Wigilia? Samo zdrowie!

Na tę wyjątkową kolację półprodukty mają zakaz wstępu na stół. Wszystko musi być przygotowane w domu.

Potrawy wigilijne zawierają wszystkie potrzebne organizmowi składniki.

Karp

Reklama

Daje nam porcję białka. Wigilia bez niego nie może się obejść. I dobrze, bo jego mięso zawiera niewiele tłuszczu, łatwo przyswajalne białko, wit. z grupy B i minerały – fosfor, potas, cynk, żelazo. Jest lekko strawny, pod warunkiem, że zamiast smażyć go w grubej panierce, podamy go w postaci gotowanej, pieczonej, faszerowanego czy w galarecie.

Kapusta z grzybami

Nigdy nie smakuje tak dobrze, jak tego wieczoru! I służy naszemu zdrowiu, zwłaszcza zimą, gdy w naszym menu nie ma zbyt wiele świeżych warzyw i owoców. Kiszona kapusta ma mnóstwo cennych składników: wit. A, E, K i z grupy B, żelazo, wapń, potas, magnez. Wpływa na równowagę kwasowo-zasadową organizmu. Grzyby, które wyłowimy z kapusty, nie tylko wzmacniają jej walory zapachowosmakowe, ale też dostarczają mikroelementów, soli mineralnych i białka. Wartość odżywczą tej potrawy podnosi używany do jej okraszenia olej lniany. Jest on bowiem bogatym źródłem korzystnych dla zdrowia wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega 3.

Kompot z suszonych owoców

Ma doskonały smak i (ze względu na wysoką zawartość błonnika) reguluje pracę układu pokarmowego. A wiadomo, że jest on w święta nieco przeciążany… Susz owocowy jest sam z siebie dość słodki, więc kompot nie wymaga już cukru. Lekko wytrawny jest nie tylko zdrowszy, ale i smaczniejszy.

Świąteczny barszcz

Oczyszcza organizm z toksyn. Buraki są silnie zasadotwórcze – to ważne w okresie, gdy spożywamy sporo zakwaszającego białka, słodkości, potraw mącznych. Dzięki tej zalecie walczą też ze zgagą. Zawierają dużo wapnia, magnezu, sodu i potasu, wiele makro i mikroelementów, sporo witamin, zwłaszcza C i z grupy B. Uwaga: najzdrowszy jest barszczyk bez octu! Pijmy go jak najwięcej zwłaszcza w okresie przeziębień, bo pomaga walczyć z infekcjami wirusowymi.

Kutia słodka, ale zdrowa

W kutii jest mak, miód i orzechy:

Miód – zwalcza wirusy, bakterie i grzyby, podnosi odporność, działa przeciwzapalnie, przywraca równowagę kwasowo-zasadową.

Mak – działa uspokajająco i przeciwbólowo, dba o kości, obniża poziom cholesterolu, poprawia perystaltykę jelit.

Orzechy – odżywiają komórki mózgu, zapewniają zdrowe, piękne włosy i skórę, działają przeciwzapalnie, regulują pracę serca.

Chwila dla Ciebie

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje