Rusz się na wiosnę! 5 korzyści, jakie niesie jazda na rowerze

Jak wykazują badania przeprowadzone przez Euromonitor, to właśnie jazda na rowerze jest najpopularniejszą dyscypliną sportową w naszym kraju. Aż 51 proc. badanych zadeklarowało, że wsiada na dwa kółka. Lubimy nie tylko rekreacyjne wycieczki, rower służy nam również jako środek transportu. To wspaniała wiadomość, bo korzyści płynących z tego rodzaju aktywności jest sporo.

Artykuł z ekspozycją partnera

Serce mówi "rower"

Jak wykazał zespół badaczy z Uniwersytetu Południowej Danii osoby, które używają roweru jako środka transportu lub jeżdżą regularnie w ramach rekreacji, rzadziej cierpią z powodu chorób sercowo-naczyniowych. Próbie zostało poddanych 45 tys. osób w wieku od 50 do 65 roku życia, a badanie trwało 20 lat. Po tym czasie stwierdzono, że rowerzyści mają od 11 do 18 proc. mniejsze ryzyko zawału od reszty.

Dr Paul Franks z Wydziału Nauk Klinicznych Uniwersytetu w Lund w Szwecji, autor innego szeroko zakrojonego badania na temat pozytywnych dla zdrowia skutków jazdy na rowerze powiedział: "Naprawdę dobrą wiadomością jest to, że nigdy nie jest za późno, aby korzystać z aktywnego trybu życia. Ludzie, którzy zmienili z pasywnej na aktywną formę dojazdów, zauważyli znaczące korzyści w układzie krążenia".

Nie tylko niższa waga

Przytoczone powyżej badanie dra Paula Franksa wykazało również, że ludzie, którzy dojeżdżają na rowerze do pracy, mają o 39 proc. mniejsze ryzyko wystąpienia otyłości i o 20 proc. mniejsze ryzyko podwyższenia poziomu "złego" cholesterolu. Rowerzyści również o 18 proc. rzadziej chorują na cukrzycę. Dlatego dr Franks zachęca lekarzy, by zalecali swoim pacjentom właśnie ten rodzaj aktywności, szczególnie że rower można wykorzystać jako tańszy i ekologiczny środek transportu, łatwiej więc wdrożyć go w swój styl życia niż np. wyjścia na basen czy siłownię.

Rower obniża koszty życia

Przesiadając się z samochodu czy komunikacji miejskiej na siodełko, możemy obniżyć do zera koszt dojazdu do pracy. Rower to bowiem znacznie więcej niż przyrząd do ćwiczeń - to również środek transportu.

Jak podkreślają eksperci marki Decathlon, wybierając rower warto zwrócić uwagę przede wszystkim na jego przeznaczenie. Przemyślmy nie tylko po jakim podłożu planujemy jeździć, ale także do czego będziemy go wykorzystywać. Rower miejski ma wygodne siodełko i pozwala na podróż nawet w garniturze, jednak nie nadaje się do poruszania się po terenach leśnych. Z kolei rowery MTB oraz szosowe nie zagwarantują wygodnej pozycji, zostały bowiem stworzone do poprawiania osiągnięć sportowych. Złotym środkiem dla wielu użytkowników będzie rower trekkingowy, który pozwoli zarówno na jazdę po mieście, jak i uprawianie sportu. Coraz więcej popularności zyskują także rowery elektryczne, które ułatwią podróżowanie z dziećmi oraz pokonywanie podjazdów.

Zakup roweru nie jest najłatwiejszą decyzją. Sprzęt najlepiej sprawdzić w terenie i przejechać się trasami, z których planujemy korzystać na co dzień. Jak wybrać model, który spełni nasze potrzeby? W sklepach Decathlon czeka szeroki wybór rowerów o najlepszym stosunku jakości do ceny, każdy z nich objęty akcją "Satysfakcja lub zwrot pieniędzy". W jej ramach można nabyć nowy sprzęt i jeździć nim przez 14 dni. Dzięki temu klienci dostają możliwość sprawdzenia, czy wybrany rower im odpowiada i jest dopasowany do ich oczekiwań oraz stylu życia. Można nie tylko przejechać się trasami, z których planujemy korzystać na co dzień, ale i spróbować nowej aktywności (jak choćby kolarstwo górskie). Jeżeli po upływie tego czasu zdecydują się na zwrot pieniędzy - otrzymają pełną kwotę za rower.

Najlepszy dla psychiki środek transportu


Podczas gdy kierowcy samochodów trąbią ze zniecierpliwieniem i stresują się w korkach, rowerzyści poruszają się bez przeszkód, a droga do pracy jest dla nich relaksująca. Badacze z Instytutu Zdrowia Globalnego w Barcelonie przeanalizowali stan zdrowia i kondycję psychiczną osób poruszających się różnymi środkami transportu w siedmiu europejskich miastach.

Okazuje się, że rower jest najzdrowszym dla psychiki wyborem, lepszym niż samochód, motocykl, transport publiczny, elektryczne środki transportu, a nawet spacer. Osoby, które dojeżdżają do pracy na dwóch kółkach, mają niższy poziom stresu i lęku, lepiej kontrolują emocję, rzadziej pojawiają się u nich stany depresyjne i cieszą się lepszym samopoczuciem. Rowerzyści są również bardziej witalni i rzadziej doskwiera im samotność.

Zdrowe kolana

Jazda na rowerze nie tylko pozwala rozbudować mięśnie, szczególnie łydek, ud i pośladków, ale także łagodzi ból i zwiększa stabilizację stawów. Całkowicie bezpiecznym rozwiązaniem, zalecanym szczególnie w początkowej fazie powrotu do sprawności, jest rower elektryczny, który możemy użytkować jak normalny rower lub skorzystać odciążającego stawy kolanowe wspomagania. Wykonywany podczas jazdy na rowerze ruch kolan zwiększa ilość mazi stawowej, której zadaniem jest zmniejszanie tarcia w stawach poprzez smarowanie powierzchni chrząstek. Dzięki temu osoby z urazami szybciej wracają do zdrowia, a ci sprawni - cieszą się pełnym zakresem ruchów ciała. Pamiętajmy jednak o odpowiednim dopasowaniu sprzętu do użytkownika oraz ustawieniu siodełka na właściwym poziomie, w przeciwnym razie zamiast pomagać stawom, możemy je obciążać.

Artykuł z ekspozycją partnera

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy