Reklama

Reklama

Gotowanie dla smyka alergika

Dobrze przemyśl zakupy

Reklama

Poza "czarną listą" produktów zakazanych, przygotuj spis tych niezbędnych. Następnie sprawdź, gdzie w twojej okolicy możesz je dostać. Być może pieczywo bezglutenowe (często oznakowane symbolem przekreślonego kłosa) jest sprzedawane w pobliskiej piekarni, a w osiedlowym sklepiku dostaniesz jaja przepiórcze? Duży wybór produktów bezpiecznych dla dziecka z pewnością znajdziesz w sklepie ze zdrową żywnością (wśród nich wędliny bez konserwantów, bezglutenowe makarony i mąki) lub w supermarkecie (np. mąkę kukurydzianą, mięso królika, makaron ryżowy). Jeśli twoje dziecko nie toleruje glutenu, a tam gdzie mieszkasz, nie ma takich sklepów, przekonaj się do zakupów przez internet (np. www.glutenex.com.pl, www.bezgluten.pl).

Zachowaj czujność

W sklepach musisz być od tej pory uważna. Nim cokolwiek włożysz do koszyka, dokładnie przeczytaj informacje podane na etykiecie. To powinno wejść ci w nawyk, ponieważ alergeny mogą znajdować się tam, gdzie się ich w ogóle nie spodziewasz.

• Białko mleka krowiego znajdziesz nie tylko w mleku i jego przetworach, ale także w herbatnikach, gofrach, czekoladzie, cukierkach, napojach kakaowych, maślanych bułkach, rogalach, margarynach parówkach, pasztetach, gotowych naleśnikach, racuchach, krokietach.

• Białko sojowe - możesz się go spodziewać w niektórych waflach, ciastkach, pastach do smarowania pieczywa, majonezie, konserwach, wędlinach, batonikach, drożdżówkach, lodach, czekoladach, chipsach.

• Jajka dodawane są przez producentów do większości ciast, tortów, wafli, gofrów, lodów, deserów, naleśników, pasztetów, pierogów, pieczywa (jajkiem smaruje się wierzch chleba, by apetycznie wyglądał).

• Gluten znajduje się nie tylko w pieczywie, kaszach pszennych, mannie czy płatkach owsianych, ale także w niektórych kisielach, budyniach, wędlinach, parówkach, zupkach w proszku, sosach, pizzy, pierogach i makaronach.

• Orzechy (dla niektórych alergików groźne nawet w ilościach śladowych) mogą wchodzić w skład płatków śniadaniowych, wafli, herbatników, twarożków smakowych.

• Konserwanty i barwniki - (używa się ich kilkaset!) także są silnie uczulające - znajdziesz w składzie większości artykułów spożywczych. Dlatego staraj się wybierać produkty, które mają ich jak najmniej lub wcale.

Wprowadź nowe porządki

Niektóre dzieci silnie reagują nawet na śladowe ilości alergenu. Dlatego dołóż wszelkich starań, aby w twojej kuchni składniki wywołujące uczulenie w ogóle nie stykały się z produktami przeznaczonymi dla dziecka. Szynka dla szkraba z alergią na mleko nie może leżeć koło żółtego sera, chleba bezglutenowego nie można trzymać w jednym pojemniku ze zwykłym. Dlatego wyznacz w lodówce i w szafce na żywność oddzielne półki na jedzenie dla alergika (najlepiej podpisz je). Jeśli to niemożliwe, przechowuj dietetyczną żywność w osobnym plastikowym pudełku. Z kolei jedzenie trzymane w zamrażarce zawsze dokładnie opisuj (na kartce powinno być imię dziecka, rodzaj mrożonki, data).

Dowiedz się więcej na temat: alergik | jaja | jedzenie | białko | diety | maluch | gotowanie | dziecko

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje