Reklama

Reklama

Gdy cholesterol zaczyna dokuczać: podpowiadamy, jak zmienić swoje menu w parę dni

Wysoki poziom cholesterolu to jeszcze nie wyrok. Realny wpływ na nasze zdrowie ma nasza dieta. Możemy zmienić ją już dziś, by „domowymi sposobami” poprawić wyniki i zadbać o swoje serce. Sekret zmiany stylu życia na zdrowszy tkwi przede wszystkim w naszej diecie!

Praktyczne wskazówki dietetyczne

W prawidłowo skomponowanej diecie nie może zabraknąć tłuszczów. Dietetycy zalecają jednak, by zamiast tych pochodzenia zwierzęcego, wybierać tłuszcze roślinne. Nie chodzi tutaj jedynie o włączenie ich do diety, ale faktyczną zamianę, przynajmniej częściową.

Reklama

Okazuje się, że ta drobna zmiana powoduje prawdziwą rewolucję w diecie. Zamiast kromki posmarowanej masłem, na śniadanie zjedzmy sałatkę podlaną olejem rzepakowym. Gotując bulion, lepiej podsmażyć na patelni warzywa, niż dodawać tłusty udziec z kurczaka. Do smażenia również polecany jest olej rzepakowy, ponieważ ma wysoki punkt dymienia, co oznacza, że można go bezpiecznie podgrzewać do bardzo wysokich temperatur. Zamiast mięs obiadowych i wędlin sięgajmy po ryby. Są znacznie zdrowsze, gdyż zawierają ważne dla naszego serca kwasy omega-3. Według naukowców z Uniwersytetu Harvarda już 85 g tygodniowo dobrej jakości łososia zmniejsza ryzyko przedwczesnej śmierci z powodu zawału aż o 36 proc. Pozytywny wpływ na obniżenie "złego" cholesterolu ma także dieta wegetariańska. Ze złogami cholesterolu LDL świetnie walczą strączki. Regularne spożywanie fasoli, grochu, cieciorki czy soczewicy zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób serca. Również desery mogą być zdrowsze, pod warunkiem, że wybierzemy przepis, w którym zamiast masła można użyć oleju, a także sięgniemy po owoce z dużą zwartością błonnika, na przykład nasze polskie jabłka. Zdrową przekąską pomiędzy posiłkami będą orzechy. Poziom "dobrego" cholesterolu HDL podwyższają orzechy laskowe i włoskie, ale przede wszystkim migdały. Wystarczy garść tych orzechów dziennie (43 g), by podwyższyć stężenie HDL o 19 proc.

Olej zamiast masła

Produkty pochodzenia zwierzęcego, a także olej kokosowy i palmowy zawierają wysokie stężenie tłuszczów nasyconych, które według badań American Heart Association o 21 proc. zwiększają ryzyko przedwczesnej śmierci spowodowanej chorobami serca. Osoby, które wybierają głównie tłuszcze roślinne, obniżają ryzyko zawału i innych chorób sercowo-naczyniowych aż o 16 proc. Dietetycy radzą sięgać po orzechy, nasiona, a także oleje. Dlaczego wspominamy głównie o oleju rzepakowym?

Ten tłoczony w naszym kraju olej wciąż jest niewystarczająco doceniany, a osobom z podwyższonym cholesterolem powinien być stawiany jako przykład zdrowego tłuszczu, gdyż ma idealną proporcję kwasów omega-6 do omega-3, która wynosi 2:1. Te pierwsze muszą się znaleźć w naszej diecie, ale ich nadmiar może zwiększać ryzyko wystąpienia chorób serca, a także blokować działanie kwasu omega-3. Ważne więc, by olej miał wysoką zawartość tego drugiego. W oleju rzepakowym, takim jak popularny Olej Beskidzki, jest go aż 10 razy więcej niż w oliwie z oliwek! W dodatku olej rzepakowy ma najwyższą po oleju kukurydzianym zawartość fitosteroli, które pomagają naszemu organizmowi utrzymać właściwy poziom cholesterolu we krwi.

Olej rzepakowy - czy na pewno jest taki zdrowy?

Wokół oleju rzepakowego pojawiło się sporo kontrowersji, kiedy odkryto, że może zawierać nawet 50 proc. kwasu erukowego zwanego również kwasem omega-9, który może prowadzić do otłuszczenia narządów miąższowych i uszkodzenia mięśnia sercowego. Dawniej zalecano więc, by raczej go unikać. Te dane jednak są nieaktualne od lat 60. ubiegłego wieku. Obecnie producenci rzepaku, z którego tłoczy się olej, wysiewają rzepak bezerukowy "00" wyhodowany drogą selekcji naturalnej (bez GMO). Przykładem takiego produktu jest Olej Beskidzki marki Bielmar, który ma nie tylko bardzo niską zawartość kwasu erukowego, ale również i glukozynolanów, których nadmiar może utrudniać prawidłowe funkcjonowanie tarczycy. W dodatku pozyskiwany jest metodą głębokiego tłoczenia, bez ekstrakcji chemicznej.

 

Artykuł z ekspozycją partnera

materiały promocyjne

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje