Reklama

Reklama

Kwas foliowy to za mało. Minerały i witaminy ważne przed ciążą, w jej trakcie i po porodzie

Przygotowanie do ciąży, ciąża i karmienie piersią – odpowiednia suplementacja jest istotna na każdym etapie. W tym okresie wzrasta bowiem zapotrzebowanie organizmu kobiety na składniki odżywcze, witaminy i minerały, a sama dieta może nie wystarczyć. Odpowiednia suplementacja uzupełniająca dietę ma korzystny wpływ na zdrowie dziecka i mamy.

W dzisiejszych czasach żyjemy szybko, ciągle gdzieś się spieszymy, nie wystarcza nam czasu na sen i regenerację organizmu, a stres jest zjawiskiem powszechnym. Jadamy nieregularnie, a nasza dieta często jest słabej jakości i pozostawia wiele do życzenia. Wszystko to niekorzystnie odbija się na kondycji naszego organizmu i słabszej odporności. Tymczasem wszystko to jest szalenie istotne, zwłaszcza, gdy przygotowujemy się do powiększenia rodziny.

Podczas ciąży organizm kobiety przejawia większe zapotrzebowanie na składniki odżywcze, witaminy i minerały - zwykła dieta może nie wystarczyć. W pierwszej kolejności powinnyśmy sięgnąć po witaminę B9. W przyrodzie witamina ta występuje pod postacią folianów, a jej syntetyczna, bardziej trwała forma to kwas foliowy. Składnik ten nie jest produkowany przez organizm, dlatego musi być dostarczany z zewnątrz. Poszukując odpowiedniego preparatu warto zwrócić uwagę również na aktywny i łatwo przyswajalny kwas foliowy: L-metylofolian wapnia, który nie wymaga dodatkowych przemian w organizmie i aktywności enzymu reduktazy MTHFR. Kwas foliowy jest niezwykle ważnym składnikiem, bierze udział w procesie podziału komórek oraz pomaga utrzymać prawidłowy metabolizm ważnego aminokwasu, homocysteiny. Pomaga również w prawidłowej produkcji krwi, utrzymaniu funkcji psychologicznych i syntezie aminokwasów oraz wspiera prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego. Dlaczego jeszcze warto po niego (i nie tylko) sięgać w czasie ciąży i w okresie jej planowania?

Reklama

Etap pierwszy: planowanie ciąży, czyli do suplementacji należy się dobrze przygotować

Suplementację najlepiej rozpocząć minimum trzy miesiące przed planowanym poczęciem (oczywiście im wcześniej, tym lepiej). Pierwsza myśl, jaka w tym zakresie przychodzi do głowy, to wspomniany wcześniej kwas foliowy. I jest to skojarzenie trafne, gdyż suplementacja kwasu foliowego jeszcze przed ciążą pozytywnie wpłynie na rozwój dziecka i zdrowie mamy w wielu obszarach. Foliany przyczyniają się do wzrostu tkanek matczynych w czasie ciąży, a uzupełniające spożycie kwasu foliowego zwiększa poziom folianów u matki, co jest niezwykle istotne szczególnie na początku ciąży przed zamknięciem się cewy nerwowej. Jednak w świetle Evidence Based Medicine, oprócz kwasu foliowego, ogromne znaczenie mają również takie składniki o udowodnionym działaniu w okresie prekoncepcji jak: jod, witamina D - rekomendowane przez PTGiP[1] ale także witaminy z grupy B oraz cynk, zwany "minerałem płodności". Cynk pomaga w utrzymaniu prawidłowych funkcji rozrodczych, odgrywa ogromną rolę w ochronie komórek przed stresem oksydacyjnym i bierze udział w procesie ich podziału. Ponadto pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego oraz pomaga zachować zdrowe włosy, skórę i paznokcie.

Aspektem, który koniecznie należy wziąć pod uwagę w okresie planowania ciąży, jest również odstawienie antykoncepcji - i związana z tym suplementacja. Antykoncepcję hormonalną zaleca się odstawić minimum trzy miesiące przed planowanym poczęciem, by dać organizmowi czas na powrót do regularnych cyklów miesiączkowych. Jeśli stosujesz antykoncepcję nowej generacji z minimalną ilością hormonów, nie ma przeciwskazań do zajścia w ciążę bezpośrednio po odstawieniu tabletek. Antykoncepcja ma ogromny wpływ na gospodarkę witaminową i mineralną. Przykładem może być właśnie wspomniany cynk - tabletki wpływają na jego niższy poziom we krwi i mogą powodować wzrost stężenia miedzi i zwiększone wchłanianie wapnia. Wsparciem w tym okresie mogą również być dodatkowe ilości witamin B6 i B12: u kobiet, które stosują lub odstawiły doustną antykoncepcję odnotowuje się ich niższe stężenia[2]. Sięgnąć można na przykład po Pregnę START, przeznaczoną dla kobiet planujących ciążę i zawierającą wszystkie niezbędne w tym okresie składniki. Duży nacisk położono na formy, wpływające na ich wchłanialność i skuteczność, a przyjmowanie produktu raz na dobę ułatwia niewielki rozmiar tabletki.

Etap drugi: ciąża, czyli nie tylko kwas foliowy

Po zajściu w ciążę suplementację warto lekko zmodyfikować, wybierając tylko składniki o udowodnionym działaniu rekomendowane przez Polskie Towarzystwo Ginekologów i Położników. Zgodnie ze stanowiskiem ekspertów PTGiP, obecność innych mikroelementów, witamin i innych substancji czynnych w suplementacji, czyli uzupełnianiu normalnej diety, nie jest rekomendowane zdrowym kobietom, jeżeli nie ma do tego określonych wskazań medycznych.[3]

Wysokie stężenia progesteronu i zmiany zachodzące w organizmie kobiety ciężarnej powodują ograniczenie biodostępności wielu składników diety[4]. Dlatego tak ważna jest jakość składników oraz formy od których zależy ich wchłanialność, biodostępność, skuteczność i tolerancja. Wciąż kluczowy jest kwas foliowy, ale też jod, witamina D i DHA. W czasie ciąży pamiętać należy również o żelazie, które pomaga w prawidłowej produkcji czerwonych krwinek i hemoglobiny i w utrzymaniu prawidłowych funkcji poznawczych. Preparat Pregna PLUS zawiera 5 wymienionych wyżej składników, które są rekomendowane przez Polskie Towarzystwo Ginekologów i Położników. Z kolei kobiety w ciąży, którym nie zaleca się, bądź nie potrzebują suplementować żelaza, mogą sięgnąć po Pregna PLUS Bez Żelaza. Zaleca się kompleksową suplementację z Pregna DHA, dając możliwość indywidualnego dostosowania ilości DHA, w zależności od potrzeb i diety.

Etap trzeci: karmienie piersią, czyli produkcja mleka przez kobietę pochłania sporo energii

W czasie karmienia piersią zapotrzebowanie organizmu na podstawowe składniki odżywcze, witaminy i minerały również jest większe. O suplementacji nie wolno więc zapominać także w tym okresie, pozwala ona bowiem na stworzenie rezerw, które zostaną wykorzystane podczas laktacji. Składniki odżywcze, które kobieta spożywa w diecie, zużywa przecież nie tylko na swoje potrzeby, ale także na potrzeby swojego potomstwa.

Przy karmieniu piersią zaleca się kontynuowanie suplementacji z okresu ciąży, czyli jodu, kwasu foliowego i witaminy D, a często również żelaza (którego zawartość jest zwykle obniżona w związku ze śródporodową utratą krwi), oraz kwasu omega-3, DHA. DHA wpływa na rozwój oczu i mózgu dziecka, który odpowiada za jego prawidłowy rozwój[5]. Układ nerwowy dziecka zaczyna rozwijać się bardzo wcześnie, dlatego tak istotna jest podaż DHA od początku ciąży aż do końca karmienia piersią. Do czasu porodu dziecko pobiera DHA z organizmu matki, zaś po porodzie otrzymuje je wraz z jej pokarmem. Bezpiecznym źródłem tego istotnego składnika diety jest Pregna DHA - w tym suplemencie diety pochodzi on z wysoko oczyszczonego oleju tłustych ryb morskich i ma dobrze przyswajalną formę trójglicerydów. Dowiedziono, iż DHA z ponownie estryfikowanych trójglicerydów (rTG) wykazuje dwukrotnie wyższą biodostępność niż z powszechnie stosowanych estrów etylowych (EE)[6].

Do suplementacji przed ciążą, w jej czasie oraz po porodzie należy się dobrze przygotować i nieustannie ją kontrolować. Nadmierne spożycie witamin, minerałów i innych składników odżywczych może być równie niekorzystne, jak ich zbyt małe ilości. Zasada jest prosta, nie zawsze więcej znaczy lepiej. Dotyczy to również ilości składników w danym preparacie, ponieważ często poszczególne składniki mogą wzajemnie osłabiać swoje działanie lub nawet się wykluczać. Suplementy diety to jednak dodatek, najważniejsze znaczenie ma właściwe i regularne odżywianie się, a także aktywny tryb życia.

 

Artykuł z ekspozycją partnera


[1] Rekomendacje Polskiego Towarzystwa Ginekologów i Położników w zakresie stosowania witamin i mikroelementów u kobiet planujących ciążę, ciężarnych i karmiących; Ginekol Pol. 5/2014, 85, 395-399

[2] "Effects of sub-50 oral contraceptives on homocysteine metabolism: a preliminary study", 1992

[3] Rekomendacje Polskiego Towarzystwa Ginekologów i Położników dotyczące suplementacji u kobiet ciężarnych, 2020.

[4] Rekomendacje Polskiego Towarzystwa Ginekologów i Położników w zakresie stosowania witamin i mikroelementów u kobiet planujących ciążę, ciężarnych i karmiących; Ginekol Pol. 5/2014, 85, 395-399

[5] Korzystne działanie występuje w przypadku spożywania 200 mg DHA ponad zalecane spożycie 250 mg kwasów tłuszczowych omega-3 dziennie.

[6] Bioavailability of marine n-3 fatty acid formulations, Prostaglandins, Leukotrienes and Essential Fatty Acids 83., 2010


materiały prasowe

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama