Reklama

Reklama

Śniadania i powrót do szkoły. Jak przygotować poranne posiłki, by zachęcić nawet niejadków?

Dziecko odmawia jedzenia warzyw, najchętniej żywiłoby się wyłącznie słodyczami, a w dodatku bawi się przy stole – te kwestie stanowią problem wielu rodziców. Rano spieszymy się do pracy, a dziecko nie chce zjeść śniadania. Jak sobie z tym poradzić? Jak przygotować posiłek, który chętnie zje nawet niejadek? Oto niezawodne sposoby.

Mówi się, że śniadanie jest najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia. Rodzicom bardzo więc zależy na tym, by dziecko zjadło coś przed wyjściem do przedszkola czy szkoły. Co zrobić, gdy maluch konsekwentnie odmawia jedzenia? Sięgnij po niezawodne sposoby i... pobaw się jedzeniem.

Kanapki-zwierzątka

Nic tak nie uszczęśliwia dzieci, jak zabawa. Nie odmawiajmy im tego nawet podczas jedzenia, zastanówmy się tylko, co zrobić, by z zabawy przy śniadaniu wynikła korzyść i dziecko czegoś się nauczyło, nawet nieświadomie. Pozytywnym przykładem są kanapki-zwierzątka. Dziecko będzie zachwycone, gdy zamiast zwykłej kromki chleba z szynką i serem ujrzy kolorowe buzie.

Reklama

Oczy z rzodkiewek, nos z pomidora koktajlowego, uśmiech z papryki, wąsy ze szczypiorku, uszy z ogórka, a to wszystko ułożone na buzi z pełnoziarnistego chleba posmarowanego margaryną Śniadaniową i przykrytego chudą szynką lub plastrem sera - zjedzenia takiej kanapki nie odmówi nawet największy niejadek. Istnieje metoda rozszerzania diety niemowlakom nazywana BLW (Bobas Lubi Wybór), która polega na podawaniu półrocznym dzieciom na talerzu kilku różnych nierozdrobnionych produktów. Dzięki temu dzieci od najmłodszych lat ćwiczą motorykę małą (sprawność dłoni i palców), kojarzą jedzenie z zabawą, próbują różnych smaków i uczą się samodzielności. Dziecko będzie jeszcze bardziej skłonne do jedzenia, gdy produkty ułożymy w twarze zwierzątek. Starszaki również powinny dostawać urozmaicone posiłki. Nawet jeśli nie zjedzą wszystkiego lub konsekwentnie odmawiają spożywania jednego z warzyw, któregoś dnia same w końcu po nie sięgną. Oczywiście pod warunkiem, że nie będziemy próbowali ich do tego zmuszać.

Szakszuka ze szpinakiem

Z pewnością każdy rodzic zauważył, że dziecko może lubić dany produkt tylko w konkretnej formie. I tak maluch nie je marchewki gotowanej, ale surową pałaszuje ze smakiem, odmawia jedzenia surowych pomidorów, ale uwielbia sos pomidorowy, nie je jajecznicy, ale zajada się jajkami na twardo. Czasami wystarczy znienawidzony produkt podać w innej formie, by dziecko go bez problemów zjadło. Idealnym daniem jest więc szakszuka. Większość dzieci lubi smak żółtka, lubi również ketchup, z pewnością więc zaakceptują smak jajek sadzonych przyrządzonych na pomidorach. Danie możemy podać z pieczywem posmarowanym  margaryną Śniadaniową, która nie zawiera środków konserwujących, a w dodatku ma wysoką zawartość tłuszczów nienasyconych i witamin A, D i E. Zachęćmy dziecko do tego, by samodzielnie przebiło żółtko, które jak lawa z wulkanu rozleje się po całym daniu. To z pewnością zachwyci malucha, a w dodatku nada potrawie delikatnego smaku. Jeśli dziecko nie odmawia zjedzenia tego dania w klasycznej formie, możemy spróbować dodać do niego kolejne warzywa, na przykład szpinak. Raczej unikajmy go w formie mrożonej. Świeży szpinak nie dość, że ma więcej witamin i minerałów, to jeszcze dużo lepiej wygląda i smakuje.

Jak pozytywnie zachęcać dziecko do jedzenia zdrowych śniadań?

Każdy rodzic niejadka martwi się czy jego pociecha je dostatecznie dużo. Warto jednak pamiętać, że zmuszanie dziecka najczęściej przynosi odwrotne skutki od zamierzonych, dlatego nie warto tego robić. Jeśli zależy nam na tym, by wypracować w nim właściwe nawyki żywieniowe, nie starajmy się wdrażać ich na siłę. Dużo lepszy efekt daje nauka jedzenia przez zabawę. Dlatego nie należy zabraniać dziecku bawienia się przy stole. Pozwólmy mu spędzić czas na badaniu konsystencji i faktury jedzenia, próbowaniu smaków, a nawet wypluwaniu. Na naukę dobrych manier przyjdzie jeszcze czas. Dzięki temu dziecko stopniowo zacznie się oswajać z różnymi produktami i coraz chętniej będzie wzbogacać swoją dietę. Ważne, by rano na talerzu znalazły się nie tylko surowe warzywa i owoce, ale i produkty pełnoziarniste i oleje roślinne. Jak łatwo je przemycić? Przepisy na pożywne śniadania oraz podpowiedzi na temat zdrowego odżywiania znajdziemy na stronie Śniadanie na Start.

Artykuł z ekspozycją

materiały promocyjne

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje