Reklama

Reklama

Samo zdrowie na talerzu

Pulpecik z kaszą gryczaną

Reklama

Na jednym talerzu spotykają się tu dwa doskonałe źródła żelaza. W efekcie organizm malucha dostaje prawdziwy zastrzyk tego ważnego składnika. Wchodzi on m.in. w skład czerwonych krwinek, transportujących tlen w organizmie. Jest niezbędny do prawidłowego rozwoju układu nerwowego. Jego niedobór pociąga za sobą brak energii, odporności i apetytu.

Aby pulpeciki nadawały się już dla rocznych maluchów, najlepiej zrobić je z mięsa wieprzowo- drobiowego. Będą wtedy nie tylko bogate w żelazo, ale i w miarę lekkostrawne. A jeśli do dania dorzucisz jeszcze porcję kiszonej kapusty, poprawi ona wchłanianie cennego składnika z kaszy gryczanej.

Makaron z sosem pomidorowym

Kto by przypuszczał, że to popularne, szybkie danie może być nieocenionym źródłem magnezu i potasu (niezbędnych m.in. do prawidłowego funkcjonowania nerwów, mięśni i serca). Wystarczy spełnić dwa warunki. Makaron powinien być z mąki z pełnego przemiału, a sos nie ze słoika, tylko przyrządzony z koncentratu pomidorowego (bez soli). Aby danie było bardziej treściwe i zapewniało przy okazji nieco białka oraz żelaza, do sosu dodajemy mielone mięso z indyka.

Łosoś w migdałach

Łosoś to jedna z ryb, które dzieci jedzą chętniej niż inne, a płatki migdałów będą smacznym, chrupkim dodatkiem. W tej kompozycji maluch znajdzie nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 (obecne także w innych tłustych rybach) oraz omega-6 (zawarte również w orzechach). Omega-3 i 6 są niezbędne, by układ nerwowy i mózg smyka rozwijały się prawidłowo. W zależności od upodobań malca, filet z ryby możesz upiec w folii (migdałowe płatki dodając po wyjęciu z piekarnika) lub udusić `a la ryba po grecku, z marchewką, odrobiną selera i koncentratem pomidorowym. Wtedy migdały najlepiej wrzucić do rondla pod koniec gotowania.

Koktajl owocowy

Przygotowany z pomarańczy i malin jest doskonałym źródłem witaminy C. W połączeniu z miodem o działaniu bakteriobójczym pomoże maluchom zachować odporność na choroby podczas wiosennego przesilenia. Dzieci go polubią, bo jest słodki jak deser. Mamom przypadnie do gustu, bo dzięki bazie z jogurtu i otrębów pszennych jest pożywny jak solidny posiłek.

Zmiksuj: i 1/2 szklanki (300 g) jogurtu naturalnego 1,5 proc. tłuszczu łyżki (20 g) otrębów pszennych szklankę (150 g) świeżych lub mrożonych malin 2 szklanki wyciśniętego świeżego soku z 2 pomarańczy łyżeczkę miodu (7 g).

Marta Rajska, konsultacja: Edyta Gulińska, specjalista żywienia.

Dowiedz się więcej na temat: zdrowie | omega | organizm | maluch

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje