Kiedy sądzisz, że jesteś mądrzejszy od innych. To efekt Dunninga-Krugera

Błędy poznawcze to wzorce nieracjonalnego rozumowania, postrzegania rzeczywistości, które mają wpływ na nasze zachowania, przyjmowane postawy, emocje i myślenie. Przez błędy poznawcze wydaje nam się, że życie wygląda inaczej, niż naprawdę, a ludzi postrzegamy przez nasz pryzmat, który nie zawsze jest zbieżny z tym, co dzieje się naprawdę. Oczywiście, praktycznie każdemu z nas wydaje się, że "nasza" prawda to ta "prawdziwa" prawda, jednakże - jak przekonamy się dzisiaj - nic nie jest takie, jakim się wydaje. A czasem nawet - o zgrozo! - nie wiemy wszystkiego!

Często nowi pracownicy w firmie - świeżo po studiach, bez doświadczenia - mają poczucie, że wiedzą najwięcej
Często nowi pracownicy w firmie - świeżo po studiach, bez doświadczenia - mają poczucie, że wiedzą najwięcej 123RF/PICSEL

Czym są błędy poznawcze?

Błędy poznawcze były z nami od bardzo dawna, w zasadzie, można założyć, że od momentu powstania złożonej komunikacji. Tak, jak widzimy świat przez własne oczy i soczewki, tak "widzimy" to, co się dzieje i przetwarzamy naszymi własnymi, wewnętrznymi przekonaniami, obostrzeniami, wzorcami wychowawczymi i wzorcami myślenia. Na tej podstawie właśnie rodzą się błędy poznawcze.

Błędy poznawcze to zakrzywienia w przeżywaniu rzeczywistości, wynikające z naszych subiektywnych przekonań i wdrukowanych zachowań. Wydaje nam się, że coś wiemy i coś widzimy, wydaje się, że coś rozumiemy, jednak to tylko nasza interpretacja świata. Pojęcie błędu poznawczego to pomysł autorstwa dwóch badaczy nauk społecznych - Amosa Tversky'ego i Daniela Kahnemana, zastosowane po raz pierwszy w 1972 roku. Tversky i Kahneman wykazali, że wśród ludzi występują pewne stałe, powtarzalne wzorce zachowań, które odbiegają od teoretycznie racjonalnych zachowań. Z czasem rozwój badań psychospołecznych umożliwił rozpoznanie dużej liczby podobnych zachowań, kwalifikujących się jako błędy poznawcze. I tak, znamy między innymi:

  • efekt kontrastu - ocenianie cech obiektu na większe/ mniejsze, lepsze/gorsze w zależności od porównania z wcześniej obserwowanym obiektem;
  • efekt potwierdzenia - tendencja do poszukiwania wyłącznie takich faktów, które potwierdzają nasze zdanie, zamiast je weryfikować;
  • efekt ślepej plamki - niezauważanie błędów we własnej ocenie rzeczywistości.

Efekt Dunninga - Krugera - geneza zjawiska

Pod koniec lat 90. XX wieku dwóch naukowców - Justin Kruger i David Dunning - zwrócili uwagę na wcześniej prowadzone badania, wg których w przypadku powszechnych umiejętności, takich jak prowadzenie samochodu czy gra w szachy, bardziej pewni siebie okazali się ludzie, którzy są ignorantami w danej dziedzinie, niż ludzie, którzy są w danej dziedzinie bardzo dobrzy.

Kruger i Dunning przeprowadzili badanie, (do którego przystąpili ich studenci z uczelni) w którym uczestnicy wypełniali testy, dotyczące logicznego myślenia, humoru i gramatyki. Celem badania było sprawdzenie, jak trafnie uczestnicy są w stanie ocenić własne umiejętności. Okazało się, że spora część osób z najniższymi wynikami w testach oceniała się jako dużo lepsze, niż faktycznie były. Zjawisko do doprowadziło Dunninga i Krugera do sformułowania hipotezy, że brak umiejętności w danej dziedzinie nie tylko ogranicza poprawne wykonanie zadania z tej dziedziny, ale także wpływa na zaburzenie zdolności do rozpoznania własnych braków.

Innymi słowy: im mniej wiesz, tym bardziej ci się wydaje, że wiesz więcej. Ludzie nie wiedzą, że nie wiedzą.

Dlaczego nie wiemy, że nie wiemy?

Dunning i Kruger postawili swoją hipotezę w oparciu o kilka założeń. Założenia te dotyczyły umiejętności, którą - potencjalnie - może posiąść każdy człowiek. Badacze zaobserwowali, że w przypadku takiej umiejętności osoby niekompetentne:

  • nie dostrzegają u siebie niskiego poziomu umiejętności,
  • nie są w stanie poprawnie ocenić swojego i cudzego poziomu umiejętności,
  • nie potrafią dostrzec różnicy między stanem faktycznym a swoją opinią na temat tego, jak jest,
  • są w stanie rozpoznać swój niski poziom umiejętności dopiero po odpowiednim przeszkoleniu na temat własnego błędu poznawczego.

Brak wiedzy oznacza, że nie jesteśmy świadomi własnej ignorancji i jej zakresu, w związku z czym mamy zaburzony punkt odniesienia i nie dostrzegamy własnych błędów. A ponieważ nie mamy również wiedzy w danej dziedzinie, nie jesteśmy w stanie ocenić, jak daleko nam do eksperta. To powoduje, że czujemy się bardziej kompetentni od innych, nawet od tych, którzy teoretycznie wiedzą i potrafią więcej.

Przykład? Młodzi kierowcy, którzy twierdzą, że drogę i auta znają "jak własną kieszeń" - nabierają pokory po pierwszej stłuczce. Albo te "żółtodzioby", nowi pracownicy w firmie - świeżo po studiach, zero doświadczenia, a wiedzą najwięcej.

Im więcej wiemy, tym jesteśmy bardziej pokorni

Drugą stroną medalu w efekcie Duninga - Krugera są osoby bardzo dobre i bardzo kompetentne w danej dziedzinie. W ich przypadku wraz ze wzrostem wiedzy, pewność siebie w danym temacie spada. Wynika to z procesu... uczenia się. Im więcej umiemy i im więcej posiadamy wiedzy w danym temacie, tym lepiej potrafimy dostrzec, jak dużo jeszcze nie wiemy. Związane jest to  z tzw. krzywą kompetencji.

Krzywa kompetencji jest wykresem, który ilustruje, jak efekt Dunninga - Krugera działa w życiu. Na osi X znajduje się posiadana wiedza, na osi Y - poziom pewności siebie. Na samym początku wykonywania bądź nauki danej czynności pewność siebie jest wysoka, lecz poziom wiedzy - niski.

Z czasem zaczynamy się uczyć i rozumieć coraz więcej, ale jednocześnie tracimy pewność siebie, ponieważ dowiadujemy się, jak wiele jeszcze mamy do nauczenia się i potrafimy ocenić, jak niewiele jeszcze wiemy. W związku z tym, zwykle o sprawie najwięcej mają do powiedzenia osoby, które wiedzą najmniej. Te, które wiedzą najwięcej, zdążyły już nabrać pokory w obliczu szerokiej wiedzy, którą posiadły, dlatego często milczą, gdy nie są bezpośrednio pytane.

Im mniejsza wiedza, jaką posiadamy, tym większe poczucie, że doskonale znamy dany temat
Im mniejsza wiedza, jaką posiadamy, tym większe poczucie, że doskonale znamy dany temat123RF/PICSEL

Jak uchronić się przed efektem Dunninga - Krugera?

Tak naprawdę, każdy z nas ma w sobie pragnienie, aby być podziwianym i akceptowanym w grupie, każdy z nas także kiedyś był na początku drogi, żeby czegoś się nauczyć. Pewnie nie raz przyszło nam na tej drodze do głowy, jak wiele wiemy i jak dobrzy już jesteśmy. To naturalny etap w ewolucji i rozwoju osobowości jednostki.

Aby jednak uniknąć utkwienia w tym stanie, najlepiej dużo czytać, ciągle uczyć się czegoś nowego i powtarzać sobie, że "pokora to najlepszy nauczyciel". Nie sposób bowiem nie zauważyć, że doświadczeni milczą, kiedy "młodzież" krzyczy. Oczywiście, do tego potrzebna jest samoświadomość, co w dzisiejszych czasach jest wciąż towarem deficytowym... jednak im więcej się uczymy, im więcej się sprawdzamy, tym bardziej pokorniejemy w obliczu wiedzy, jaką posiada i rozwija przed nami świat.

Źródła:

  1. https://www.britannica.com/science/Dunning-Kruger-effect [dostęp z dn. 15.11.2024];
  2. J. Kruger, D. Dunning, Unskilled and unaware of it: how difficulties in recognizing one’s own incompetence lead to inflated self-assessments, "Journal of Personality and Social Psychology", 77 (6), 1999, s. 1121-1134
  3. Stordalen P., Dzięki Bogu już poniedziałek, Wydawnictwo Kompania Mediowa, Warszawa, 2023.

CZYTAJ TAKŻE:

INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas