Reklama

Reklama

Pieniądze mają wpływ na dzieci

- Pieniądze wpływają na zachowanie dzieci, nawet tych, które jeszcze nie znają jego wartości. Mając dostęp do pieniędzy małe dzieci bardziej się starają, za to mniej chętnie dzielą się swoją własnością - wynika z badania przeprowadzonego przez naukowców z Uniwersytetu Minnesoty i Uniwersytetu Illinois.

Co ciekawe, efekt ten zaobserwowano już u maluchów, które nie znają wartości pieniądza.

- Pieniądze to taki miecz obosieczny, więc rodzice używający ich jako argumentu w kontaktach ze swoimi dziećmi, powinni być ostrożni - mówi prof. Kathleen Vohs, jedna ze współautorek badania.

- Dlaczego obosieczny? Bo może być skutecznym narzędziem, jeśli chodzi o wzmacnianie koncentracji i wysiłku wkładanego w jakąś pracę, za to zdecydowanie negatywnie wpływa na chęć dzieci do pomagania innym, dzielenia się i bezinteresownego dawania.

W badaniu wzięło udział 550 dzieci z Polski i USA, w wieku 3-6 lat. Na początku maluchy zostały poproszone o posortowanie pieniędzy lub guzików, a po wykonaniu tej czynności - o ułożenie puzzli. Okazało się, że 73 proc. dzieci, które sortowały pieniądze potrafiło skupić się na układance, przez co najmniej dwie minuty, natomiast w drugiej grupie dzieci, które na tak długo potrafiły zając się zadaniem, było jedynie 56 proc.

Reklama

Kolejny eksperyment wyglądał bardzo podobnie, jednak tym razem - po uprzednim posortowaniu pieniędzy bądź guzików - przedszkolaki miały pomóc prowadzącym badanie w przygotowaniu zadania dla innego dziecka, a konkretnie w zgromadzeniu dla niego zestawu kredek. Okazało się, że maluchy, które bawiły się prawdziwymi pieniędzmi były zdecydowanie mniej skłonne do pomocny w zbieraniu kredek niż te, który sortowały guziki.

Pieniądze są istotnym elementem życia kulturowego

Ostatnim etapem badania było sprawdzenie czy podobny do opisanego efekt mogą spowodować cukierki. - Chcieliśmy przetestować, czy słodycze są w stanie wywołać w dzieciach równie silną, co pieniądze, reakcję - mówi prof. Vohs.

Tym razem podzielono uczestników na trzy grupy, sortujące odpowiednio: pieniądze, przyciski lub cukierki. Po zakończeniu tego zadania dzieci zostały poinformowane, że mogą wybrać sobie maksymalnie sześć naklejek z wizerunkami bajkowych bohaterów. Wszystkie dzieci z grupy układającej monety wzięły co najmniej trzy naklejki, podczas gdy w grupie "guzikowej" było to zaledwie 78 proc., a w grupie "cukierkowej" 76 proc.

Następnie powiedziano maluchom, że mogą oddać część swoich naklejek innym dzieciom, które nie uczestniczyły w tym zadaniu, a więc nie miały szansy na zdobycie własnych naklejek. Jeśli nie chciały, wszystkie pozyskane wcześniej nagrody mogły zachować dla siebie.

Okazało się, że przedszkolaki, które bawiły się pieniędzmi, dzieliły się swoimi zdobyczami zdecydowanie mniej chętnie niż pozostali uczestnicy badania.

- Pieniądze są istotnym elementem życia kulturowego - mówi prof. Lan Chaplin z Uniwersytetu Illinois, drugi ze współautorów badania. - Otrzymane przez nas wyniki potwierdzają, że już dzieci w wieku 3 lat są pod ich istotnym wpływem. Pieniądze mogą wpływać na ich osiągnięcia, hojność i równowagę interpersonalną.

Z kolei, według prof. Vohs, badanie to jest odzwierciedleniem wzorców kulturowych, jakie panują w Europie, Azji i Ameryce Północnej. "Są wyraźnym odzwierciedleniem stosunku dorosłych do pieniędzy. To ważne odkrycie dla osób zajmujących się psychologią pieniędzy" -

Badanie ukazało się na łamach czasopisma "Psychological Science".

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: pieniądze

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy