Reklama

Reklama

Jak się zaprezentować na rozmowie kwalifikacyjnej

Przede wszystkim, ważne jest aby umieć dopasować swój strój do pracy, o którą się ubiega. (Jeśli starasz się o posadę barmanki, nie powinnaś przychodzić na rozmowę w żakiecie, tylko w swobodnym ubraniu, gdyż tego właśnie wymaga się od twojego przyszłego stanowiska. Jeśli chcesz być sekretarką, to powinnaś przyjść ubrana klasycznie i elegancko. To właśnie ty będziesz w przyszłości rozmawiać z ważnymi klientami w twojej firmie.

Dokumenty

Reklama

Prawdopodobnie w trakcie rozmowy będziesz pokazywać referencje albo portfolio.

Bardzo ważne jest, abyś zaopatrzyła się w osobną teczkę, tylko na dokumenty do pracy oraz w notes lub kalendarz, w którym będziesz mogła zapisać ewentualne ustalenia. (Wystrzegaj się pisania na "świstkach" wygrzebanych gdzieś z torebki, a już pod żadnym pozorem nie dawaj pomiętych dokumentów - pracodawca takie zachowanie uzna za przejaw nieuporządkowania i chaosu, a tego na pewno nie oczekuje od przyszłego pracownika).

Sposób mówienia

W czasie rozmowy ważne jest nie tylko to "co", ale i to "jak" mówimy. Naukowcy twierdzą, że czerpiemy ponad 80 procent informacji z mowy niewerbalnej. Zapamiętaj to i panuj nad swoim ciałem, tonem głosu i gestami.

Aby być uznaną za kompetentną, unikaj nadmiernej gestykulacji. Nie zakładaj rąk budując barykadę ani nie wyłamuj nerwowo palców. Świadczy to o twoim zdenerwowaniu. Osoby pewne siebie o wiele częściej zdobywają to, czego chcą. Siedź zatem wyprostowana i gestykuluj z wyczuciem. Będziesz się wtedy wydawać odrobinę odważniejsza. Uważaj na reakcje fizjologiczne płynące wprost z twojego ciała (czerwienie się, pocenie) - nad tym także można zapanować - wystarczy antyperspirant i dobrze kryjący puder do twarzy.

Jeśli zastanawiasz się, czy mówić wolno czy szybko, to rozczaruję cię i powiem, że najważniejszy jest złoty środek. Odkryto bowiem, że osoby mówiące wolno i wyraźnie wydają się ekspertami w swojej dziedzinie, ale wiadomo też, że osoby potrafiące płynnie i dość szybko przekazać to, co mają do powiedzenia, sprawiają wrażenie bardziej inteligentnych i przebojowych. Lepiej się chwilkę zastanowić nad odpowiedzią, niż powiedzieć coś zupełnie nieprzemyślanego. Nie powinno się mówić półsłówkami i pojedynczymi zdaniami. Jeśli chcesz, żeby ktoś uznał cię za kompetentną osobę, to pozwól mu posłuchać co masz do powiedzenia i jak budujesz zdania. Ważne by wypowiedzi były spójne i wyczerpujące, ale nie za długie.

Pamiętaj o uśmiechu

O wiele bardziej lubimy osoby, które nas lubią, a najprostszą metodą okazania sympatii jest uśmiech. Nie przesadź jednak z nim. Za długo się uśmiechając, możesz sprawić wrażenie osoby mniej inteligentnej lub flirtującej z pracodawcą, a to w większości firm nie jest mile widziane.

Pierwsze wrażenie

Od kilku pierwszych sekund, zależeć może to, czy zostaniesz przyjęta do pracy. W sposób nie świadomy stwarzamy sobie opinie na temat drugiej osoby, już w czasie pierwszej minuty spotkania. Później często wyszukujemy informacji potwierdzających nasze zdanie, a pomijamy te, które są z nim sprzeczne.

Dlatego tak ważny jest ubiór, pewna siebie postawa i sposób przywitania z pracodawcą. O czym zatem powinnaś pamiętać już na początkowym etapie rozmowy? Przede wszystkim, w gabinecie jesteś gościem. To twój rozmówca dyktuje zasady. Jeśli pracodawca poda ci rękę, przywitaj się energicznie, ale nie miażdż jego dłoni, ściskając ją za mocno. Nie siadaj od razu na krześle, tylko zaczekaj, aż zostanie ci wskazane miejsce. Pamiętaj o tym, że bardziej lubimy osoby podobne do nas, więc na początku pozwól się pokierować w rozmowie i sprawdź, jaki styl mówienia preferuje rozmówca, a następnie się do niego dopasuj.

Dowiedz się więcej na temat: strój | pracodawca | wizerunek | rozmowa kwalifikacyjna

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje