Reklama

Reklama

Skąd wziąć witaminę C?

ABC przygotowywania

Reklama

Myj warzywa pod bieżącą wodą (długie moczenie wypłukuje witaminy).

Jeśli podajesz maluchowi warzywa z zaprzyjaźnionej działki, sprawdzonego straganu czy gospodarstwa ekologicznego, staraj się je skrobać, a nie obierać. To pozwala zachować cenne witaminy, minerały, które znajdują się pod skórką a także błonnik. Jednak, gdy wrzucasz do garnka warzywa niewiadomego pochodzenia (np. z supermarketu), lepiej je obierz, bo zarówno w skórce, jak i pod nią mogą znajdować się choćby pozostałości środków ochrony roślin.

Truskawki, poziomki, maliny szybko chłoną wodę, która wypłukuje witaminę C, więc wystarczy je delikatnie opłukać.

Porzeczki, truskawki, wiśnie, śliwki, jagody zamrażaj. Wartość witaminy C w owocach mrożonych jest bardziej pewna niż w tych transportowanych z daleka (np. pomarańczach).

Zasady gotowania

Warzywa gotuj na parze, bo w ten sposób zachowają większe ilości witamin (stracą tylko 34 proc.). Proces parowania nie może trwać dłużej niż kilkanaście minut.

Jeśli gotujesz warzywa tradycyjnie, to rób to w niewielkiej ilości wody i gotuj nie dłużej niż kilka minut (straty witaminy C i tak będą sięgać 70 proc.). Przykryj garnek pokrywką, by ograniczyć dostęp tlenu. Po ugotowaniu, jarzyny od razu wyłóż na talerz, by w wodzie nie traciły kolejnych składników.

Dziecku, które dobrze sobie radzi z gryzieniem, możesz warzywa blanszować (kilkakrotnie przelać je wrzątkiem), gdyż ten sposób nie przyczynia się do utraty witamin, w tym witaminy C.

Odpowiednio krótko przyrządzaj potrawy z mrożonek. Gotuj je na parze 3 minuty lub blanszuj 1 minutę.

Piecz warzywa w piekarniku, na blasze posmarowanej tłuszczem. Na początku przyrządzania możesz je przykryć folią aluminiową.

Jeśli maluch nie lubi jeść warzyw, gotuj mu zupy. Witamina C rozpuszcza się w wodzie, więc taki wywar jest bogaty w składniki odżywcze. Na bazie wywaru z warzyw możesz też przygotować sos.

Nie podgrzewaj potraw wielokrotnie. Wtedy straty witamin są bardzo duże.

Ściągawka z podawania

Potrawy z mięsa serwuj z surówkami ze świeżych warzyw i świeżym sokiem zawierającym duże ilości witaminy C (np. pomarańczowym).

Posypuj kanapki natką pietruszki lub kiełkami bogatymi w witaminę C.

Nie łącz w surówkach pomidorów i papryki z ogórkami, gdyż świeże ogórki zawierają enzym askorbinazę, który rozkłada zawartą w pozostałych warzywach witaminę C.

Dodawaj do surówek ze świeżych warzyw oliwę z oliwek - utrudni utlenianie się witaminy C, ułatwi wchłanianie witaminy A.

Owocowe mrożonki rozmrażaj w lodówce na najniższej półce. Aby zmniejszyć straty witaminy C, jeszcze zamrożone truskawki, poziomki czy jagody najpierw przepłucz wodą, a potem zasyp cukrem.

Dowiedz się więcej na temat: organizm | owoce | warzywa | witamina C | witaminy

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje