Reklama

Reklama

Jak wybrać dobry warsztat samochodowy?

Czym różni się zwykły warsztat samochodowy od ASO? Dlaczego nie warto oszczędzać na komponentach? Jakich formalności powinniśmy dopełnić, zanim zostawimy nasze auto? Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę, szukając idealnego warsztatu.

Dziś najchętniej zasięgamy opinii w internecie. Nie jest to błędne podejście, ale należy pamiętać, że klienci zazwyczaj skorzy są do wylewnych komentarzy, dopiero gdy ktoś im nadepnie na odcisk, a pochwały w najlepszym przypadku przekażą znajomym. Z drugiej strony wiele firm stosuje nieuczciwe praktyki i płaci za pisanie pozytywnych opinii, dlatego do tych również powinniśmy podchodzić ostrożnie. Można więc podpytać o dobry warsztat najbliższych, najlepiej jednak zrobić rozeznanie samodzielnie.

Serwis autoryzowany czy zwykły warsztat?

Reklama

Usługi serwisów autoryzowanych mogą niestety być droższe, jednak mają swoje zalety. Przede wszystkim w ASO używa się specjalistycznego sprzętu diagnostycznego, a montowane części zawsze są oryginalnymi podzespołami producenta naszego samochodu. Mamy również pewność, że mechanicy są doskonale wyszkoleni w naprawie wszystkich modeli danej marki auta i stale pogłębiają swoją wiedzę, a w razie bardziej złożonych awarii mogą skonsultować się z doradcami technicznymi producenta. Powinniśmy również myśleć o tym, że w przyszłości, gdy będziemy chcieli sprzedać samochód, to serwisowanie w ASO na pewno podniesie atrakcyjność naszej oferty. Pamiętajmy jednak, że zgodnie z unijnym rozporządzeniem GVO nie mamy obowiązku korzystać z serwisu autoryzowanego. O ile warsztat przeprowadza naprawy zgodnie z dokumentacją techniczną producenta, to nie możemy zostać pozbawieni gwarancji na samochód. Zanim jednak wybierzemy serwis nieautoryzowany, powinniśmy zasięgnąć opinii innych klientów.

Jakość komponentów

Serwisując samochód w nieautoryzowanych warsztatach, możemy natknąć się na gorsze części. Oczywiście najlepiej używać tych oryginalnych, choć istnieją również zamienniki produkowane według norm i specyfikacji producenta auta, ale przez niezależnego wytwórcę. Elementy takie nie są poddawane testom i nikt tak naprawdę nie przewidzi, czy będą działały bezawaryjnie, jak tego oczekuje klient.

Marcin Dziewiątkowski z firmy AC S.A. specjalizującej się w zakładaniu instalacji gazowych ostrzega:

- Istnieje powiedzenie "nie oszczędzaj przy montażu, tylko po montażu". Odnosi się ono dosłownie do tego, żeby w trakcie doboru komponentów instalacji nigdy nie kierować się ceną jako pierwszym wyznacznikiem. Oszczędzać należy jeżdżąc już na gazie po montażu dobrych i sprawdzonych części - dodaje Dziewiątkowski. - Jeżeli wybierzemy te najtańsze, zaoszczędzimy tylko przy zakupie. Takie części cechują się niższą precyzją działania. Wówczas pojazd zużywa więcej paliwa, niż powinien. Często również wykonane są z niższej jakości materiałów i szybciej się zużywają, co generuje koszty, a więc niweluje oszczędności. Zniszczy to całą ideę konwersji pojazdu. Osobiście przy montażu instalacji używam komponentów sygnowanych przez STAG.

Stan warsztatu

Zanim zlecimy naprawę, warto rozejrzeć się po warsztacie. Trudno zachować czystość w takim miejscu, ale z drugiej strony nie chcielibyśmy, by na naszej perfekcyjnie utrzymanej tapicerce pojawiły się tłuste plamy oleju. Dobry mechanik powinien zabezpieczyć wnętrze samochodu, a po naprawie wyczyścić widoczne zabrudzenia. Warto zrobić także rekonesans i podpatrzeć, jak wyposażony jest warsztat. Nowoczesny sprzęt zwiększa prawdopodobieństwo dobrej diagnostyki i prawidłowego serwisu auta. - Pamiętajmy, że nie ma specjalistów od wszystkiego. Jeśli planujemy założyć instalację gazową, najlepiej udać się do warsztatu, który jest w tym temacie specjalistą. Dzięki temu będziemy mieć pewność, że mechanicy mają odpowiedni sprzęt i wiedzę -  doradza Paweł Ścibisz Manager ds. Rozwoju Rynku firmy AC S.A..

Formalności

Rzetelny warsztat samochodowy zabezpiecza nie tylko swoje, ale również nasze interesy i podczas zdawania pojazdu spisze zlecenie i protokół. W dokumentach powinien być opisany stan auta w chwili przywiezienia go do warsztatu, czyli informacje o usterkach zleconych do naprawy, ale również wszelkich rysach i uszkodzeniach czy nawet stanie baku i przebiegu. Prócz tego musi się znaleźć opis planowanych prac oraz ich wycena. Nie ma nic gorszego niż niespodzianka w postaci wysokiego rachunku za naprawy. Dobry mechanik jest w stanie dokładnie oszacować koszty jeszcze na etapie ofertowania. Oczywiście może się zdarzyć, że nieoczekiwanie w trakcie pracy odkryje kolejne usterki, ale zanim zabierze się za ich naprawę, musi nas o tym poinformować i uzyskać zgodę na dodatkową wycenę. Po wszystkim powinniśmy dostać gwarancję na wykonane prace.

Dobry warsztat samochodowy jest cenniejszy niż dobry fryzjer, dlatego, gdy znajdziemy już uczciwych i rzetelnych mechaników, to warto się ich trzymać i polecać znajomym.


Materiał powstał we współpracy z marką STAG.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Rekomendacje