Wszystko, co chcielibyście wiedzieć o św. Mikołaju

Miał około 60 lat, niespełna 160 cm wzrostu, skórę o odcieniu oliwkowym, krótką, białą brodę, kanciastą szczękę, wydatny podbródek, ciemnobrązowe oczy i... złamany nos. Kto taki? Święty Mikołaj!

Do powstania współczesnego stereotypu Mikołaja bardzo silnie przyczyniły się liczne kampanie reklamowe.
Do powstania współczesnego stereotypu Mikołaja bardzo silnie przyczyniły się liczne kampanie reklamowe.123RF/PICSEL

Do takich wniosków doszli brytyjscy naukowcy rekonstruujący twarz świętego, żyjącego na przełomie III i IV w. biskupa Miry w Azji Mniejszej (obecnie Turcja).

Ciało św. Mikołaja spoczywa w krypcie w Bari, na południu Włoch. Jego szczątki ekshumowano w 1953 roku w związku z remontem kościoła. Z tej okazji Watykan pozwolił naukowcom z Uniwersytetu w Bari zbadać kości świętego.

Pół wieku później antropolożka z Uniwersytetu w Manchesterze, dzięki nowoczesnym technologiom, odtworzyła model głowy świętego. Model powstał w komputerze po licznych pomiarach oraz prześwietleniach czaszki.

Dzięki wirtualnemu systemowi rekonstrukcji, odtworzono też twarz świętego. Trójwymiarowy obraz, był dziełem ekspertów z Image Foundry Studios - studia specjalizującego się w komputerowym generowaniu obrazów na potrzeby filmu i telewizji.

Wygenerowane komputerowo obrazy dają obraz świętego zupełnie inny, niż znany nam Mikołaj: starszy, rumiany i pyzaty, biały mężczyzna o niebieskich oczach ubrany w czerwony, obszyty futrem strój.

Na taki obraz św. Mikołaja silnie wpłynęło wiele współczesnych czynników. Do powstania współczesnego stereotypu Mikołaja bardzo silnie przyczyniły się chociażby liczne kampanie reklamowe. Chociaż postać dobrotliwego, rumianego staruszka stworzył już w 1931 roku ilustrator z Chicago Haddon Sundblom. (PAP Life)

autor: Zbigniew Krzyżanowski

PAP life
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd na stronie?
Dołącz do nas