Reklama

Reklama

Pyszne i zdrowe dary jesieni

Kabaczek (po 9.-10. miesiącu)

Reklama

To jedna z odmian dyni o zielonym kolorze. Zawiera beta-karoten oraz witaminę C i z grupy B. Można go dodawać do papek dla niemowląt. Świetnie komponuje się także z rybą.

Nasza rada: Rybka z kabaczkiem (po 3. roku życia)

Filet z ryby morskiej (np. łososia) dopraw odrobiną soli i cytryny. Po 15 minutach wstaw do piekarnika rozgrzanego do temperatury 200°C.

Umytego, obranego kabaczka oczyść z nasion i pokrój (potrzebujesz ok. szklanki miąższu). Obierz i posiekaj pół małej czerwonej cebuli i małą paprykę. Obraną marchewkę zetrzyj na tarce. Rozgrzej oliwę i podsmaż wszystkie warzywa.

Dopraw oregano, solą i pieprzem. Pod koniec duszenia dodaj 2 łyżeczki koncentratu pomidorowego. Na koniec wyjmij rybę z piekarnika i przykryj jarzynką.

Winogrona (po 8. miesiącu)

To słodki i kaloryczny przysmak. W winogronach znajduje się potas, wapń, żelazo, magnez, cynk, miedź, a także witaminy z grupy B, flawonoidy pełniące ważną rolę w profilaktyce wielu chorób (chronią przed miażdżycą) oraz liczne kwasy organiczne wykazujące właściwości moczopędne. Owoce zawierają także spore ilości błonnika, dlatego warto je proponować dzieciom, które często miewają zaparcia.

Maluszkom należy podawać winogrona bez skórki i pestek, lekko rozdrobnione widelczykiem. Kiedy dziecko nauczy się gryźć, zaproponuj mu słodkie winogrona bezpestkowe.

Nasza propozycja: Zupka owocowa (od 12. miesiąca)

Przygotuj szklankę sezonowych owoców np. gruszek, jeżyn, winogron. Obierz je ze skórki i usuń gniazda nasiennie.

Zmiksuj owoce blenderem, a miąższ przetrzyj przez sito. Wlej 3/4 szklanki mleka modyfikowanego przygotowanego według przepisu na opakowaniu i 3 łyżki gęstego jogurtu naturalnego. Ugotuj drobny makaron (np. gwiazdki).

Przełóż makaron do miseczek i zalej go zupą. Udekoruj danie listkiem melisy.

Orzechy (po 3. roku życia)

Przypisuje im się wiele zalet. Są bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe, białka, błonnik pokarmowy, kwas foliowy, witaminę E, magnez, potas fosfor, cynk, wykazują także działanie przeciwzapalne (np. przeciwdziałają cukrzycy typu 2).

Jesienią sięgaj po orzechy laskowe i włoskie. Możesz podawać je dziecku w 3. roku życia (o ile maluch nie ma alergii). Najlepiej jeść orzechy w postaci naturalnej, na surowo, choć dodane do różnych potraw smakują znakomicie.

Nasza propozycja: Sałatka z orzechami

Pokrój w kosteczkę 2 plastry sera żółtego i 2 plastry szynki. Umyj, obierz ze skórki i pokrój w kostkę pół papryki, pół jabłka i pół gruszki. Kilka orzechów obierz ze skórki i drobno posiekaj. Delikatnie wymieszaj wszystkie składniki.

Do kubeczka wlej łyżkę jogurtu naturalnego, łyżkę majonezu i pół łyżeczki ketchupu. Dokładnie wymieszaj sos i dopraw go do smaku szczyptą cukru. Polej nim sałatkę i posyp ją orzechami startymi na tarce.

Dowiedz się więcej na temat: maluch | orzechy | wody | witaminy | plastry | jabłka | winogrona | warzywo | magnez | błonnik | dary | warzywa | PROPOZYCJA | owoce

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Rekomendacje