Reklama

Dzieci mają mnóstwo pieniędzy

Dzieci ogromną siłą konsumencką. Dysponują budżetem o wartości 5 mld zł.

Około 5 mld zł wynosi budżet, którym dysponują dzieci w wieku 3-16 lat. Mają one także coraz większy udział w komercyjnych wyborach osób dorosłych. Najmłodsi konsumenci są bardzo świadomi marek - nie tylko zabawek, ale także ubrań, butów i urządzeń technologicznych. Na ich wybór w największym stopniu wpływają rówieśnicy i media społecznościowe.

- Dzieci jako konsumenci to ogromna siła, szczególnie, jeśli spojrzymy na to z perspektywy całej rodziny - przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Sebastian Błasiak, prezes agencji Generations, Family & Young Marketing. - Najmłodsi mają coraz większy wpływ na decyzje zakupowe podejmowane przez rodziców. Kiedyś był zupełnie inny model wychowawczy. Obecnie dzieci stanowią integralną część procesu decyzyjnego. Oczywiście są kategorie, w których ten wpływ jest większy i mniejszy.

Reklama

Jak wynika z badania "Kids’ Power" przeprowadzonego przez firmę IQS, dzieci coraz częściej są współdecydentami decyzji konsumenckich. Blisko połowa (49,4 proc.) ankietowanych kobiet przyznała, że najmłodsi współdecydują o wakacjach (41,9 proc.), zakupie mebli (34,6 proc.) oraz wyborze restauracji na obiad rodzinny (13 proc.). Sebastian Błasiak dodaje, że opinia dzieci ma także duże przy wyborze produktów żywnościowych oraz produktów i usług związanych z samochodem.

- Wpływ na decyzje dzieci mają przede wszystkim rówieśnicy, social media oraz tzw. influencerzy [liderzy opinii, działający głównie w internecie - red.] - mówi Sebastian Błasiak. - Trzeba pamiętać, że pokolenie najmłodszych dzieci to wyznawcy marek. Marka bardzo często definiuje samo dziecko, pokazuje przynależność do grupy rówieśniczej. To jest bardzo duża zmiana wobec tego, co działo się wcześniej, kiedy marki nie były aż tak istotne.

Wybierając konkretne produkty i marki, zdaniem Sebastiana Błasiaka, dzieci kierują się jakością, użytecznością oraz funkcjonalnością.

- To pierwsze przesłanki do tego, żeby produkt mógł odnieść sukces - zapewnia Sebastian Błasiak. - Jeżeli do tego dołożymy skuteczną kampanię marketingową, social media, influencerów, to mamy gotowy przepis na wysoką sprzedaż. Jeżeli spojrzymy na marki, które są w najwyższych kategoriach, to widać wyraźnie, że zastosowały się one do tego modelu komunikacji, a często osiągnęły w nim wręcz mistrzostwo.

Gra idzie o nie małą stawkę. W Polsce mieszka około 5 mln dzieci w wieku 3-16 lat. Jak wynika z danych agencji, budżet, którym osobiście dysponują najmłodsi konsumenci może wynosić nawet 5 mld zł. Składa się na niego przede wszystkim otrzymywane od rodziców lub opiekunów kieszonkowe (w przypadku młodszych dzieci jest to 17-18 zł tygodniowo, natomiast starszych - około 116-118 zł miesięcznie).

- Skoro dzieci stanowią już tak dużą siłę zakupową i o tak wielu rzeczach decydują, to stwierdziliśmy, że musimy to zbadać i się temu przyjrzeć - mówi Sebastian Błasiak.

Dużą świadomość w tym zakresie pokazują nominacje do nagród Kids’ WOW! Awards, których pomysłodawcą jest Generations, Family & Young Marketing. Otrzymują je wskazane przez najmłodszych konsumentów marki i produkty w pięciu kategoriach. Do tegorocznej nagrody zostały nominowane takie marki, jak LEGO, The SIMS, PlayStation 4, Monopoly, Xbox One; Adidas, Converse, New Balance, Nike, Reserved; HARIBO; iPad, iPhone, oraz MacBook.

- W kategorii prezentów pod choinkę widzimy bardzo silny trend nowych technologii - wskazuje Sebastian Błasiak. - Wśród najbardziej pożądanych mamy produkty Apple, również konsole do gier, czyli gadżety umożliwiające konsumpcję mediów i komunikację. Ale jest także deskorolka.

Newseria Lifestyle
Dowiedz się więcej na temat: pieniądze
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy