Zaparcia można wyleczyć!

Zbyt mało ruchu, dieta uboga w warzywa i owoce, a czasem poważna choroba sprawiają, że co trzecia Polka uskarża się na „ciężki” brzuch. Z dolegliwościami można się rozprawić – niekiedy szybciej niż myślisz.

Każdej z nas przydarzają się czasem takie problemy... Łatwo o to np. przed miesiączką (wskutek zmian hormonalnych) lub podczas choroby, choćby zwykłej grypy (gdy dużo leżymy w łóżku i mało się ruszamy). Tego typu zaparcie zwykle samo przechodzi po kilku dniach. Ale jeśli przez wiele tygodni lub miesięcy jest tak, że wypróżnienia występują nie częściej, niż 2 razy w tygodniu, może to być dla nas szkodliwe i prowadzić do groźnych powikłań. Nie ignorujmy zatem tych dolegliwości. 

Reklama

Zaskakujące przyczyny

Na pewno wiesz, że powtarzają- cym się zaparciom sprzyja dieta z małą ilością błonnika i siedzący tryb życia. Ale dolegliwości mogą mieć także inne powody. Pijesz niewiele płynów - wtedy nawet duża ilość błonnika w pokarmach nie chroni cię przed zaparciami (a może wręcz im sprzyjać, bo błonnik bez wody działa zapierająco). Odchudzasz się za pomocą diety nisko węglowodanowej - gdy nie jesz produktów zbożowych, warzyw strączkowych i suszonych owoców, pozbawiasz się nie tylko węglowodanów, ale także błonnika. Załatwiasz się w stresie i pośpiechu - według lekarzy to bardzo sprzyja zaparciom. Wstrzymujesz wypróżnienie (bo np. jesteś zapracowana) - jeśli taka sytuacja powtarza się regularnie, może dojść do zaparć tzw. nawykowych.

Kiedy szybko do lekarza

Przewlekłe zaparcia zawsze należy skonsultować. Ale są sytuacje, w których powinnaś to zrobić bez odwlekania wizyty. Nigdy wcześniej nie miałaś tego typu problemów, wypróżnienia były odpowiednio częste oraz regularne - pojawiające się nagle zaparcia mogą ostrzegać przed poważniejszą chorobą przewodu pokarmowego (zwłaszcza gdy masz powyżej 45 lat). Chudniesz bez powodu, czujesz się ogólnie osłabiona, nie masz apetytu, miewasz stany podgorączkowe. Zaparcia występują na przemian z biegunkami, widać ślady krwi w stolcu, dokuczają skurczowe bóle brzucha - mogą to być wczesne objawy zmian nowotworowych w jelicie grubym.

Dieta na regularne wypróżnienia

Zacznij od prostych zmian w diecie. Często już to wystarczy,by wypróżnienia stały się częstsze i łatwiejsze. Jeśli tonie pomoże, sięgnij po zioła o działaniu przeczyszczającym- w przeciwieństwie do tabletek nie rozleniwiają jelit. Codziennie dostarczaj sobie odpowiednią ilość błonnika. Według szczegółowych zaleceń amerykańskiego Instytutu Medycyny powinno to być 14 g na każde 1000 zjadanych przez ciebie kalorii. Np. jeśli dziennie spożywasz ok. 2000 kcal, potrzebujesz 28 g błonnika. Równocześnie pamiętaj,by pić wystarczająco dużo wody. 

Zasada jest taka: dawka płynów (w ml) powinna być taka sama, jak ilość przyswojonych w ciągu dnia kalorii. Np. jeśli spożywasz 2000 kcal, wypijaj min. 2000 ml (czyli 2 litry) wody. Wspomagaj się ziołowymi herbatkami. Jeśli jesteś w młodym wieku (i twoje zaparcia mogą mieć w dużym stopniu podłoże psychiczne) - 2 razy dziennie pij naparz melisy lub mięty (2 łyżki suszu zalej 200 ml wody, odstaw na 10 min; odcedź). Jako osoba w średnim lub starszym wieku sięgaj po herbatkę z owoców kruszyny (1/2 łyżki suszu zalej szklanką wody, gotuj wolno 15 min; odcedź; pij 1-2 łyżki 2 razy dziennie).

Czym grożą nieleczone zaparcia


Nie wolno ci myśleć, że tego typu dolegliwości, choć uciążliwe, to w sumie nic takiego i taka już twoja "uroda". Koniecznie zgłoś się do lekarza,jeśli nie możesz sobie z nimi poradzić. Przepisze pomocne środki (np. ziołowe z senesem, kruszyną, babką płesznik), zleci potrzebne badania. Pamiętaj, że utrzymujące się zaparcia mogą mieć bardzo nieprzyjemne i poważne skutki! 

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje