Reklama

Reklama

Jak przetrwać ciążę w zimie?

Zima w ciąży wcale nie musi być męcząca i nieprzyjemna. O czym powinnaś więc pamiętać, by zwiększyć swój komfort i zapewnić sobie i dziecku bezpieczeństwo? Wystarczy, że skorzystasz z kilku przydatnych wskazówek. Dzięki nim przyjemnie i bezpiecznie przygotujesz się do przyjścia dziecka na świat.

Przede wszystkim - zadbaj o właściwy ubiór

Reklama

Twoje ubrania powinny zapewnić ci optymalną temperaturę. Nie możesz się ani przegrzać, ani zmarznąć. Z tego powodu najlepiej ubierać się "na cebulkę", wybierając okrycie łatwe do rozpięcia. Dzięki temu, kiedy zrobi ci się ciepło (np. w autobusie, sklepie), będziesz mogła szybko rozpiąć lub zdjąć jedną warstwę i uniknąć przegrzania.

Zminimalizujesz więc ryzyko pojawienia się infekcji, która może się rozpocząć, kiedy spocona wyjdziesz na mróz. Pamiętaj, że przegrzanie jest z tego powodu bardziej niebezpieczne od zmarznięcia. Nie zapominaj również o czapce, szaliku i rękawiczkach. Przez głowę ucieka większość ciepła, a nieokryta szyja może szybko spowodować u ciebie przeziębienie czy choroby gardła.

Wygodne i stabilne buty - w zimie to konieczność

Lód, śnieg i śliskie chodniki w połączeniu z rosnącym brzuszkiem sprawiają, że podwójnie trudno jest ci zachować równowagę. Powinnaś postawić więc na komfortowe, ciepłe i stabilne obuwie. Zrezygnuj z butów, które zwiększają ryzyko upadku: kozaków na obcasie (nawet najmniejszym), obuwia sportowego typu adidasy (mają bardzo śliską podeszwę).

Dobrze sprawdzą się śniegowce lub zwykłe, ocieplane botki - najlepiej z gumową podeszwą i zapinane na zamek błyskawiczny lub rzepy. Będziesz czuła się nie tylko bezpiecznie, ale i wygodnie.

Zimowa dieta musi dodawać energii

Dieta w zimie musi zapewnić ci odpowiednią ilość energii, a także zwiększenie odporności. Powinnaś jednak spożywać mniej więcej tyle kalorii, co zwykle. Postaw na ciepłe i gęste zupy różnego typu, zapiekanki makaronowe, razowe pieczywo czy chude mięso i tłuste ryby. Pamiętaj, że węglowodany złożone (pełnoziarniste produkty) zapewnią energię na dłużej.

Chociaż w zimie ochota na świeże owoce i warzywa maleje, nie rezygnuj z surówek, sałatek czy zdrowych przekąsek. Zimą warto jeść m.in. kiszonki, ziemniaki, buraki, warzywa korzeniowe (marchew, seler, pietruszka etc.), pomarańcze, banany i jabłka.

Śniadanie pomoże dobrze zacząć każdy dzień

Nigdy nie wychodź z domu bez śniadania, ponieważ to ten posiłek w dużej mierze pozwoli ci dobrze zacząć dzień. Warto, abyś sięgała po śniadania na ciepło, które nie tylko zaspokoją głód, ale też doskonale rozgrzeją. Możesz zjeść np. owsiankę na mleku z owocami, omlet z warzywami czy zapiekaną kaszę jaglaną.

Pamiętaj o dobrym zbilansowaniu tego posiłku - powinien zawierać zarówno białka, węglowodany i tłuszcze, jak i warzywa lub owoce. Jeśli rano czujesz mdłości - zjedz chociaż kilka sucharków, a drugie śniadanie zabierz ze sobą.

Nie zapominaj o witaminach - kwas foliowy to podstawa

Pamiętaj, że zapotrzebowanie na wiele witamin pokrywasz wraz ze zbilansowaną dietą, a inne wymagają dodatkowej suplementacji. Przy kwasie foliowym dieta pokrywa jedynie ok. 50 proc., dlatego tak ważne jest uzupełnienie go tabletkami.

Kwas foliowy szczególnie istotny jest w pierwszych trzech miesiącach ciąży, kiedy rozwija się cewa nerwowa twojego dziecka - ten organ przekształci się później w mózg i rdzeń kręgowy. Jego niedobory mogą skutkować u dziecka wadami cewy nerwowej (np. niedomózgowie, rozszczep kręgosłupa), a u ciebie - m.in. anemią megaloblastyczną.

Dobrze, abyś zdawała sobie sprawę, że połowa kobiet może mieć problem z prawidłowym wchłanianiem "zwykłego" kwasu foliowego, który jest najpopularniejszy. Dlaczego? Jest to związane z mutacją MTHFR, która zaburza wchłanianie tej witaminy, a w konsekwencji - powoduje niedobory. Mutację MTHFR można wykryć, wykonując proste badanie genetyczne.

Jeśli nie wykonałaś go przed zajściem w ciążę, możesz zrobić to teraz. Dzięki temu twój lekarz będzie mógł dostosować odpowiednią dla ciebie formę i dawkę kwasu foliowego.

Zmarzłaś? Te sposoby pozwolą ci się ogrzać skutecznie i bezpiecznie

Jeśli wróciłaś do domu zmarznięta, powinnaś rozgrzać się stopniowo, ale skutecznie. Możesz zmoczyć nogi w ciepłej wodzie (nie może być gorąca), chwilę odczekać, a następnie ubrać grube skarpety. Najlepiej, by były wełniane - nie tylko rozgrzewają, ale też poprawiają krążenie.

Wypij również ciepły napój - może to być słaba herbata z sokiem malinowym (najlepiej domowej roboty) lub miodem, kakao (nie rozpuszczalne) czy gorące mleko. Jeśli wciąż ci zimno, pamiętaj o ciepłym kocu lub cieplejszym ubraniu. Nie podkręcaj za bardzo ogrzewania - optymalna temperatura to ok. 21-23 stopnie.

Pamiętaj, że nic tak nie rozgrzewa, jak ruch. Dlatego jeśli stoisz na przystanku i czekasz na autobus, w miarę możliwości postaraj się przejść kilka kroków. Również w domu możesz zrobić kilka wymachów czy wykonać lekką gimnastykę.

Nie rezygnuj z aktywności - zimowe spacery to przyjemność

Spacery na świeżym powietrzu nie tylko pozwalają dotlenić cały organizm i złapać trochę słońca (witamina D), ale również doskonale wpływają na samopoczucie. Jeśli za oknem świeci więc słońce, a temperatura nie jest zbyt niska - ubierz się ciepło i wybierz do parku czy lasu na przechadzkę.

Świat zasypany śniegiem potrafi być naprawdę piękny! Jeśli pogoda nie pozwala na długie spacery, możesz wybrać się np. na zajęcia dla ciężarnych na pobliskiej siłowni. Aktywność poprawi ci humor, a ciało lepiej przygotuje się do nadchodzącego porodu.

Agnieszka Łapajska, testDNA, www.testDNA.pl   

Dowiedz się więcej na temat: ciąża

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje