Reklama

Reklama

Podwyższony cholesterol. Jak przygotowywać wtedy posiłki?

Przypadkowo wykryty wysoki poziom cholesterolu podczas corocznych badań krwi? Niekoniecznie musi to oznaczać zaawansowane stadium miażdżycy. Jednak niekorzystne wyniki badań powinny być dzwonkiem alarmowym jeżeli chodzi o zmianę nawyków. Poziom cholesterolu można wyrównać modyfikując dietę.

Jednym z najpoważniejszych schorzeń, które mogą być efektem nieprawidłowego żywienia jest miażdżyca. Zmiany spowodowane tą chorobą  powstają pod wpływem wysokiego cholesterolu. Czy da się go obniżyć ? Niekoniecznie musisz od razu stosować farmakologię! Prawidłowe nawyki żywieniowe to jeden z pierwszych kroków, które warto podjąć jeżeli mamy zbyt wysoki cholesterol.

Czemu tak wysoko?

Reklama

Pierwszym krokiem po zobaczeniu złych wyników powinna być gruntowna refleksja nad tym co jemy. Największy wpływ na podwyższony poziom LDL (czyli tak zwanego złego cholesterolu) ma jedzenie mięsa i pokarmów pochodzenia zwierzęcego. Jesz dużo serów, tłustego mięsa, żółtek jaj, masła i smalcu? To źródło nasyconych kwasów tłuszczowych, które negatywnie wpływają na twoje zdrowie.

Jednak to nie jedyne zagrożenie. Podobne działanie mają izomery trans kwasów tłuszczowych nienasyconych, czyli popularnie zwane tłuszcze trans. Znajdziemy je m.in. w przekąskach, którymi tak chętnie umilamy sobie wieczory na kanapie: chrupkach, chipsach, krakersach, ciastach, ciastkach czy fast foodach.

Rośliny...

Aby wystrzegać się nasyconych kwasów tłuszczowych, ogranicz produkty odzwierzęce. To właśnie ich nadmiar przyczynia się do zbyt wysokiego poziomu cholesterolu LDL, a także trójglicerydów. O ile łatwo wytłumaczyć rodzinie rezygnację z jajecznicy na boczku w niedzielny poranek (z powodzeniem można zastąpić ja tofucznicą), o tyle ciężko przeforsować brak kromki białego chleba grubo posmarowanej masłem. Na otarcie łez zaproponuj rodzinie chleb razowy posmarowany margaryną wysokiej jakości.

Do tej pory używaliście masła i smalcu do smażenia? Boisz się, że zmiana może być trudna, kosztowna i wymagać poszukiwania produktów w specjalistycznych sklepach ze zdrową żywnością? Zamiast tłuszczów zwierzęcych wybierz olej rzepakowy. To produkt, który jest bardzo rozpowszechniony i obecny w większości gospodarstw domowych. Łatwo dostępny jest np. Olej Beskidzki, będący czystym olejem rzepakowym, tłoczonym z odmiany nasion rzepaku podwójnie ulepszonego Ma idealne dla zdrowia proporcje nienasyconych kwasów tłuszczowych Omega 3 do Omega 6, a dodatkowo jest źródłem witaminy E. Pozyskiwany jest jednostopniowo, metodą głębokiego tłoczenia, z pominięciem ekstrakcji chemicznej, tzn. bez udziału benzyny ekstrakcyjnej. Jest odpowiedni do spożywania zarówno na zimno (na przykład w dipach i sałatkach), jak też do gotowania, smażenia i wypieków.

... i zwierzęta

Nie chcesz rezygnować z mięsa, ale przecież zależy ci na zdrowiu? Zamiast argentyńskiej wołowiny, tatara i kiełbas zacznij jeść ryby. To dobre źródło białka pochodzenia zwierzęcego. Wybieraj te morskie! Dobrą decyzją będzie położenie na talerzu dorsza, flądry, soli, morszczuka czy halibuta.

Ryby jednak nie wystarczą? Zamiast tłustego mięsa zjadaj chude (kurczak, indyk, cielęcina).Wyklucz także wędliny przygotowane z podrobów. Pasztet i salceson powinny na stałe zniknąć z jadłospisu.

Pamiętaj o tym, że na obniżenie złego poziomu cholesterolu mogą wpływać produkty roślinne. Są one równie wartościowym źródłem białka. Rośliny strączkowe (np. fasola, ciecierzyca), przetwory sojowe (tofu) to  doskonałe zamienniki mięsa, które dobrze dobrawione oczarują niejednego mięsożercę.

Wyrzuć to co niezdrowe

Tłuszcze trans powstają w wyniku utwardzenia tłuszczy roślinnych. Ich nadmierne spożycie przyczynia się nie tylko do rozwoju miażdżycy, ale także cukrzycy typu drugiego. Naturalnie występują w mleku i mięsie zwierząt przeżuwających. 

Zupy w proszku, gotowe dania, chrupki, chipsy to nie jedyne rzeczy na liście produktów będących źródłem tłuszczy trans. Dopisz koniecznie pozycję "ciasta i ciastka wytwarzane przemysłowo" oraz batony. Ich źródłem są także fast foody!

Zamiast niezdrowych przekąsek zdecyduj się na nasiona, orzechy i jabłka! Co najmniej jeden owoc dziennie może pomóc obniżyć poziom cholesterolu. Dlaczego? Jest źródłem pektyn, a także dobroczynnych antyoksydantów.

 

Artykuł powstał we współpracy z marką Bielmar

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Rekomendacje