobieganie nowotworom i piękna  zdrowa skóra  to tylko niektóre korzyści jakie przynosi dieta wzbogacona o owoce awokado.  Chociaż awokado jest tak bogate w tłuszcze, że wiele osób wątpi czy może sprzyjać utracie wagi, badania naukowe wskazują, że tak właśnie się dzieje.

Podczas jednego z eksperymentów podawano pacjentom 1 owoc awokado dziennie w ciągu miesiąca.  Zwiększyło to  poziom spożycia kalorii u badanych o 24% i poziom spożycia tłuszczu o 54 %, a jednak  ich waga spadła średnio o 1 kg (Grant, 1960). Awokado są uznawane za wartościowy składnik diety nie powodującej efektu yo-yo.

Pasta z awokado


Dowiedz się więcej na temat: oliwa | awokado | migdały | kokos

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje