Dieta a nowotwory

Dieta może wpływać na rozwój chorób nowotworowych. Z jednej strony może zwiększać ryzyko ich wystąpienia z drugiej może je zmniejszać. Dlatego też warto zadbać o to, co codziennie jemy.

Szacuje się że aż 35 procent zgonów wywołanych chorobami nowotworowymi jest powiązane z dietą, w której określone składniki odżywcze występowały w nadmiernej lub zbyt małej ilości - mówi nasz ekspert dr Dariusz Włodarek.

Reklama

Amerykański Instytut Badań na Rakiem sformułował proste zalecenia, dotyczące diety i aktywności fizycznej, których przestrzeganie zmniejsza ryzyko wystąpienia choroby nowotworowej.

Białe zastąp razowym

Ogranicz w diecie słodycze i produkty z białej mąki. Wybieraj produkty pełnoziarniste! Zdaniem naukowców ryzyko niektórych nowotworów jest większe u osób, które w codziennej diecie spożywają duże ilości produktów z białej mąki (większe ryzyko raka żołądka oraz raka trzustki) oraz nadmierne ilości słodyczy (większe ryzyko raka jelita grubego i trzustki).

Przyczyną tego może być zalegające zbyt długo w przewodzie pokarmowym resztki pokarmowe, a tym samym wydłużenie działania substancji drażniących na ściany jelita. Ponadto, po spożyciu tego typu produktów dochodzi do szybkiego wzrostu poziomu glukozy we krwi, a wraz z nią poziomu insuliny. Okazuje się, że zbyt wysokie stężenie insuliny we krwi zwiększa ryzyko nowotworów piersi u kobiet.

Stwierdzono, że gdy w diecie znajduje się dużo produktów zbożowych, bogatych w błonnik pokarmowy, zmniejsza się ryzyko nowotworów jelita grubego, piersi, prostaty, trzustki oraz endometrium, czyli nowotworu układu płciowego kobiet.

Ogranicz: ciasta, słodycze, słodkie płatki kukurydziane, słodkie napoje oraz białe pieczywo.

Jedz: pieczywo razowe, pieczywo typu graham, płatki zbożowe niesłodzone, grube kasze.

Warzywa i owoce

Regularnie jedz warzywa i owoce oraz włącz do diety warzywa strączkowe. Należy spożywać przynajmniej trzy porcje warzyw dziennie, najlepiej do głównych posiłków w ciągu dnia oraz zjadać dwie porcje owoców. Porcja to objętość małej miseczki.

Najlepiej spożywać je w postaci surowej, gdyż wtedy najlepiej zachowują swoje wartości odżywcze. Jedzenie warzyw i owoców sprzyja zmniejszeniu ryzyka nowotworów jamy ustnej, przełyku, żołądka, płuc, trzustki oraz prostaty. Niedoceniane są warzywa strączkowe, a wskazane jest, aby przynajmniej raz, dwa razy w tygodniu były one w naszym menu.

Dowiedz się więcej na temat: omega | pieczywo | owoce | chorób nowotworowych | Piersi | warzywa | diety | nowotwory | dieta | ryzyko

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje