Wzmocnij się po antybiotyku

Właśnie skończyłaś brać przepisany lek, ale nie czujesz się w pełni sił. Czas sięgnąć po naturalne metody, które szybko postawią cię na nogi!

Mieszanki ziół, które ci pomogą

Reklama

Zadbaj teraz koniecznie o swoją wątrobę. Przyjmowanie leków jej nie służy. Możesz pomóc jej się oczyścić, pijąc napary ziołowe. W ten sposób zacznie się stopniowo regenerować. Warto też wspomóc inne organy, które biorą udział w detoksie organizmu, np. nerki. Pamiętaj jednak, że efektów kuracji ziołowych nie odczujesz natychmiast - tak, jak ustąpienia objawów choroby po przyjęciu antybiotyku. Na poprawę samopoczucia trzeba poczekać, pijąc zioła regularnie, najczęściej przez miesiąc.

Mieszanka odtruwająca - herbatka z poziomką: 5 łyżek mięty, 5 łyżek liści brzozy, 5 łyżek liści poziomki, 5 łyżek ziela mniszka lekarskiego

Zmiel zioła w młynku lub zetrzyj na proszek w ceramicznym moździerzu. Wsyp do szczelnego pojemnika. Łyżkę mieszanki zalej szklanką wrzątku, zaparzaj 20 minut pod przykryciem, a następnie odcedź. Pij pół godziny przed posiłkiem 3 razy dziennie przez 3 tygodnie.

Herbatka poprawia pracę nerek i wątroby, które lepiej będą oczyszczać z toksyn nagromadzonych w organizmie po przyjmowaniu antybiotyku.

Napar wzmacniający - receptura o. Klimuszki: 50 g korzenia arcydzięgla, 50 g korzenia lubczyka, 50 g korzenia mniszka lekarskiego, 50 g kłącza perzu, 50 g kłącza pięciornika, 50 g kłącza tataraku, 50 g owoców róży, 50 g owoców jarzębiny, 50 g kwiatu wiązówki, 50 g liści borówki czernicy, 50 g ziela fiołka trójbarwnego

Wsyp zioła do papierowej torby, wymieszaj dokładnie. Łyżkę stołową mieszanki zalej szklanką wrzątku. Odstaw na 15 minut pod przykryciem, następnie przecedź. Pij 2 razy dziennie.

Możesz też przygotować napar z podwójnej ilości mieszanki, przecedzony zabrać w termosie do pracy i popijać go sobie w ciągu dnia.

Napój regenerujący wątrobę - babka płesznik z ostropestem: łyżeczka mielonych nasion babki płesznik, łyżeczka mielonego ostropestu plamistego

W nasionach leczniczej rośliny - ostropestu plamistego - zawarta jest sylimaryna, która ma niezwykle korzystny wpływ na regenerację komórek wątrobowych. Z kolei babka płesznik to doskonałe źródło błonnika, który wspomaga oczyszczanie wątroby. Wsyp do szklanki po łyżeczce mielonych ziół, następnie zalej je ciepłą wodą. Wymieszaj, poczekaj aż napój zgęstnieje. Jeszcze raz wymieszaj i wypij.

Stosuj 2 razy dziennie. Pamiętaj o piciu wody, ok. 2 l dziennie, ponieważ woda łączy się z błonnikiem, a babka płesznik jest jego doskonałym źródłem.

Herbatka żółciopędna z cykorią w roli głównej: 2 łyżeczki korzenia cykorii (kupisz w aptece), łyżeczka ziela skrzypu i ziela pokrzywy, listek mięty dla poprawy smaku herbatki

Mieszankę zalej wrzątkiem i zaparzaj pod przykryciem 10 minut. Pij do każdego posiłku filiżankę naparu. Gorzkie substancje i garbniki zawarte w cykorii pobudzają tworzenie żółci i wspomagają regenerację wątroby. Z kolei napar z liści pokrzywy pomaga w pozbyciu się toksyn (szczególnie mocznika) z organizmu. Ziele skrzypu usprawnia pracę układu moczowego oraz dróg żółciowych, dzięki czemu sprawniej przebiega oczyszczanie.

Ziółka oczyszczające - miks z karczochem: korzeń mniszka, ziele karczocha, babka lancetowata

Zalej po łyżeczce ziół szklanką wrzątku i zaparzaj pod przykryciem minimum 30 min. Pij trzy razy dziennie. Jeśli herbatka będzie zbyt gorzka, dodaj łyżeczkę miodu, gdy przestygnie. Karczoch i mniszek lekarski to zioła silnie pobudzające wszystkie procesy odtruwania organizmu. Ułatwiają również eliminację szkodliwych produktów przemiany materii. Z kolei babka lancetowata zawiera aukubinę, która m.in. doskonale chroni wątrobę przed toksynami.

Regenerujące napoje z probiotykami

Szczególnej uwagi wymagają teraz jelita. Antybiotyk niszczy nie tylko zarazki, ale także dobre bakterie, które je zasiedlają, tworząc mikroflorę. Skutki tego szybko dają o sobie znać. Pojawia się osłabienie, ogólny spadek odporności, kłopoty trawienne. Wprawdzie najwięcej pożytecznych bakterii zasiedla przewód pokarmowy, ale znajdują się one także np. w pochwie. Są to m.in. bakterie kwasu mlekowego Lactobacillus. Ich zadaniem jest obrona przed nadmiernym rozwojem innych bakterii i grzybów. Odbudowanie mikroflory jest więc dla ciebie podwójnie ważne, bo zapobiega też infekcjom grzybiczym pochwy. Jedz więc produkty, które ci w tym pomogą.

Na poprawę pracy jelit - miks soków: 200 g marchwi, 200 g buraków, 200 g korzenia pietruszki, 200 g selera, 200 g białej kapusty, 4 duże ząbki czosnku, skórka chleba razowego, łyżka cukru i soli

Warzywa, oprócz kapusty, zetrzyj na tarce. Kapustę poszatkuj. Ząbek czosnku przeciśnij przez praskę. Wszystko przełóż do 5-litrowego garnka, dodaj suchą skórkę chleba razowego, łyżkę cukru i soli, uzupełnij wodą. Postaw na 3-4 dni w ciepłym miejscu. Wymieszaj, odstaw na 4 godziny. Zlej sok do szklanych butelek i przechowuj w lodówce. Pij 1-2 szklanki dziennie przez 10 dni.

Turbo oczyszczanie - surówka z buraczków kiszonych: 4 buraki czerwone, 3 ząbki czosnku, listek laurowy, 5 ziaren ziela angielskiego, łyżeczka soli, 2 l wody

Buraki obierz, pokrój w kostkę i włóż do słoja. Dodaj przeciśnięty przez praskę czosnek i pozostałe składniki. Przykryj słój gazą i pozostaw w ciepłym miejscu na 5 dni. Jedz kiszonkę kilka razy w tygodniu do obiadu, a przed kolacją wypijaj pół szklanki odlanego z buraków soku. Kiszone buraczki wspomagają oczyszczanie jelit, bo doskonale poprawiają ich perystaltykę.

Więcej dobrych bakterii - grzybek tybetański: 250 ml pełnotłustego mleka, ziarna grzybka

Grzybek tybetański, czyli ziarna kefirowe możesz kupić w internecie za ok. 25 zł. Łyżkę grzybka włóż do słoika i zalej szklanką pełnotłustego mleka. Przykryj gazą słoik i przechowuj w temperaturze pokojowej. Po 24 godz. zamieszaj drewnianą łyżką (nigdy nie używaj w tym celu metalowej). Gotowy kefir wypij, a grzybki przepłucz pod wodą i wykorzystaj do przygotowania następnej porcji kefiru. Pij codziennie przez 20 dni, a potem zrób 10 dni przerwy.

Napój z grzybka jest źródłem naturalnych probiotyków. Najlepiej zacząć je stosować od pierwszego dnia leczenia antybiotykiem i jeszcze kilka tygodni po kuracji. Jeśli nie możesz zastosować naturalnych probiotyków, przyjmuj te z apteki.

Dodatkowa ochrona probiotyczna - zupa na maślance: 1 l maślanki, 1 l wody, liść laurowy, ziele angielskie, 1 i 1/2 łyżki mąki żytniej, 500 g ziemniaków, cebula, 100 g szynki szwarcwaldzkiej, 2 ząbki czosnku, sól

Obrane ziemniaki pokrój w kostkę, ugotuj w litrze wody z dodatkiem liścia laurowego, ziela angielskiego i soli. Na patelni zeszklij jedną cebulę i 100 g pokrojonej drobno szynki szwarcwaldzkiej. Na końcu smażenia dodaj jeszcze roztarty z solą czosnek. Gdy ziemniaki będą miękkie, dodaj litr maślanki wymieszany z łyżką żytniej mąki. Doprowadź do wrzenia, a gdy zupa już zgęstnieje, dodaj przesmażoną na patelni szynkę z cebulą.

Zupa wzmocni cię i usprawni trawienie, zapewni też potrzebne ci teraz probiotyki. Jedz 2 razy w tygodniu.

Domowe mikstury z olejami

Przyszła pora, by wzmocnić odporność organizmu, bo została osłabiona po antybiotykoterapii. Wyjałowione jelita, bez naturalnej ochrony dobrych bakterii, są doskonałym miejscem do rozwoju bakterii chorobotwórczych. Aby do tego nie dopuścić, zastosuj kuracje olejowe. Mają podwójne działanie - ułatwiają oczyszczanie jelit, a także odbudowują prawidłową florę bakteryjną, co z kolei wzmacnia układ immunologiczny.

Mikstura dodająca sił  - miks aloesu z olejem lnianym: po łyżce soku z cytryny i aloesu, łyżka oleju lnianego, łyżka miodu, woda mineralna niegazowana

Kiwi obierz ze skórki i wrzuć do blendera. Dodaj pozostałe składniki oprócz wody. Zmiksuj, przelej do szklanki i uzupełnij wodą mineralną. Wypij rano do śniadania.

Aloes pomaga zmniejszyć ilość nieprzyjaznych bakterii w twoich jelitach, utrzymując równowagę jelitowej flory bakteryjnej. Miód i olej lniany regenerują błony śluzowe na całej długości jelit, likwidują zaparcia. Kiwi zapewni porcję witamin i błonnika.

Kuracja likwidująca zaparcia - sok z kapusty kiszonej z olejem rzepakowym: pół szklanki soku z kapusty kiszonej, łyżeczka oleju rzepakowego nierafinowanego

Wymieszaj sok z olejem, pij przez miesiąc pół szklanki rano i pół wieczorem. Bakterie mlekowe zawarte w soku wzmagają perystaltykę jelit, w naturalny sposób likwidują zaparcia. W połączeniu z olejem dobrze wpływają na pracę wątroby i pęcherzyka żółciowego.

Lepsza odporność po infekcji - maczanka z oleju rydzowego: mała cebula, sól, olej rydzowy, szczypta pieprzu, szczypta ostrej papryki, chleb na zakwasie

Cebulę posiekaj w drobną kostkę, posyp solą i poczekaj, aż zmięknie. Zalej połową szklanki oleju rydzowego, dopraw szczyptą pieprzu i papryki. Maczaj kromkę chleba na zakwasie. Jedz na przystawkę przez 7 dni.

Olej rydzowy jest tłoczony z rośliny o nazwie lnianka, a z rydzami łączy go jego piękny, rudawy kolor. Można spożywać go tylko na zimno. Olej rydzowy zawiera kwasy omega-3 i omega-6, niezbędne, by wzmocnić naturalne siły obronne organizmu.

Dla poprawy trawienia - sos miodowo-olejowy: 2 łyżki naturalnego miodu, łyżka wody mineralnej niegazowanej, sok z połówki cytryny, 10 łyżek oleju lnianego, tłoczonego na zimno, kilka kropli octu balsamicznego, świeżo mielony pieprz

Miód wymieszaj z łyżeczką wody i sokiem z cytryny, a następnie dodaj olej, ocet i pieprz. Dokładnie wymieszaj składniki.

Używaj jak najczęściej do wszelkich sałat, np. rukoli, roszponki, młodego szpinaku. Miód, cytryna i olej to doskonała mieszanka poprawiająca zarówno trawienie, jak i odporność.

Wzmacniająca smakowa oliwa z czosnkiem i tymiankiem: 5 ząbków czosnku, suszona bazylia, zioła prowansalskie, rozmaryn, 2 szklanki oliwy ekstra virgin

Na dno półlitrowej butelki z ciemnego szkła wrzuć obrane, całe ząbki czosnku oraz kilka ząbków pokrojonych w plasterki. Zrób mieszankę z ziół - wsyp bazylię, zioła prowansalskie i rozmaryn. Całość zalej oliwą z oliwek.

Oliwą smakową możesz smarować grzanki, dodawać ją do kremowych zup warzywnych, dań z warzyw i makaronu. Czosnek działa antybakteryjnie, wzmacnia odporność, więc sprzyja zapobieganiu kolejnym infekcjom. Natomiast zioła wspomagają sprawną pracę jelit i ułatwiają trawienie. Możesz też robić inne ziołowe kompozycje, np. pikantne z czerwoną i zieloną papryczką chili albo z kolorowym pieprzem.

Witaminowe bomby na talerzu

Niedobór witamin i minerałów po chorobie to częsta przyczyna osłabienia. Zanim jednak zdecydujesz się na suplementy z apteki, spróbuj najpierw wykorzystać te naturalne, zawarte np. w warzywach i owocach. Są najlepiej przyswajalne. W okresie rekonwalescencji po chorobie organizm najbardziej potrzebuje: witaminy A (jest w jajkach, żółtych i czerwonych warzywach); witaminy C (najwięcej jest w czerwonej papryce, natce pietruszki, kiwi) oraz witamin z grupy B (zawierają je orzechy, gruboziarniste kasze).

Moc prosto z natury - pasta z kiełkami: mieszanka kiełków, jajko ugotowane na twardo, 2 łyżki jogurtu naturalnego, szczypta soli i pieprzu

Jajko posiekaj, dopraw do smaku solą i pieprzem. Dodaj posiekane kiełki i jogurt. Kiełki zawierają wszystko co najlepsze - jest w nich mnóstwo witamin i minerałów. To najzdrowsza nowalijka o tej porze roku. Załóż w domu własną uprawę i jedz kiełki całą wiosnę.

Warzywa bogate w witaminę C - trójkolorowa sałatka z kolorowej papryki: 3 papryki w różnych kolorach, pół szklanki razowej kaszki kuskus, pół szklanki bulionu warzywnego, natka pietruszki, 3 łyżki oliwy z oliwek, sól i pieprz, ząbek czosnku, łyżka octu balsamicznego

Paprykę umyj i oczyść z gniazd nasiennych. Pokrój w drobną kosteczkę. Natkę umyj, osącz i drobno posiekaj. Kuskus zalej gorącym bulionem i odstaw pod przykryciem, aż kasza go wchłonie w całości. Z oliwy, octu i przeciśniętego przez praskę czosnku ukręć sos. Wymieszaj z kaszą i warzywami. Dopraw do smaku solą i pieprzem. Jadaj na lunch lub na kolację.

Dobre źródło witaminy B - kasza jaglana ze śliwkami i orzechami: 100 g kaszy jaglanej, 0,5 l mleka 2%, łyżka oliwy z oliwek, łyżka miodu, łyżka siekanych orzechów włoskich, 5 suszonych śliwek bez pestek, sól, szczypta cynamonu

Kaszę przelej najpierw wrzątkiem, a następnie zimną wodą i odsącz na sicie. Mleko zagotuj z oliwą, miodem i szczyptą soli oraz cynamonu. Wrzucić do niego kaszę i wymieszaj. Dodaj posiekane orzechy i pokrojone w paseczki śliwki. Wymieszaj i przykryj. Zapiecz w nagrzanym do 180ºC piekarniku przez ok. 15 min. Jadaj kaszę jaglaną jak najczęściej.

Supersiła mikroelementów - koktajl owocowy z zarodkami pszennymi: szklanka soku grejpfrutowego, najlepiej świeżo wyciśniętego, figa suszona, morela (wcześniej namoczona w soku jabłkowym), łyżeczka nasion chia, łyżeczka zarodków pszennych

Figę pokrój na kawałki. Włóż do dzbanka blendera, dodaj pozostałe składniki. Zblenduj. Odstaw na 5-10 minut do lodówki, by spęczniały nasiona chia. Koktajl zawiera wszystkie potrzebne ci witaminy i mikroelementy. Pij przez 7 dni w porze drugiego śniadania.

Pobudzają krążenie, działają antybakteryjnie, ułatwiają trawienie. W okresie rekonwalescencji nie żałuj więc sobie przypraw, lecz dodawaj je do codziennych posiłków. Dodatkową korzyścią będą nowe, ciekawe smaki i aromaty w twojej kuchni.

Sposób na wzmocnienie - imbir z sokiem malinowym: świeży korzeń imbiru (wielkości 1 cm) D szklanka mrożonych malin lub soku z malin D łyżeczka cukru Maliny z cukrem krótko zagotuj. Dodaj imbir pokrojony w plasterki. Odstaw na kilka godzin. Odcedź i wypij. Napój pobudza krążenie i działa wzmacniająco, usprawniając trawienie.

By powrócił apetyt - pesto z bazylii: 2 szklanki listków bazylii, 100 ml oliwy, sól, łyżeczka kurkumy, 3 ząbki czosnku, łyżka tartego parmezanu, 30 g orzechów piniowych

Bazylię, orzechy i czosnek zmiksuj, a gdy składniki się zaczną łączyć, dolewaj oliwę. Gotowe pesto dopraw solą, kurkumą i wymieszaj z parmezanem. Jedz z razowym makaronem. Bazylia doskonale wpływa na poprawę apetytu.

By uniknąć grzybicy - mikstura miodowo-cynamonowa: łyżeczka miodu, 1/2 łyżeczki cynamonu

Wymieszaj oba składniki na papkę. Rozpuść w 100 ml ciepłej wody i wypij przed śniadaniem. Powtarzaj przez 7 dni. Zapobiegnie rozwojowi grzybicy po antybiotyku.

Na lepsze trawienie - zupa kminkowa: 2 łyżeczki kminku, 1 l rosołu lub bulionu, łyżeczka mąki pszennej, 200 ml śmietany do zup, sól

Kminek zalej szklanką wody i gotuj 10 minut. Odcedź na sicie, wywar zachowaj, resztę wyrzuć. Do wywaru wlej rosół i zagotuj. Mąkę i 4 łyżki śmietany wymieszaj z solą oraz 1-2 łyżkami gorącego wywaru, wlej do zupy.

Anna Gumowska

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje