Reklama

Uczenie na błędach

Dzieci, które wierzą, że poziom inteligencji nie jest z góry ustalony, bardziej uważają na swoje błędy i o wiele łatwiej się na nich uczą - wynika z badań opublikowanych w piśmie "Developmental Cognitive Neuroscience".

Rodzice i nauczyciele powinni uczyć dzieci, aby zwracały większą uwagę na robione przez siebie błędy i próbowały się na nich uczyć, zamiast wstydzić się ich bądź starać ignorować - wynika z badań przeprowadzonych na Michigan State University, w trakcie których badano nastawienie dzieci do uczenia się i powiązanej z tym aktywności mózgu. 

Średni wiek dzieci uczestniczących w badaniu wynosił 7 lat. Jak podkreślają autorzy badania, jest to czas, w którym większość dzieci rozpoczyna naukę w bardziej formalnym systemie szkolnym i kiedy ich nastawienie ma najbardziej zauważalny wpływ na osiągnięcia szkolne. 

Reklama

Na początku eksperymentu oceniono nastawienie uczestniczących w nim 123 dzieci. Mogły być one nastawione na rozwój - czyli wierzyć, że ciężka praca może je uczynić mądrzejszymi, bądź też mieć nastawienie niezmienne - czyli uważać, że inteligencja jest z góry ustalona. 

Następnie dzieci zostały poproszone o zagranie w wymagającą dokładności grę komputerową. Zadaniem gracza było łapanie zwierząt, które uciekły z zoo poprzez naciskanie odpowiedniego klawisza, kiedy na ekranie komputera pojawiało się zwierzę. W przypadku jednak, w którym na ekranie pojawiała się trójka orangutanów, pomagających w wyłapywaniu innych zwierząt, nie trzeba było ich łapać. 

W czasie trwania gry monitorowano aktywność mózgu każdego dziecka. W czasie ok. pół sekundy po popełnieniu błędu zwiększa się aktywność mózgu osoby, która błąd popełniła - oznacza to, że mózg zdaje sobie sprawę z pomyłki i usiłuje ustalić, co poszło nie tak. Wyższa aktywność oznacza, że dana osoba bardziej skupia się na problemie. Taki też rezultat naukowcy otrzymywali w przypadku dzieci nastawionych na rozwój. Poza tym, znacznie bardziej prawdopodobne było, że ich wyniki polepszą się po popełnieniu błędu. 

Naukowcy zwracają przy tym uwagę, że wcześniejsze badania sugerowały, że ludzie z niezmiennym nastawieniem nie chcą się uczyć na błędach. Tymczasem wyniki najnowszego eksperymentu wskazują na to, że wyniki dzieci o takim nastawieniu również mogą ulec polepszeniu - ale wyłącznie wtedy, gdy dokładnie będą one analizować swoje błędy. 

- Wielu rodziców i nauczycieli unika odnoszenia się do błędów dzieci mówiąc im: "Uda ci się następnym razem". Zamiast tego mogliby natomiast mówić: "Błędy się zdarzają, więc spróbujmy sprawdzić, co poszło nie tak" - podsumowuje Hans Schroder, twórca badania. 

PAP
Dowiedz się więcej na temat: błędy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama