Wzmacniacze odporności

Rośliny skuteczne jak witaminy.

Około 70 proc. komórek odpornościowych znajduje się w przewodzie pokarmowym! Dlatego najkrótsza droga do wzmocnienia organizmu wiedzie właśnie przez żołądek. Filiżanka aromatycznego naparu, kieliszek nalewki czy łyżeczka syropu, stosowane regularnie, dodadzą sił i uchronią przed infekcją.

Reklama

Aloesowy eliksir

Soczysty miąższ aloesu jest skarbnicą cennych dla zdrowia substancji. Roślina pobudza układ odpornościowy dzieci i dorosłych, a dodatkowo hamuje rozwój bakterii i grzybów. Dlatego zawczasu warto włączyć do diety wzmacniającą miksturę na bazie aloesu.

PRZEPIS

Z co najmniej trzyletniej rośliny oderwij kilka dolnych liści (mają najwięcej cennych substancji), przetnij je wzdłuż (jak przy filetowaniu ryby) i małą łyżeczką delikatnie wyskrob miąższ, starając się nie przeciąć skórki. Papkę przetrzyj przez sitko, a do powstałej miazgi dodaj miód w proporcji 1:2 (np. jeśli uzyskasz 6 łyżeczek aloesowego przecieru, dodaj 12 łyżek miodu). Powstałą pulpę przelej do słoiczka. Pij łyżkę na czczo.

Syrop z granatu

Te coraz bardziej popularne u nas owoce, zawierają dużą ilość substancji przeciwzapalnych, a także sporą dawkę witaminy C, niacyny, potasu czy błonnika. Granat pomaga w zwalczaniu infekcji (np. obniża gorączkę), ale także chroni przed kolejnym zachorowaniem.

PRZEPIS

Pół szklanki ziarenek granatu włóż do garnka i zasyp dwiema łyżkami cukru. Doprowadź do wrzenia i dokładnie wymieszaj. Gotuj jeszcze przez ok. 10 minut, aż syrop nieco odparuje i zgęstnieje. Przetrzyj przez sito. Łyżkę dodawaj do herbaty (nie gorącej!).

Sok z aronii

Aronia zawiera dużo witaminy C oraz antocyjany, dzięki czemu "wymiata" z organizmu wolne rodniki, wzmacnia błonę śluzową i sprawia, że jest ona dla wirusów nie do sforsowania.

PRZEPIS

Pół kilograma aronii umyj, osusz, zmiksuj. Dodaj, według uznania, zagęszczonego soku z jabłek lub czarnych porzeczek. Dolej 1,5 szklanki wody, gotuj 3-5 minut. Przecedź przez gazę lub gęste sito, dosłódź miodem. Dodawaj codziennie po 1-2 łyżeczki do herbaty lub wody z cytryną (nie powinny być gorące).

Napar z nasion ogórecznika

Ta piękna roślina o niebieskich kwiatach od wieków ceniona jest ze względu na swoje lecznicze właściwości. Korzystnie wpływa zwłaszcza na drogi oddechowe. Chroni nasz organizm, bo zawiera flawonoidy - naturalne substancje przeciwzapalne.

PRZEPIS

Przygotuj napar: łyżkę suszonego ziela zalej szklanką wrzątku, zaparzaj pod przykryciem 15 minut, przecedź. Pij 3 razy dziennie między posiłkami.

Nalewka z dzikiej róży

Jej owoce działają ogólnie wzmacniająco. Są polecane zwłaszcza osobom starszym i rekonwalescentom w okresie przeziębień i grypy.

PRZEPIS

50 g suszonych owoców połącz z 25 dag cukru i zalej litrem mocnego wina lub wódki. Pozostaw w ciepłym miejscu. Po tygodniu zlej i przecedź. Pij 1-2 razy dziennie po kieliszku.


Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje