Kim naprawdę był święty Mikołaj?

Tradycja kultu świętego Mikołaja sięga pierwszych wieków chrześcijaństwa. Kim był biskup, który dziś kojarzony jest głównie z wręczanymi dzieciom podarkami i jak przez lata zmieniał się jego wizerunek?

Czy pod poduszką znajdzie się wymarzony prezent?
Czy pod poduszką znajdzie się wymarzony prezent?Agnieszka Lisak – blog historyczno-obyczajowy
Niektórzy wierzą, że prezenty pod choinką to też zasługa Mikołaja
Niektórzy wierzą, że prezenty pod choinką to też zasługa MikołajaAgnieszka Lisak – blog historyczno-obyczajowy

Czerwony kostium, długa, biała broda, zaprzęg reniferów i worek prezentów - ten, powszechny dziś wizerunek świętego Mikołaja, ma niewiele wspólnego z pierwowzorem. Mikołaj  uznany przez Kościół za świętego, urodził się w III w. na terenie obecnej Turcji. Był biskupem Miry, prawdopodobnie uczestniczył w soborze Nicejskim. Jako hojnego darczyńcę, rozsławił go Jakub de Voragine. Ten włoski hagiograf w "Złotej legendzie" opisywał m.in. jak św. Mikołaj, podrzucając sąsiadowi bryłkę złota,  uratował godność  jego trzech córek, które bieda zmusiła do uprawiania nierządu

Pierwsze wzmianki o świętowaniu, przypadającej 6 grudnia rocznicy śmierci Mikołaja, pochodzą już ze Średniowiecza.  W Amsterdamie, którego Mikołaj jest patronem, w tym dniu uczniowie mieli wolny dzień, a członkowie chórów kościelnych  dostawali kieszonkowe. Z czasem  zwyczaj zaczął być praktykowany   w całym kraju, a podboje kolonialne  pozwoliły mu,  stopniowo rozpowszechnić się niemal na całym świecie.

Kiedyś Mikołaj wyglądał nieco inaczej
Kiedyś Mikołaj wyglądał nieco inaczejAgnieszka Lisak – blog historyczno-obyczajowy

W katolickiej ikonografii św. Mikołaj przedstawiany jest w stroju biskupa, a jego atrybutami są m.in. pastorał, trzy złote jabłka lub kule, sakiewka i worek prezentów. Jest też o wiele młodszy od  brodatego, starszego  pana, którego znamy z reklam, kreskówek czy sklepowych wystaw.

Mikołaj bardziej współczesny
Mikołaj bardziej współczesnyAgnieszka Lisak – blog historyczno-obyczajowy

Za wykreowanie najpopularniejszego dzisiaj wizerunku św. Mikołaja, odpowiedzialny jest producent Coca-Coli. To dla tej firmy w 1930 amerykański artysta Fred Mazen, stworzył reklamę, w której Mikołaj zaprezentował się w nowym stroju, złożonym z czerwonego płaszcza i czapki.

Dawniej dzieci otrzymywały skromniejsze upominki
Dawniej dzieci otrzymywały skromniejsze upominkiAgnieszka Lisak – blog historyczno-obyczajowy

Najnowsza gra komputerowa, interaktywna lalka, tablet - kiedyś nie było mowy o takich prezentach. Nie tylko dlatego, że przed wiekami takie zabawki po prostu nie istniały. Dawniej  nie było  również zwyczaju, obdarowywania dzieci cennymi przedmiotami.  Maluchy zaś, potrafiły cieszyć się z drobiazgów takich jak: złocone orzechy, pierniki, jabłka.

Na niegrzecznych czekała rózga
Na niegrzecznych czekała rózgaAgnieszka Lisak – blog historyczno-obyczajowy

Warunkiem koniecznym do otrzymania prezentu było dobre zachowanie przez cały rok. Kto się nim nie wykazał, w mikołajkowy poranek mógł spodziewać się nie łakoci czy drobnych upominków, a rózgi lub ziemniaka. Czasem dobrotliwy święty, przestawał być łagodnym starszym panem i sam wymierzał łobuzom karę. Zwłaszcza gdy pod przebraniem świętego, krył się ojciec  urwisów.

Prezenty można znaleźć nie tylko pod poduszką
Prezenty można znaleźć nie tylko pod poduszkąAgnieszka Lisak – blog historyczno-obyczajowy

Pozostawianie upominków pod poduszką, lub w okolicach łóżka, to polska tradycja. W innych krajach dzieci szukają drobiazgów w przygotowanych wcześniej dekoracyjnych skarpetach lub ułożonych w korytarzu zimowych butach. Również nie we wszystkich krajach Mikołaj wchodzi przez komin, czasem przyniesione upominki podrzucał przez uchylone okno.

INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd na stronie?
Dołącz do nas