Reklama

Reklama

Pożywne obiadki, które wzmocnią odporność

Kiedy dziecko wraca do formy po chorobie, warto zadbać, żeby w jego jadłospisie znalazły się składniki, które naturalnie wspomagają organizm. Oto propozycje posiłków, które dodadzą szkrabowi zdrowia i energii.

Katar i przeziębienie mogą przytrafić się malcowi nawet w sezonie letnim. Po przebyciu takiej infekcji organizm dziecka zwykle jest osłabiony. Potrzebuje witamin, minerałów i innych cennych składników, które naturalnie wspomogą układ odpornościowy. Najlepszym ich źródłem jest pożywienie.

Reklama

- Rozmaite warzywa, kasze oraz dobre gatunkowo mięso i ryby zawierają wszystko, czego potrzebuje organizm, by zachować zdrowie - mówi dr inż. Anna Stolarczyk, dietetyk dziecięcy. Zamiast więc podawać dziecku syntetyczne witaminy, postaraj się odpowiednio komponować jego posiłki. Oto nasze propozycje.

Placuszki z warzywnym sosem (po 18. miesiącu)

Jarzyny to bogactwo witamin i minerałów. Warto jak najczęściej podawać dziecku marchew, bo zawarta w niej witamina A zwiększa ilość przeciwciał odpornościowych. Z kolei czerwona papryka ma mnóstwo witaminy C. Dla podkreślenia smaku potrawy dobrze jest używać cebuli lub czosnku - zawierają one substancje, które zwalczają bakterie i wirusy.

Pamiętaj, żeby warzywa dusić krótko, do 15 minut. Wówczas zachowają one większość wartościowych witamin i składników mineralnych. Nasza propozycja: Kolorowy sos z duszonych warzyw podniesie walory zdrowotne placków ziemniaczanych. Możesz go przyrządzić w wersji wegetariańskiej lub z mięsem (np. z filetem z kurczaka lub indyka). Danie najlepiej smakuje na ciepło.

Klopsiki cielęce w sosie (po 10. miesiącu)

Delikatna w smaku cielęcina zawiera żelazo, które wspomaga układ nerwowy, procesy krwiotwórcze i dodatkowo wzmacnia organizm w walce z chorobami. Z kolei obecne w tym mięsie lekkostrawne białko to budulec, od którego przybywa komórek odpornościowych. Nasza propozycja: Małemu rekonwalescentowi możesz podać mięsne klopsiki ugotowane na parze. Do mięsa, dla smaku warto dodać posiekany koperek (aby mięso było miękkie, do masy wsyp łyżeczkę kleiku kukurydzianego). Jeśli przygotowujesz danie dla dziecka poniżej 1. roku życia - nie dodawaj do niego soli. Klopsiki podaj z gotowanymi warzywami (aby powstał sos, część wywaru zagęść mąką). Danie serwuj z kaszą lub kluseczkami.

Zupka jogurtowa z owocami (po 10. miesiącu)

Podawana na zimno zupa na bazie jogurtu jest dobrą propozycją na upalne dni. Zawiera pożyteczne bakterie, które wspomagają układ pokarmowy oraz odporność malucha. Dodatek musu owocowego wzbogaca ją w witaminy. Nasza propozycja: Zupka jest bardzo łatwa w przygotowaniu. Wystarczy, że połączysz jogurt naturalny z musem np. z moreli, brzoskwiń lub gruszek (ze słoiczka lub zrobionym samodzielnie). Danie możesz doprawić odrobiną cynamonu.

Łosoś pieczony w ziołach (po 12. miesiącu)

Łosoś przede wszystkim jest bogatym źródłem kwasów tłuszczowych omega-3, które łagodzą procesy zapalne w organizmie. Ale ma też sporo witaminy A, D, E oraz jodu i selenu - istotnych dla układu immunologicznego dziecka. Nasza propozycja: Kawałek ryby natrzyj przeciśniętym przez praskę czosnkiem. Dopraw pieprzem i tymiankiem. Zawiń w folię i upiecz w piekarniku. Podawaj z ryżem i warzywami.

Kasza jaglana z jabłkami (po 8. miesiącu)

Popularna jaglanka jest lekkostrawna, więc można ją podawać niemowlętom i dzieciom, które mają wrażliwe brzuszki. Kasza ta zawiera sporo cennych mikroelementów, m.in. żelaza, wapnia i magnezu. Dobrze smakuje na słodko z owocami, jak i z warzywami lub mięsnym sosem. Nasza propozycja: Kaszę ugotowaną według przepisu na opakowaniu, połącz z uprażonym jabłkiem. Potem dodaj łyżeczkę oleju rzepakowego i zmiksuj.


Konsultacja: dr inż. Anna Stolarczyk, dietetyk dziecięcy z Centrum Zdrowia Dziecka w Warszawie. Tekst: Patrycja Nowakowska

Dowiedz się więcej na temat: dieta dziecka

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Rekomendacje