7-osobowy SUV dla Twojej rodziny. Sprawdź Volvo XC90!

Artykuł sponsorowany

Jeszcze kilkanaście lat temu rolę dużych, rodzinnych samochodów pełniły prawie wyłącznie minivany. Mogły spokojnie pomieścić siedem osób i zostawało jeszcze trochę miejsca na bagaż. Stopniowo jednak ich miejsce na rynku zaczęły zajmować pojazdy typu Sport Utility Vehicle, czyli SUV. Te większe także mogły mieć siedem miejsc, ich przewagą było jednak wyższe zawieszenie i napęd na cztery koła. Dzisiaj minivana trudno spotkać na ulicy, za to duże SUV-y tłoczą się na każdym rogu.

article cover
materiały promocyjne

Jednym z liderów rynku w tym segmencie jest Volvo XC90. Pierwsza generacja zadebiutowała 20 lat temu i od razu zdobyła przychylność klientów na całym świecie. Z początku głównym rynkiem były Stany Zjednoczone, ale szybko trafiły też na rynki europejskie i azjatyckie. Komfort, trwałość i typowe dla Volvo bezpieczeństwo sprawiły, że z ponad 630 tysięcy wyprodukowanych samochodów wiele jeździ do dzisiaj.

Obecna, druga generacja Volvo XC90 w produkcji pozostaje nieprzerwanie od roku 2015 i całkiem niedawno poddano ją kuracji odmładzającej. Poza wariantami pięcio- i siedmioosobowymi dostępny jest także sześciomiejscowy. Jednak ponad połowa klientów wybiera wersję siedmioosobową. Słusznie - przy długości prawie pięciu metrów (495 cm) miejsca w trzecim rzędzie jest niewiele mniej niż w drugim. Nawet po rozłożeniu dodatkowych siedzeń pozostaje ponad 300 litrów bagażnika.

Volvo XC90 to samochód z segmentu premium - drogi, ale doskonale wyposażony. A przy tym ekologiczny, bo cała gama jest hybrydowa - od podstawowych wariantów z miękką hybrydą (tak w silnikach benzynowych, jak i wysokoprężnych) aż po zaawansowane technologicznie hybrydy typu plug-in. Jednak nawet podstawowy wariant B5 z silnikiem Diesla o mocy 235 KM i momencie obrotowym aż 480 Nm oferuje doskonałe osiągi (0-100 km/h w 7,6 s) i znaczącą oszczędność - 6,8 l/100 km w cyklu mieszanym. Pomaga w tym naturalnie układ miękkiej hybrydy, czyli silnik elektryczny zastępujący rozrusznik i alternator. Pozwala to na natychmiastowy i niezauważalny dla kierowcy rozruch silnika spalinowego przy ruszaniu. Silnik elektryczny wspiera także jednostkę spalinową swoim momentem obrotowym podczas przyspieszania, co zmniejsza obciążenie, a tym samym zużycie paliwa. Identycznie działa miękka hybryda sprzężona z silnikiem benzynowym. Warto podkreślić, że wśród przeprowadzających jazdy testowe dziennikarzy miękkie hybrydy Volvo uważane są za najlepsze z dostępnych na rynku. Dla bardziej wymagających dostępny jest (także miękkohybrydowy) mocniejszy, bo aż trzystukonny benzynowy wariant B6.

materiały promocyjne

Najwyższa półka to hybryda typu plug-in, oznaczona symbolem T8. Tutaj łączna moc silnika spalinowego i elektrycznego to aż 455 KM, a moment obrotowy 709 Nm. Oczywiście systemowo, bo przy tym typie napędu moc nie sumuje się bezpośrednio. Plug-in może też przejechać od 70 do niemal 90 kilometrów tylko na prądzie. PHEV, czyli Plug-in Hybrid Electric Vehicle, popularnie nazywany "hybrydą z wtyczką" to najbardziej zaawansowany wariant napędu hybrydowego. Tutaj także mamy na pokładzie dwa  (a czasem nawet trzy) silniki, spalinowy i elektryczny. Ale PHEV dysponuje znacznie większym zestawem baterii, stąd wspomniany  zasięg na prądzie. A jak sama nazwa wskazuje, samochody PHEV mogą być ładowane z zewnętrznego źródła prądu, dokładnie tak samo jak samochody w pełni elektryczne. Przy niewielkich przebiegach i dbałości o naładowanie baterii można więc uzyskać rewelacyjnie niskie zużycie paliwa - według normy WLTP nawet w okolicach dwóch litrów na sto kilometrów. Oczywiście, w normalnej eksploatacji będzie to możliwe rzadko, ale nie jest niewykonalne. Tym bardziej, że baterie plug-ina nigdy nie rozładowują się całkowicie. Samochód po pokonaniu pełnego dystansu na prądzie pracuje jak zwykła hybryda. Zaletą hybryd plug-in jest więc możliwość przejechania kilkudziesięciu kilometrów w trybie czysto elektrycznym, co pozwoli wjechać do stref zakazanych dla samochodów spalinowych, wadą - konieczność częstego ładowania.

Volvo XC90 fabrycznie wyposażane jest w system Android Automotive, opracowany wspólnie z Google. Do tego modelu ten system trafił wraz z rokiem modelowym MY2023, czyli do aut wyprodukowanych od kwietnia 2022. W kilku innych modelach, w tym XC60, C40 i XC40 Recharge system trafił w zeszłym roku. Najważniejsze elementy tego pakietu to obecność Asystenta Google, pozwalającego na bezdotykowe skorzystanie z funkcji pomocy, najlepszą w klasie nawigację opartą na Google Maps oraz dostęp do dedykowanych dla samochodu aplikacji ze sklepu Google Play. Dostęp do wszystkich usług następuje po zalogowaniu, a niezbędne oprzyrządowanie znajduje się w samochodzie. Mówiąc w skrócie, infotainment w samochodzie działa teraz jak połączony przez Android Auto smartfon.

Systemy bezpieczeństwa w Volvo XC90

Volvo XC90 to także - co naturalne - wiele zaawansowanych systemów bezpieczeństwa. Połączone w system nazwany IntelliSafe, wykrywają pojazdy w martwym polu lusterek, korygują tor jazdy przy zjeżdżaniu z pasa, ostrzegają przed kolizją, a nawet potrafią jej uniknąć automatycznie hamując. Przykładem może być  niebezpiecznie mała odległość względem poprzedzającego pojazdu i duże ryzyko kolizji: system najpierw ostrzega delikatnie, później znacznie bardziej donośnie, a na końcu samodzielnie uruchamia hamulce. Analogicznie systemy te działają w odniesieniu do pieszych. Volvo jest też jedynym producentem, który testuje swoje samochody na wypadek zderzenia z dużym zwierzęciem, np. łosiem.

Warto w tym miejscu zaznaczyć, że Volvo XC90 było pierwszym samochodem, który otrzymał komplet punktów w teście autonomicznego hamowania awaryjnego względem innego samochodu, zaś pokrewny model Volvo S90/V90 pierwszym autem, które zdobyło pełny zestaw punktów w kategorii autonomicznego hamowania awaryjnego względem pieszego.

Zwykło się uważać, że Volvo to samochód, który jest inwestycją na lata. XC90 potwierdza to przekonanie. Dodatkowe siedzenia przydadzą się przecież nawet wtedy, gdy dzieci już z nich wyrosną, a komfort i bezpieczeństwo potrzebne będą zawsze. Rosnąca z roku na rok sprzedaż Volvo w Polsce (ponad 11 tys. sztuk w 2021) najlepiej tego dowodzi. Przeczytaj więcej o XC90 na stronie producenta.

Artykuł sponsorowany

materiały promocyjne
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas