Remont jako impuls do zmiany

P&G i Habitat for Humanity Poland pomagają rodzinom w trudnej sytuacji mieszkaniowej

Już po raz kolejny firma Procter & Gamble i Fundacja Habitat for Humanity Poland połączyły siły, aby wspólnie pomóc potrzebującym rodzinom wyremontować mieszkania. Osobista pomoc, związana z pracą i zaangażowaniem wolontariuszy, jest równie ważna jak wsparcie finansowe. Podkreśla to także ambasadorka tegorocznej edycji projektu, Katarzyna Cichopek, która aktywnie włączy się w remont jednego z mieszkań w Łodzi. Przy okazji Międzynarodowego Dnia Wolontariusza warto pamiętać, że zaangażowanie w pomoc daje wiele satysfakcji.

Reklama

P&G od wielu lat realizuje liczne działania z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu, współpracując z wieloma organizacjami pozarządowymi. W projektach tych uczestniczą także wolontariusze. Jedną z takich aktywności jest akcja prowadzona we współpracy z Fundacją Habitat for Humanity Poland, której celem jest zapewnianie rodzinom w potrzebie przyjaznych warunków do życia. W tym roku zostaną gruntownie wyremontowane kolejne mieszkania - na warszawskim Targówku i w Łodzi. Od 2013 roku, dzięki pracy 130 wolontariuszy z P&G, pomoc otrzymało już blisko 70 rodzin.

Złe warunki mieszkaniowe utrudniają wyjście z biedy

Według raportu Habitat for Humanity Poland, 5,5 mln Polaków (co stanowi 14% społeczeństwa) żyje w warunkach odbiegających od podstawowych standardów.[1] Jak wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS), jest to szczególnie zauważalne wśród gospodarstw ubogich - ponad 2 na 10 gospodarstw z tej grupy wyraża opinię, że mieszka w lokalach, które nie są wystarczająco ciepłe w zimie, a aż 23% przyznaje, że ich mieszkanie ma przeciekający dach, butwiejące okna, czy też zawilgocone ściany, podłogi lub fundamenty. Gospodarstwa domowe żyjące poniżej minimum egzystencji dysponują również gorszymi warunkami sanitarnymi niż gospodarstwa uznawane za nieubogie.[2]

- Brak godziwego mieszkania i perspektyw na zmianę jest uznawany za jeden z trzech najważniejszych problemów polskich rodzin, oprócz bezrobocia i niskich zarobków. Złe warunki mieszkaniowe przekładają się na brak optymizmu, co utrudnia wyjście z biedy. Jeśli pomagamy komuś w poprawie jego warunków mieszkaniowych, to tym samym dajemy mu impuls do pozytywnego działania, motywację do podjęcia pozytywnych decyzji, które sprawią, że odzyska satysfakcję i kontrolę nad swoim życiem - zauważa Maria Rotkiel, psycholog, terapeutka rodzinna i trenerka motywacyjna - Pojedynczym osobom trudniej jest uzyskać wsparcie w remoncie niż na przykład placówce pożytku publicznego, a ubogie rodziny równie bardzo tego potrzebują. Z kolei Polacy chętniej pomagają doraźnie, np. kupując dzieciom z ubogich rodzin prezent na gwiazdkę, niż angażując się osobiście w tak trudną logistycznie formę pomocy, jaką jest remont - dodaje Maria Rotkiel.

Wolontariusze i współfinansowanie remontów

Podobny punkt widzenia podziela firma P&G, która we współpracy z Habitat for Humanity Poland od kilku lat angażuje swoich pracowników w wolontariat, aby pomóc konkretnym rodzinom w stawianiu czoła codziennym przeciwnościom. W ramach globalnego partnerstwa z siecią organizacji dobroczynnych Habitat for Humanity firma tworzy warunki dla wolontariuszy, by angażowali się w realizację prac remontowych na rzecz osób i rodzin w potrzebie oraz współfinansuje te remonty, przekazując na ich rzecz środki finansowe.

- Gdy w 2013 roku rozpoczynaliśmy współpracę z Habitat for Humanity Poland, wiedzieliśmy, że chcemy pomagać racjonalnie. Zależało nam na tym, aby swoje wsparcie skierować do konkretnych osób, które potrzebują pozytywnego impulsu do dalszego działania - powiedziała Małgorzata Mejer, Manager ds. Komunikacji Korporacyjnej na Europę Centralną w P&G - Dlatego podjęliśmy współpracę z cenioną organizacją pozarządową. Habitat for Humanity Poland nie tylko zna potrzeby osób żyjących w trudnych warunkach, ale także potrafi stworzyć wolontariuszom warunki do pracy, dzięki którym mogą oni wykorzystać swój zapał i pasję - podkreśla Małgorzata Mejer.

Pomoc, która buduje kapitał społeczny

Fundacja Habitat for Humanity Poland to pozarządowa organizacja dobroczynna, która pomaga ludziom w zaspokajaniu podstawowych potrzeb mieszkaniowych. Dzięki temu, że stosuje precyzyjne kryteria kwalifikowania do projektów (i na przykład oczekuje od ich odbiorców aktywnego zaangażowania w prace remontowe), organizacja potrafi najskuteczniej połączyć osoby chcące zmienić swoje życie z darczyńcami i wolontariuszami, którzy mogą im w tym pomóc. W ten sposób wsparcie trafia tam, gdzie może przynieść najlepsze rezultaty.

- Nie wszyscy zdają sobie z tego sprawę, że nawet w naszym najbliższym otoczeniu mogą być rodziny, które żyją w bardzo trudnych warunkach mieszkaniowych. To najczęściej oznacza przeludnienie, brak dostępu do łazienki, do ogrzewania, do bardzo podstawowych mediów, które powinny być dostępne, aby w mieszkaniu panował komfort cieplny, czy po prostu komfort zamieszkiwania. Mamy świadomość, że prawie co siódma osoba w Polsce mieszka w nieodpowiednich warunkach i że wiele może liczyć wyłącznie na pomoc organizacji pozarządowych takich jak nasza - powiedziała Magdalena Ruszkowska-Cieślak, dyrektor Fundacji Habitat for Humanity Poland. - Dlatego regularne wsparcie ze strony firm, które są partnerami biznesowymi naszych projektów, jest szczególnie ważne. Dzięki temu, że otrzymujemy od nich darowizny, a ich pracownicy angażują się w pomoc jako wolontariusze, możemy zwiększać skalę naszych działań - zauważa Magdalena Ruszkowska-Cieślak.

Rola wolontariatu oczami Ambasadorki akcji

W remonty mieszkań zostali zaangażowani pracownicy firmy P&G, którzy dołączyli do wolontariatu pracowniczego, ponieważ wierzą, że podarowanie komuś swojego czasu jest jedną z najcenniejszych form pomocy. O tym, że pomaganie to nie tylko datki pieniężne, przekonuje też Ambasadorka akcji, która angażuje się w różnego typu działania dobroczynne już od dawna.

- Bardzo się cieszę, że mogę brać udział w kolejnej edycji akcji wolontariackiej, organizowanej wspólnie przez Habitat for Humanity Poland oraz P&G. To szczytny projekt, którego celem jest przeprowadzenie remontów mieszkań rodzin w potrzebie. Tym razem wspieramy rodziny z Warszawy i Łodzi. Dzięki naszej wspólnej pracy rodziny znajdujące się w trudnej sytuacji zamieszkają w lepszych warunkach - podkreśla Katarzyna Cichopek, ambasadorka tegorocznej edycji akcji. - W tym roku akcja zbiegła się w czasie z Międzynarodowym Dniem Wolontariusza, obchodzonym 5 grudnia. Przy tej okazji warto pamiętać, że to, co możemy dać z siebie najcenniejszego, to czas poświęcony drugiej osobie. Serdecznie zachęcam wszystkich do wsparcia Habitat for Humanity Poland. Warto być wolontariuszem i warto pomagać - dodaje Katarzyna Cichopek.

Oprócz realizacji wspólnych projektów z Habitat for Humanity Poland, w ramach działań wolontariackich P&G organizuje m.in. akcję Choinka Marzeń, polegającą na tym, że pracownicy P&G kupują prezenty dzieciom z ubogich rodzin. 

***

[1] Raport Habitat for Humanity  Poland 2015, http://www.forummieszkaniowe.org/files/Mieszkalnictwo_w_Polsce_2015_HABITAT.pdf

[2] Raport GUS 2016, http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/warunki-zycia/ubostwo-pomoc-spoleczna/ubostwo-w-polsce-w-latach-2013-i-2014,1,6.html


materiały prasowe

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje