Reklama

Reklama

Gotowa na pierwszą ciążę: o czym nie możesz zapomnieć?

Kiedy na teście ciążowym pojawiają się dwie kreski, zalewa nas fala emocji. Jedno z pierwszych pytań pojawiających się w głowie kobiety, która w ciążę zaszła po raz pierwszy, brzmi: jak teraz najlepiej zadbać o zdrowie dziecka i swoje własne? W jaki sposób troszczyć się o ciążę w pierwszych miesiącach, by zminimalizować ryzyko problemów? Jakie zrobić badania i co zmienić w swoim stylu życia?

Trudne emocje w ciąży

Ciąża jest okresem pięknym, ale również trudnym. W organizmie kobiety ciężarnej dochodzi do znacznych zmian, zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym. To wielkie życiowe wydarzenie jest szczególnie zaskakujące dla kobiet, które matkami zostaną po raz pierwszy. Wszystko, czego doświadczają, jest dla nich nowe, to się tyczy zarówno zmian w organizmie, jak i zmian życiowych. To może wywołać lęki i niepokój, szczególnie że na początku ciąży bardzo często towarzyszy nam szereg nieprzyjemnych dyskomfortów, takich jak nadwrażliwość na zapachy, mdłości i wymioty, senność czy bolesność piersi.

Reklama

Ciężarna w pierwszym trymestrze może silniej odczuwać emocje i popadać w skrajne nastroje. Niektóre kobiety uskarżają się również na problemy z koncentracją i pamięcią. Na początku ciąży możemy być także mocno skupione na sobie. Pamiętajmy, że to wszystko mieści się w normie i nie powinno wzbudzać naszego niepokoju czy poczucia winy. Pozwólmy sobie pomagać i jak najwięcej wypoczywać. Teraz przede wszystkim dbajmy o siebie i dziecko.

Suplementacja kwasem foliowym

Kwas foliowy powinnyśmy zacząć przyjmować co najmniej 3 miesiące przed planowaną ciążą i kontynuować jego suplementowanie przez całą ciążę oraz karmienie piersią. Jest to bardzo ważne, gdyż przyjmowanie kwasu foliowego zwiększa poziom folianów u matki, a te z kolei przyczyniają się do prawidłowego rozwoju płodu, przede wszystkim zmniejszają ryzyko rozwoju wad cewy nerwowej[1]. Coraz częściej mówi się jednak o tym, że niektóre kobiety mogą nie przyswajać kwasu foliowego w tradycyjnej formie, dlatego najlepiej przyjmować go w dwóch formach: oprócz tradycyjnego  kwasu foliowego, który większość z nas przetwarza za pomocą enzymu reduktazy MTHFR, warto wybierać preparaty, które zawierają również łatwo przyswajalny L-metylofolian wapnia.

Witaminy i minerały

Oprócz kwasu foliowego kobieta w ciąży powinna suplementować witaminę D, która pomaga utrzymywać zdrowe kości i zęby, przyczynia się do poprawy funkcjonowania mięśni i wspiera odporność. Jod z kolei pomaga w utrzymaniu prawidłowego funkcjonowania tarczycy i układu nerwowego, wspiera funkcje poznawcze i przyczynia się do utrzymania prawidłowego metabolizmu energetycznego. Dwóch ostatnich rezultatów możemy się również spodziewać na skutek suplementowania żelaza. Dodatkowo ten składnik pomaga w prawidłowej produkcji czerwonych krwinek i hemoglobiny oraz w transporcie tlenu w organizmie. Wspiera także naszą odporność i przyczynia się do zmniejszenia uczucia zmęczenia. Warto także wspomnieć o kwasie dokozaheksaenowym (DHA), który wpływa na rozwój mózgu i oczu u płodu oraz później niemowląt karmionych piersią[2]. Wszystkie te składniki znajdziemy w rekomendowanym przez Polskie Towarzystwo Ginekologów i Położników preparacie dla kobiet w ciąży Pregna PLUS. Dla kobiet, które nie mogą bądź nie potrzebują przyjmować żelaza, dostępne jest alternatywne rozwiązanie w formie "siostrzanego" produktu Pregna PLUS BEZ ŻELAZA. Oba produkty zaleca się przyjmować w kompleksowej suplementacji z Pregna DHA, który umożliwia indywidualne dostosowanie ilości DHA w zależności od potrzeb i diety.

Dieta

Istnieje popularny mit, według którego kobieta w ciąży może pozwolić sobie na wszelkie zachcianki i nie musi ograniczać ilości spożywanego pokarmu. To oczywiście nieprawda: spodziewając się dziecka nie powinnyśmy jeść za dwoje, ale DLA dwojga, czyli przykładać szczególną wagę do jakości spożywanych pokarmów, natomiast niekoniecznie drastycznie zwiększać ich ilość.

W pierwszym trymestrze nie ma zazwyczaj potrzeby zwiększania kaloryczności konsumowanego jedzenia (wyjątek stanowią kobiety, które przed zajściem w ciążę miały niedowagę: w ich przypadku zapotrzebowanie kaloryczne ulega niewielkiemu zwiększeniu o ok. 150-200 kcal). W drugim trymestrze zapotrzebowanie zwiększa się o ok. 350 kcal, natomiast w trzecim - o ok. 500 kcal. To całkiem sporo, nie oznacza jednak, że powinnyśmy bez umiaru ulegać wszelkim zachciankom, a zwłaszcza tym niezdrowym. W ciąży szczególnie liczy się zbilansowany, różnorodny jadłospis, który dostarczy wszelkich niezbędnych witamin i składników mineralnych.

Menu ciężarnej nie różni się zasadniczo od ogólnie zalecanych zasad zdrowego żywienia. Podstawą powinny być więc warzywa i owoce, pełnoziarniste produkty zbożowe, nabiał i pełnowartościowe białko. Warto tu rozprawić się z kolejnym mitem, według którego w ciąży nie należy jeść ryb. Ich spożywanie jest wręcz wskazane ze względu na obecność niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3, w tym wspomnianego wcześniej DHA. Unikać należy natomiast ryb drapieżnych (ze względu na możliwą zawartość rtęci) oraz surowych. To samo dotyczy innych produktów odzwierzęcych niepoddanych obróbce termicznej: niedogotowanych jajek, surowego mięsa (tatar) czy niepasteryzowanego mleka. Na czarnej liście znajduje się także żywność wysoko przetworzona oraz smażona na głębokim tłuszczu: fast-foody, chipsy, frytki, a także słodycze, szczególnie te zawierające niskiej jakości olej palmowy.

Jaki wzrost wagi w ciąży uważany jest prawidłowy? To zależy od tego, ile ważyłyśmy przed ciążą: im było to więcej, tym niższy powinien być przyrost. Kobieta z niedowagą (BMI poniżej 18,5) powinna przybrać na wadze ok. 12,5-18 kg. Dla kobiet z prawidłową masą ciała (BMI 18,5-24,9) prawidłowy przyrost wagi mieści się pomiędzy 11,5-16 kg, dla kobiet z nadwagą (BMI 25-29,9): 7-11,5 kg, a w przypadku otyłości (BMI > 30): nie więcej niż 5-9kg.

Ćwiczenia

W ciąży warto dbać o swoją sylwetkę. Nie chodzi tu tylko o to, by uniknąć dodatkowych kilogramów po urodzeniu dziecka, ale przede wszystkim o lepszą kondycję i wzmocnienie mięśni podtrzymujących kręgosłup, by uniknąć bólów, gdy brzuch się zacznie powiększać. Unormowana waga i wzmocnione mięśnie pomogą nam także w trakcie porodu i w powrocie do formy po urodzeniu dziecka. Treningi w ciąży są więc jak najbardziej wskazane, chyba że lekarz zaleci inaczej. Pamiętajmy tylko, by unikać ćwiczeń brzucha i kontuzjogennych sportów - nie zaleca się nawet jazdy na rowerze.

Artykuł z ekspozycją partnera


[1] Rozporządzenie Komisji Europejskiej (EU) nr 1135/2014 z dnia 24.10.2014 warunki stosowania oświadczenia zdrowotnego dla kwasu foliowego - Produkt przeznaczony jest dla kobiet w wieku rozrodczym, a korzystny efekt występuje w przypadku codziennego uzupełniającego spożycia dawki wynoszącej 400 μg kwasu foliowego przez co najmniej jeden miesiąc przed poczęciem i maksymalnie trzy miesiące po poczęciu. Istnieje wiele czynników ryzyka rozwoju wad cewy nerwowej i zmiana jednego z nich może mieć korzystny wpływ lub nie.

[2] Korzystne działanie występuje w przypadku spożywania 200 mg DHA ponad zalecane spożycie 250 mg kwasów tłuszczowych omega-3 dziennie.


materiały promocyjne

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama