Zdrowa dieta makrobiotczna

To doskonała kuracja dla osób, które chcą oczyścić organizm i poczuć się lekko. Wypróbuj ją już dziś - reguły są bardzo proste.

Dieta makrobiotyczna nie ma bardzo sztywnych reguł, co i kiedy trzeba jeść. Nasze potrzeby zależą od aktywności fizycznej i pory roku. Wiosną, latem, jesienią jedzmy warzywa i owoce sezonowe, zimą częściej sięgajmy po produkty rozgrzewające, np. ryby, czosnek, cebulę.

Główne zasady diety

Reklama

Jedz kasze, ziarna zbóż, pieczywo z mąki z pełnego przemiału z ziarnami, np. słonecznika czy pestek dyni, orzechy - powinny stanowić aż 50 proc. spożywanych produktów. Sezonowe warzywa - surowe i gotowane - powinny zajmować min. 25 proc. twojego codziennego pożywienia. Warzywa gotuj jak najkrócej, najlepiej tylko je blanszuj. Pamiętaj o tym, by jeść warzywa strączkowe: fasolę, groch, soję (i przetwory, np. ser tofu) oraz kiełki. Są źródłem białka (podobnego do białka występującego w mięsie) i wit. z grupy B.

Przeżuwaj dokładnie każdy kęs. To jest niezbędne, ponieważ w diecie jest dużo ziaren, nasion i orzechów - szybciej się nimi nasycisz, a także łatwiej je strawisz.

Jedz ryby, najlepiej morskie, i owoce morza - należą do grupy produktów bogatych w białko. Ryby powinny zajmować w diecie 10 proc., a owoce morza - 5 proc.

Zachowaj umiar - jedz tylko, gdy jesteś głodna, np. 2-3 razy dziennie. Ostatni posiłek zjadaj 3 godziny przed snem.

Jedz dużo sezonowych owoców - ale tylko tych, które rosną w naszej strefie klimatycznej. Mają one mnóstwo błonnika przyspieszającego trawienie.

Tego unikaj!

Wyklucz ze swojej diety wszystkie rodzaje mięsa, mrożonki (zarówno warzywne, jak i owocowe, oraz gotowe zamrożone dania), owoce tropikalne, przyprawy (sól rafinowaną, pieprz, curry, gałkę muszkatołową), a także słodycze oraz słodzik.

Nie pij mleka i przetworów mlecznych (zwłaszcza jogurtów!). Wykreśl z diety nabiał, zwłaszcza twarde żółte sery, śmietanę i jajka.

Nie używaj napojów energetyzujących, gazowanych (także gazowanej wody mineralnej), czarnej kawy (oraz innych napojów zawierających kofeinę). Nie pij też czarnej herbaty, alkoholu oraz napojów słodzonych.

Przykładowy jadłospis

1 dzień - Śniadanie: 3 łyżki płatków owsianych ugotowanych na wodzie; grzanka z ciemnego chleba pełnoziarnistego posmarowana łyżeczką miodu; zielona herbata. Obiad: Krupnik na bulionie warzywnym, z pęczakiem. Brązowy ryż ugotowany na sypko, z papryką, doprawiony gomasio, zawinięty w zblanszowane liście kapusty pekińskiej. Kolacja: 2 kromki pieczywa ze słonecznikiem lub pestkami dyni, z dodatkiem plasterków sera tofu, posypane kiełkami; zielona herbata lub napar ziołowy.

2 dzień - Śniadanie: Owsianka na wodzie z dodatkiem świeżych owoców, np. jabłka i ziaren słonecznika; ulubiona herbata ziołowa. Obiad: Zupa dyniowa (przepis obok). Na drugie danie gołąbki z nadzieniem z niełuskanego ryżu i gotowanej marchewki, selera i pietruszki, skropione sosem sojowym. Na deser - pieczone jabłko z posiekanymi orzechami i odrobiną miodu. Kolacja: Pory w cieście naleśnikowym (z mąki razowej na wodzie, ewentualnie na mleku sojowym) smażone na oleju rzepakowym lub słonecznikowym; napar ziołowy lub herbata z dzikiej róży.

Tekst pochodzi z magazynu

Tina

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje