Reklama

Kiedy dziecko jest gotowe do szkoły?

Przygoda ze szkołą to zupełnie nowy etap w życiu każdego dziecka i rodzica, często jest związany z lękiem przed zmianą i przed tym, co nieznane. To w dużej mierze na rodzicach spoczywa ciężar decyzji, czy wysłać do szkoły dziecko sześcio- czy siedmioletnie. W tej kwestii nieodzowną pomocą jest ocena gotowości szkolnej, która odpowiada na pytanie nurtujące wielu rodziców - czy moje dziecko jest gotowe, by iść do szkoły? Pomoc w tej kwestii oferują często przedszkola, m.in. placówki Pomarańczowa Ciuchcia.

Wbrew powszechnej opinii dojrzałość szkolna nie jest równoznaczna z umiejętnością liczenia, czytania czy pisania. Oznacza równowagę między wymaganiami, jakie stawiane są przed dzieckiem w szkole a stopniem jego rozwoju. Aby odpowiedzieć na pytanie "Czy moje dziecko może już opuścić przedszkole", należy wziąć  pod uwagę jego rozwój fizyczny, emocjonalno-społeczny i umysłowy. Pełna gotowość szkolna wiąże się z harmonijnym rozwojem w każdej z tych sfer. Rozwój fizyczny obejmuje m.in. odpowiedni poziom koordynacji wzrokowo-ruchowej, rozwiniętą motorykę małą i sprawność ruchową ciała. Na dojrzałość emocjonalno-społeczną składa się  umiejętność panowania nad emocjami, odpowiedniego reagowania na oceny i uwagi nauczyciela, chęć do integrowania się z rówieśnikami i uczestniczenia w życiu klasy. Równie istotną kwestią jest dojrzałość umysłowa, która przejawia się w zainteresowaniu otaczającą rzeczywistością oraz chęcią zdobywania wiedzy. Każde dziecko jest inne, dlatego ocena jego dojrzałości szkolnej jest zadaniem niełatwym.

Reklama

Rola przedszkola

Niezwykle istotna w przygotowaniu dziecka do szkoły jest rola przedszkola, które organizuje roczne przygotowanie do nauki. 

- Pobyt dziecka w przedszkolu Pomarańczowa Ciuchcia nie ogranicza się jedynie do uczestniczenia w atrakcyjnych zabawach czy kontaktu z rówieśnikami. Jesteśmy ostatnim przystankiem na drodze do edukacji szkolnej, dlatego niezwykle poważnie podchodzimy do przygotowania maluchów do tego kolejnego etapu. Dzięki zastosowaniu w naszym programie  teorii inteligencji wielorakich prof. Howarda Gardnera, możemy bez problemu wskazać mocne i silne strony dziecka oraz popracować w obszarach wymagających poprawy. Amerykański psycholog określił inteligencję jako pewnego rodzaju zespół umiejętności, talentów i zdolności, zakładając jednocześnie, że każdy z nas posiada je wszystkie, lecz rozwinięte w różnym stopniu. Dlatego do każdego dziecka podchodzimy indywidualnie. Pedagodzy dobrze znają dzieci, uważnie monitorują ich postępy i zachowania oraz dzielą się swoimi wnioskami z rodzicami. To wszystko okazuje się niezwykle pomocne przy podejmowaniu decyzji, czy maluch powinien już rozpocząć naukę w pierwszej klasie - mówi Joanna Wiśniewska, dyrektor przedszkola Pomarańczowa Ciuchcia na Bemowie.

Rola rodzica

Choć podstawa programowa wyznacza nauczycielom cele pracy dydaktyczno-wychowawczej, które prowadzą do osiągnięcia kompetencji niezbędnych we wszystkich obszarach, równie ważne jest wsparcie rodziców. Poprzez różnego rodzaju zabawy i aktywności mogą w znaczny sposób wpływać na gotowość swojego dziecka do podjęcia nauki w szkole. Nawet tak niepozorne czynności, jak angażowanie najmłodszych w domowe obowiązki, codzienne wspólne czytanie czy słuchanie z zainteresowaniem tego, co maluch ma nam do powiedzenia, wpływają znacząco na jego rozwój i umiejętności. Rolą przedszkola jest zatem również ukierunkowanie działań rodziców, by przy ich pomocy wpływać na dojrzałość szkolną przyszłych uczniów.

W związku z tym niezwykle ważna jest harmonijna współpraca rodziców i nauczycieli, tylko ona zapewnia bowiem możliwość uzyskania niezbędnej dojrzałości, dzięki której ten nowy i nieznany etap będzie dla dziecka fascynującą przygodą.

INTERIA.PL/materiały prasowe
Dowiedz się więcej na temat: szkoła | dzieci w szkole
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy