Reklama

Reklama

​Olej rzepakowy jest polski i jest najlepszy

Na półkach nawet zupełnie małych sklepów pysznią się oleje i oliwki z nasion winogron, oliwek, słonecznika, grapefruita i nie wiadomo, czego jeszcze. A nowoczesne i bywałe w świecie gospodynie w przepisach podawanych przyjaciółkom zarzekają się, że potrawa nie ma prawa się udać, jeśli nie użyje "oliwki z oliwek". Można rzec "cudze chwalicie, swego nie znacie".

W Polsce bowiem mamy dostępny najlepszy olej. W dodatku jest najtańszy i nie ma obaw, że postawiony w szafce po dwóch tygodniach zacznie jełczeć i gorzknieć. To olej rzepakowy.

Reklama

Jest znakomitym olejem nie tylko do smażenia, ale także do spożywania na surowo, czyli przyrządzania sałatek, sosów do nich lub majonezu. Na patelni nie zmienia swoich właściwości, szybko osiąga wysoką temperaturę. Nie zmienia tez smaku potraw. Jest niezbyt gęsty, co sprawia, że łatwo ocieka ze usmażonych produktów, a więc kotleciki, placki i racuchy są mniej tłuste. 

Olej rzepakowy jest najzdrowszy z wszystkich olejów roślinnych

Rzepak jest nazywany "oliwką północy". Cechą charakterystyczną oliwy z oliwek jest bardzo wysoka zawartość korzystnych kwasów jedno nienasyconych, a olej rzepakowy jest pod tym względem olejem najbliższym. Olej rzepakowy jest zdrowszy od oliwy z oliwek i coraz częściej uważa się, że jest najzdrowszy spośród wszystkich olejów roślinnych.

Tłuszcz spożywany w odpowiednich ilościach jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka. Znaczenie ma rodzaj spożywanych tłuszczów. Miękkie i ciekłe tłuszcze (oleje i margaryny kubkowe wytwarzane z olejów) bogate są w wielo- i jedno nienasycone kwasy tłuszczowe, korzystne dla zdrowia.

Natomiast tłuszcze o twardej konsystencji (masło, smalec, margaryny twarde) zawierają większe ilości nasyconych kwasów tłuszczowych oraz izomery trans, niekorzystne dla zdrowia. Więc oleje roślinne i miękkie margaryny są najlepsze dla naszego zdrowia.

Właściwości oleju rzepakowego



Wielo nienasycone kwasy tłuszczowe aktywnie obniżają poziom cholesterolu we krwi. Wśród wielo nienasyconych kwasów tłuszczowych występują niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe, które biorą udział w budowie błon komórkowych i w produkcji hormonów. Nienasycone kwasy tłuszczowe z rodziny omega-3 występują także w rybach.

Ich spożywanie zmniejsza ryzyko występowania chorób serca.  Jedno nienasycone kwasy tłuszczowe występują także głównie w ciekłych tłuszczach: oliwie z oliwek czy oleju rzepakowym, oraz tłuszczach o miękkiej konsystencji,  jak miękkie margaryny wytworzone z tych olejów. Zaleca się zastępowanie w diecie kwasów nasyconych kwasami jedno nienasyconymi.

Olej rzepakowy jest bogatym źródłem witamin rozpuszczalnych w tłuszczach takich jak: A,E,D3 i K oraz niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT). Tłuszcze zawierające NNKT posiadają wiele zalet: przeciwdziałają chorobom serca i układu krążenia, utrzymują prawidłowy poziom cholesterolu we krwi, działają przeciwkrzepliwie, wpływają na cykl metaboliczny komórek, zapewniają optymalny rozwój mózgu i wzroku.

PRAWDA



1. olej rzepakowy jest najzdrowszym tłuszczem roślinnym

Olej rzepakowy zawiera wśród tłuszczów najmniej kwasów tłuszczowych nasyconych (podnoszą poziom cholesterolu), dużo jednonienasyconych (obniżają poziom cholesterolu) oraz nienasycone kwasy tłuszczowe. Organizm sam nie potrafi ich produkować i muszą być dostarczone z pożywieniem.

2. olej rzepakowy można stosować na wiele sposobów

Jest bardzo dobrym olejem do smażenia: nie zmienia swoich właściwości, szybko osiąga wysoką temperaturę, łatwo ocieka z produktu usmażonego, dlatego kotlety, placki są mniej tłuste. Może być wykorzystany jako dodatek do sosów sałatkowych, surówek, sałatek. Ochroni zawartą w pożywieniu witaminę C, oraz witaminy z grupy B przed szkodliwym działaniem światła i powietrza.

3. olej ułatwia przyswajanie witamin

Witamina K, beta-karoten obecne w warzywach, witamina A, D z ryb i podrobów nie zostaną wchłonięte i przyswojone przez organizm jeżeli nie znajdą się w towarzystwie tłuszczu. Nawet niewielka ilość oleju usprawni wchłanianie witamin przez organizm.

NIEPRAWDA

1. olej rzepakowy jest rakotwórczy

Tak mogło być kiedyś. Zła sława rzepaku związana była z dużą zawartością kwasu erukowego podejrzanego o właściwości rakotwórcze. Obecnie ziarna rzepaku zostały genetycznie zmodyfikowane. W Polsce olej rzepakowy produkowany jest z ziaren rzepaku podwójnie ulepszonego, tzw. "00". Ma on bardzo niski poziom ciał gorzkich (glikozydów) i kwasu erukowego, a pozyskiwane z niego olej i śruta są produktami spożywczymi poza wszelkimi podejrzeniami.

2. do smażenia na głębokim tłuszczu najlepszy jest olej

Do smażenia frytek, pączków, chrustów, krewetek najlepsze są tłuszcze o wysokiej temperaturze dymienia, nie zmieniające swojej budowy, czyli smalec i Planta. Oleje nie są najlepsze, bo zawierają kwasy tłuszczowe wielonienasycone. Pod wpływem smażenia tworzą się w nich wolne rodniki, podejrzane niemal o wszystkie cywilizacyjne choroby.

3. olej rzepakowy to oliwa północy, ma takie same walory zdrowotne co ona

Olej rzepakowy różni się od oliwy sposobem otrzymywania i oczywiście surowcem. Wpływa to na jego skład i zawarte w nim proporcje kwasów tłuszczowych. Oleje mają mniejszą liczbę nieporządanych w diecie kwasów nasyconych, są dość ubogie w tłuszcze obniżające poziom cholesterolu. Olej rzepakowy najlepiej używać do smażenia, a oliwę z oliwek (najlepiej z pierwszego tłoczenia) powinno się zajadać surową, np. do sałatek, surówek; szkoda jej na smażenie, bo w wysokiej temperaturze kwasy tłuszczowe tracą właściwość obniżania cholesterolu.

Kilka tłustych rad

- dzieci do 2 lat powinny jeść tłuszcze o składzie zbliżonym do mleka kobiecego, czyli masło

- jeżeli twoja dieta przeładowana jest wędlinami, serami żółtymi, mięsiwem bogatym w nasycone kwasy tłuszczowe, zjadaj więcej kwasów wielonienasyconych NNKT, najlepiej z olejów roślinnych

- przechowuj oleje w ciemnym, chłodnym miejscu; po otwarciu butelki zawartość zużyj w ciągu 3 tygodni

Nie zawiera cholesterolu, w jego składzie znajdziemy około 65% NNKT niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych ( tzw. witamina F), istotnych w profilaktyce miażdżycy i chorób serca. Kwasy te, niezbędne dla życia człowieka, nie są produkowane przez ludzki organizm, dlatego należy dostarczać ich w postaci żywności. Olej , dzięki zawartości witaminy E (zwanej inaczej witaminą młodości) ma także wpływ na poprawę wyglądu skóry.

Dowiedz się więcej na temat: olej rzepakowy

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje