Reklama

Wybieramy przedszkole

Przedszkole powinno wspomagać rozwój dziecka, nie odbierając mu przy tym dzieciństwa. Dlatego tak ważną rzeczą jest wybór odpowiedniej placówki. Przez wiele lat na wybór przedszkola miała wpływ przede wszystkim odległość od miejsca zamieszkania. Obecnie jest to kryterium drugorzędne.

Co to znaczy - najlepsze?

Przyszedł czas, kiedy zdecydowaliśmy się posłać dziecko do przedszkola. Chcemy przecież, aby rozwinęło skrzydła w relacjach z innymi dziećmi, poznało przyjemność płynącą z zabawy, odkrywało i coraz doskonalej rozumiało świat, lepiej poznawało siebie, było bardziej samodzielne i niezależne, zdobywało nowe doświadczenia. Przedszkole wywiera nieoceniony wpływ na rozwój dziecka. Siłę jego oddziaływania można porównać do katalizatora wyzwalającego "uśpione" reakcje w związkach chemicznych. Środowisko przedszkolne:

Reklama

- Przygotowuje dziecko do pójścia do szkoły;

- Inspiruje je do bycia bardziej samodzielnym;

- Pozytywnie wpływa na rozwój motoryczny dziecka;

- Kształtuje i rozwija chłonny i elastyczny umysł dziecka;

- Jest jednym z poważnych kroków w dorosłość;

- Stwarza okazję do poznawania świata, zdobywania wiedzy;

- Dziecko pod jego wpływem uczy się czerpać radość z relacji z dorosłymi i rówieśnikami, poznaje reguły rządzące życiem społecznym.

Każdy rodzic poszukuje dla swojego dziecka przedszkola, które najpełniej odpowiada potrzebom rodziny i swojej pociechy. Wybór ten jest jednak prawdziwym wyzwaniem ze względu na dużą liczbę kryteriów, jakie należy uwzględnić.

Najlepsze przedszkole nie oznacza "idealne", ale spełniające największą liczbę ważnych dla wszechstronnego rozwoju dziecka kryteriów. Poniżej, w porządku alfabetycznym, przedstawię kryteria, które powinny być spełnione, aby zapewnić dziecku wszechstronny rozwój oraz te, które zależą od indywidualnych możliwości i potrzeb rodziny.

Na co zwrócić uwagę?

Bezpieczeństwo - Np. zabezpieczenie drzwi wejściowych/wyjściowych. Niezwykle ważne jest też dostosowanie pomieszczeń i placu zabaw do potrzeb dzieci, jak i jakość zabawek oraz przedszkolnego wyposażenia. Wszystkie te elementy powinny być bezpieczne dla maluchów.

Drzemka - najlepiej, gdy w ramach dnia zaplanowany jest czas na odpoczynek i relaksację. Jednak nie powinno być to obowiązkowe leżakowanie. W czasie relaksacji dzieci powinny mieć możliwość zaśnięcia lub słuchania bajki, rysowania lub cichej zabawy w zależności od potrzeb.

Godziny otwarcia - jest to ważna informacja ze względu na dostosowanie godzin pracy rodziców, dziadków lub opiekunów do rytmu przedszkolnego.

Grupa - dobrze, by nie była zbyt liczna (nie przekraczała 20 osób) oraz by na dziesięcioro dzieci przypadała jedna osoba dorosła. Warto się dowiedzieć, czy dzieci w grupie są rówieśnikami, czy też, jak w niektórych przedszkolach, łączone są starsze z młodszymi. Warto także zapytać, czy jeden nauczyciel prowadzi daną grupę przez cały okres przedszkolny, czy też co roku osoba dorosła się zmienia (każda z tych opcji kryje w sobie możliwości i zagrożenia).

Indywidualne potrzeby - jeśli dziecko ma indywidualne potrzeby (np. korzysta jeszcze z pieluchy) należy się dowiedzieć, czy w danym przedszkolu będą one uwzględniane.

Jedzenie - warto zapoznać się z przykładowym jadłospisem oferowanym przez przedszkole. Dobrze, gdy jest on zatwierdzony przez IŻŻ (Instytut Żywności i Żywienia). Istotne jest oczywiście, by był różnorodny i rozsądny. Sprawdźmy również, czy przedszkole uwzględnia specjalne potrzeby żywieniowe dzieci (np. dla alergików). Przedszkole powinno również zostawiać swobodę dzieciom co do tego, co chcą zjeść i ile w ramach danego posiłku. W ten sposób wychowawcy uczą dziecko odpowiedzialności i zapobiegają pojawieniu się zaburzeń jedzenia.

Kadra pracownicza - w przedszkolu, prócz nauczycieli, pracuje wiele innych osób. Należą do nich dyrektorzy, sprzątaczki, panie z kuchni, nauczyciele języków, logopedzi, psycholodzy oraz inne osoby prowadzące dodatkowe zajęcia. Warto, aby były to osoby z pasją, lubiące dzieci, pogodne, kompetentne i wykwalifikowane - przecież to właśnie one tworzą atmosferę przedszkola.

Kontakty z rodzicami - istotne są również zasady kontaktów kadry przedszkolnej z rodzicami. Dobrze jest wiedzieć wcześniej, jak często odbywają się zebrania oraz, czy w danym przedszkolu obowiązuje zasada rozmowy z wychowawcą przy odbieraniu dziecka z przedszkola.

Lokalizacja - priorytetem w lokalizacji powinna być cisza, zieleń i świeże powietrze. Ze względu na organizację odprowadzania i przyprowadzania dziecka, ważne jest również to, czy przedszkole znajduje się blisko, czy też daleko od miejsca zamieszkania lub pracy rodziców.

Nauczycielka przedszkolna - powinna być ciepła, twórcza, wzbudzająca sympatię dzieci, otwarta na przytulanie, wspierająca, a równocześnie stanowcza, stawiająca jasne wymagania, dojrzała emocjonalnie. Powinna umieć rozwiązywać konflikty między dziećmi poprzez wysłuchanie obydwu stron i wspólne znajdywanie rozwiązań dobrych dla każdej z nich. Cudownie, gdy podchodzi do każdego dziecka indywidualnie. Mimo, iż wybieramy przedszkole, tak naprawdę najważniejszy jest wybór nauczycielki. To właśnie nauczycielka spędza najwięcej czasu z dzieckiem, wprowadza je w arkana społecznych relacji, świat liter i cyfr, przyrody oraz emocji. W dużym stopniu od niej zależy to, jak dziecko będzie odbierać przedszkole i się w nim czuć. Warto także zwrócić uwagę na kwalifikacje nauczycielek przedszkolnych. Najlepiej, gdy mają wykształcenie wyższe oraz ukończone różne dodatkowe kursy. Cenne jest także pewne doświadczenie zawodowe.

Oferta edukacyjna - podstawowy program przedszkola powinien być zatwierdzony przez MENiS (większość przedszkoli bazuje na takim programie). Ponadto do wyboru są przedszkola o różnych profilach: językowych, artystycznych, muzycznych, Montessorii (celem tego przedszkola jest stworzenie dzieciom optymalnych warunków rozwojowych, wspieranie ich w naturalnej radości, otwartości na świat, inne kultury i ludzi. Przywiązuje się w nim również dużą wagę do rozwoju osobowości dziecka, jego autonomii i szacunku wobec samego siebie oraz innych) Waldorfskie (Pedagogika waldorfska postrzega człowieka bardzo wszechstronnie, przyjmuje ona, iż dziecko przychodząc na świat przynosi ze sobą duchową indywidualność, zdolności, zalążki idei, a rolą nauczyciela jest pomóc mu je rozwijać), ekologiczne, sportowe i in. O aktywności przedszkola najlepiej mówią ściany ozdobione pracami dzieci.

Opłaty - sprawdźmy, jaki jest miesięczny koszt przedszkola oraz co się w nim mieści. Dowiedzmy się również, jakie są dodatkowe przewidziane opłaty.

Pierwsze wrażenie - warto je uwzględnić przy podejmowaniu ostatecznej decyzji. Dobrze, gdy dana placówka wzbudziła nasze zaufanie.

Przygotowanie do przedszkola i adaptacja - dobrze, gdy placówka oferuje zajęcia przygotowujące do pójścia do przedszkola oraz umożliwia najmłodszym dzieciom adaptację - okres, w którym szczególnie dba się o dziecko, rodzinę i ich potrzeby.

Relacje i zdrowie dziecka- jeśli dziecko miało możliwość wizyty w przedszkolu wraz z rodzicami, dobrze jest także zaobserwować, jak się w nim czuło oraz porozmawiać o jego wrażeniach.

Rytm dnia- bardzo ważne jest, aby grupa przedszkolaków funkcjonowała w ramach stałego rytmu dnia. Czas na zabawę i edukację, spacery, posiłki oraz odpoczynek powinien w sposób zharmonizowany wypełniać dzień. Ważne jest, aby grafik nie był ani zbyt przeładowany, ani zbyt swobodny.

Uroczystości przedszkolne - mają na celu zintegrowanie społeczności przedszkolnej z rodzinną, a także stwarzają dziecku okazję do poznawania świata i odnajdywania się w sytuacji wystąpień, spotkań z nowymi osobami. Dobrze więc, gdy w repertuarze przedszkola znajdą się takie uroczystości jak Dzień Matki i Ojca, Dzień Babci i Dziadka, jasełka, bale, przedstawienia, wyjazdy do teatru, wycieczki do parku itp.

Warunki lokalowe - dobrze by sale, w których przebywają dzieci były przestronne i jasne, z naturalnym światłem i dobrą wentylacją. Pomieszczenia powinny być estetyczne i dostosowane do potrzeb dzieci (odpowiednie mebelki i zabawki). Bardzo istotne są przemyślane i bezpieczne szatnie, korytarze i łazienki. Warto także zwrócić uwagę na plac zabaw, pod względem jego przyjazności, bezpieczeństwa i czystości, a także pod względem odległości od przedszkola i dostępności. Dobrze jest dowiedzieć się, jaki jest system zapewnienia bezpieczeństwa przedszkolu (monitoring, domofon, dozorca itp.).

Zajęcia dodatkowe - dobrze, gdy mamy wybór różnych zajęć dodatkowych (plastyka, muzyka, języki, karate itp.). Należy jednak z rozwagą zapisywać na nie dzieci tak, by ich nie przeciążyć.

Wybór - krok po kroku:

- Sporządź listę interesujących Cię przedszkoli;

- Zbierz informacje o każdej z tych placówek;

- Dowiedz się, do kiedy należy się zdeklarować;

- Spotkaj się z dyrektorem przedszkola - "Jaki pan, taki kram";

- Spotkaj się z potencjalnym nauczycielem Twojego dziecka;

- Skorzystaj z opinii osób korzystających z usług danego przedszkola;

- Zwiedź sale, łazienki, jadalnie, ogród przedszkolny;

- Przyjrzyj się pracom dzieci, dyplomom, wyróżnieniom oraz fotografiom ozdabiającym przedszkole (odzwierciedlenie życia przedszkolnego);

- Sporządź tabelę z Twoimi "kandydatami przedszkolnymi" oraz ze wszystkimi zebranymi danymi;

- Podejmij najlepszą możliwą decyzję;

- Złóż kartę zgłoszeniową do przedszkola (w państwowych przedszkolach termin składania kart kończy się w marcu-kwietniu).

materiały prasowe
Dowiedz się więcej na temat: świat | dziecko | przedszkola | przedszkole
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy