Reklama

Reklama

Sen a aktywność fizyczna. Fakty, o których musisz wiedzieć

Crossfit, joga, bieganie… Niezależnie od tego jaki rodzaj aktywności fizycznej podejmujesz, kluczowym elementem każdego planu treningowego jest regeneracja. Na co szczególnie warto zwrócić uwagę, aby móc dawać z siebie sto procent?

Jak odpocząć po treningu? To pytanie, które stawiają sobie sportowcy niezależnie od poziomu zaawansowania. Zarówno amatorzy jak i zawodowcy powinni zatroszczyć się o odpowiednią regenerację. Masaże, zabiegi u fizjoterapeuty, rolowanie, sauna, właściwa dieta - to nie wszystko co możesz zrobić dla swojego organizmu. Podstawą efektywnego uprawiania sportu i zachowania dobrego samopoczucia oraz zdrowia jest... zadbanie o sen i jego jakość.

Reklama

Właściwie zaciemnione pomieszczenie, unikanie ekspozycji na niebieskie światło otwierają listę rzeczy potrzebnych do efektywnego snu. Warto także zwrócić uwagę na rodzaj posłania, a konkretnie jakość materiałów, z których wykonany jest materac. Na rynku znajdziemy materace świetnie wpasowujące się w potrzeby sportowców, przykładowo model Pro Dynamic H3 marki Comforteo jest zbudowany z  kilku rodzajów pianek, z których najważniejszą jest pianka Gelax. Zapewnia ona prawidłowe podparcie całego ciała jak również niweluje ucisk na naczynia krwionośne, pozwalając rozluźnić się zmęczonym mięśniom i odpocząć po wysiłku. Dodatkowo pokrowiec materaca Pro Dynamic H3 zwiera proteiny jedwabiu, które pomagają w regeneracji drobnych urazów skóry. Sypialnia przygotowana? Dowiedz się, dlaczego jeszcze wysypianie jest szczególnie istotne gdy uprawiasz sport.

Szybka regeneracja a sen

Obolałe mięśnie po wzmożonym wysiłku to efekt mikrourazów. Do ich zagojenia potrzebna jest nie tylko odnowa biologiczna w postaci masaży. Po ciężkim treningu warto poświęcić dużo więcej czasu na spanie. To właśnie wtedy organizm ma największe szanse na regenerację  oraz odbudowę mięśni. Co więcej, to właśnie gdy śpimy odbywa się leczenie stanów zapalnych oraz uzupełnianie zapasów energetycznych w komórkach, dlatego brak dostatecznej ilości snu to narażanie się na kontuzję.

Pamięć mięśniowa

Każda osoba uprawiająca sport wie jak ważna jest pamięć mięśniowa. To ona bowiem pomaga wykonywać czynności motoryczne w sposób automatyczny. Boleśnie potrafią się o tym przekonać osoby, które korygują niewłaściwe wzorce podnoszenia ciężarów czy biegacze pracujący nad poprawnością postawy biegowej. Jak zadbać o pamięć ruchową? Ten sposób jest bardzo, ale to bardzo prosty. Oprócz  godzin treningu poświęcanych na opanowanie właściwych wzorców, warto w planie treningowym umieścić... sen. Chodzi przede wszystkim o to, aby był  on efektywny i głęboki, bez częstego przebudzania się.

Nie tylko mięśnie

Aby wspomóc swój organizm w regeneracji warto spać jak najdłużej. Obiegowa opinia mówi, że  przeciętnemu człowiekowi wystarczy około ośmiu godzin, aby zresetować ciało i umysł po trudach codzienności. Osoby podejmujące aktywność fizyczną powinny zadbać o to, aby spać nieco dłużej.

Warto jednak wiedzieć, że sen regeneruje nie tylko przeciążone mięśnie, ale i układ nerwowy. A ten jest w sporcie niezwykle ważny. Nieprzespana noc lub zbyt mała ilość czasu na sen oznaczają słabszą koncentrację, dużo większą podatność na zmęczenie. Osłabiony jest także system motywacji - osoby, które są niewyspane nie będą tak skore do wykonywania wymagających ćwiczeń fizycznych.

Odporność na infekcje

Większość lekarzy wskazuje na ważną rolę aktywności fizycznej w budowaniu odporności. Wydawać by się więc mogło, że sportowiec nie ma szans na złapanie przeziębienia. Nic bardziej mylnego. Brak snu może poważnie zaszkodzić układowi immunologicznemu.

Aby sen wspierał walkę z wirusami i drobnoustrojami warto zadbać nie tylko o jego długość. Kluczowa jest także higiena, konieczne jest więc częste wietrzenie sypialni, odkurzanie jej oraz wymiana pościeli co najmniej co tydzień. W utrzymaniu higieny pomogą także kołdry i poduszki wykonane z odpowiednich materiałów. Poduszka Gelax marki Comforteo dzięki wkładowi ze wspomnianej wcześniej pianki jest przewiewna, co pomaga w odprowadzaniu wilgoci oraz zapobiega rozwoju grzybów i roztoczy w jej wnętrzu. Podobne właściwości ma także pokrowiec z włókna tencel, który sprzyja szybszemu odparowaniu. Obecnie przy zakupie wspomnianego wcześniej materaca Pro Dynamic H3 taką specjalistyczną poduszkę otrzymamy za symboliczną złotówkę.

Sport nie zawsze ułatwia zasypianie

Wymagający trening biegowy czy długa sesja na siłowni, a po powrocie do domu kolacja i sen? Pamiętaj, że niekiedy treningi mogą utrudnić ci efektywne zasypianie. Zbyt duża ilość tlenu, wzrost hormonów z powodu wysiłku (m.in. kortyzolu) może powodować problemy ze zaśnięciem i obniżenie jakości snu. Dlatego osobom, które dopiero rozpoczynają treningi nie rekomenduje się podejmowania wysiłku przed porą pójścia spać. Wielu ekspertów zaleca zaplanowanie kilkugodzinnego odstępu pomiędzy aktywnością a pójściem do łóżka.

 

Artykuł we współpracy z marką Comforteo

materiały promocyjne

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje