Do samochodu, motocykla i roweru: przegląd najlepszych nawigacji
Artykuł sponsorowany
Zapytani o nawigację, w pierwszej chwili pomyślimy zapewne o niewielkich rozmiarów ekranie z wyrysowaną na mapce trasą. I słusznie! Mimo to konkretne modele potrafią bardzo mocno się od siebie różnić. Inna nawigacja sprawdzi się w przypadku samochodu, inna – motocykla, a jeszcze inna – roweru.
Czasy, kiedy udając się w nieznaną nam trasę byliśmy zdani jedynie na tradycyjne, szybko tracące na aktualności mapy, znaki drogowe oraz własny zmysł orientacji w terenie dawno minęły. Dziś podróżowanie jest dużo łatwiejsze i przyjemniejsze: dobra nawigacja nie tylko skutecznie wskaże nam drogę, ale również do celu pokieruje najszybszą w danym momencie trasą, pozwalającą na uniknięcie korków. Nawigacja GPS nawigacji GPS jednak nierówna, a modele stworzone z myślą o jeździe samochodem, motocyklem czy rowerem potrafią mocno się od siebie różnić.
Nawigacja samochodowa, czyli prosto do celu
Nawigacja samochodowa w RTV EURO AGD pozwoli nam przekonać się, jak wiele najróżniejszych modeli dostępnych jest obecnie na rynku. A na razie mówimy wyłącznie o GPS-ach do samochodu. Wyraźnie widać to choćby po przedziale cenowym, który rozciąga się od 199 zł do 3 449 zł. Różne są także wymiary wyświetlacza (od 3,5 do ponad 10 cali), interfejsy, konkretne parametry techniczne czy marki. Na co zwrócić uwagę przy wyborze?
Przede wszystkim na interfejs. Powinien on być możliwie w największym stopniu intuicyjny. Dlaczego? Żeby obsługa nawigacji nie odciągała naszej uwagi od tego, co aktualnie dzieje się na drodze. Na szczęście dotykowe sterowanie z pomocą wyświetlacza od dawna jest już standardem.
Równie ważny pozostaje uchwyt, który zagwarantuje nam stabilne mocowanie. Sytuacja, w której nawigacja odkleja się od szyby może spowodować zagrożenie. I to nie tylko w momencie wypadku, ale i podczas najechania na dziurę czy gwałtownego hamowania. Duże znaczenie ma także to, jak często wydawca aktualizuje mapy. Infrastruktura drogowa dynamicznie się zmienia - nieustannie przybywa nowych ulic, domów czy wręcz całych osiedli.
Dobrym pomysłem będzie nawigacja z wideorejestratorem, która pozwoli nam zaoszczędzić sporo miejsca na przedniej szybie. Wideorejestrator powoli staje się bowiem standardem, jeśli chodzi o wyposażenie każdego kierowcy. Jednak jeśli chcemy mieć ze sobą oprócz niego także nawigację - może to skutkować poważnym ograniczeniem widoczności. Tymczasem nawigacja z wideorejestratorem to dwa przydatne urządzenia w jednym.
Nawigacja motocyklowa, czyli najważniejsza jest trwałość
Nawigacja motocyklowa? Tutaj trzeba zwrócić uwagę na nieco inne aspekty niż w przypadku GPS-a do samochodu. Pokazuje to, jak bardzo producenci tych gadżetów dostosowują obecnie urządzenia do naszych oczekiwań i wymagań.
Nawigacja motocyklowa musi przede wszystkim być dużo bardziej solidna i odporna - zarówno na wstrząsy (zwłaszcza wówczas, gdy często podróżujemy nieutwardzonymi drogami), jak i wilgoć oraz zróżnicowane temperatury. Przesadne nagrzewanie się urządzenia lub jego gwałtowne wychłodzenie, mogą skutkować jego automatycznym wyłączeniem. W przypadku nawigacji motocyklowej chcemy tego uniknąć.
Komputer rowerowy, czyli najlepszy treningowy przyjaciel każdego rowerzysty
Komputer rowerowy - nazwa nie jest przypadkowa. Współczesne GPS-y to bowiem prawdziwe komputery, posiadające niemal niezliczoną ilość funkcji. Dzięki nim w stosunkowo łatwy sposób dotrzemy do celu, a podczas jazdy będziemy mogli wygodnie i szczegółowo kontrolować nasz trening.
To właśnie treningowe funkcje pozostają aspektem, na który warto zwrócić uwagę przy przeglądaniu konkretnych modeli. Dlaczego? Ponieważ w przypadku komputerów rowerowych ekran nie pełni aż tak dużej roli - zwykle mamy do czynienia jedynie z wizualizacją mapą lub w ogóle jej brakiem.
Dla osoby jeżdżącej na rowerze ważne będą m.in. planowanie i analiza treningu, obciążenie, zalecany czas odpoczynku i regeneracji, prędkość, pokonany dystans, wysokość n.p.m. i nachylenie terenu. Uwagę warto zwrócić również na pojemność baterii i czas jej działania. Musi ona pracować na jednym ładowaniu przez możliwie najdłuższy czas, aby nie doszło do rozładowania w czasie dalekiej wycieczki. Jeśli będzie on wynosił więcej niż 10 godzin - można uznać, że to zadowalający wynik.
Artykuł sponsorowany