Reklama

Reklama

Planowanie ciąży w pięciu krokach

Zaczynasz myśleć o dziecku? Już rozpoczęłaś starania o ciążę? Pamiętaj, że do tego stanu należy się przygotować. Konsultacja lekarska i szereg badań to dopiero początek. Co jeszcze trzeba wiedzieć, gdy myślisz o powiększeniu rodziny? Podpowiadamy, jak zaplanować ten piękny czas.

Zgodnie z danymi Głównego Urzędu Statystycznego, współcześnie najwięcej, bo 33 proc. Polek rodzi dzieci pomiędzy 30. a 34. rokiem życia. To spora zmiana, bowiem jeszcze 30 lat temu najliczniejszą grupą (36,4 proc.) były matki pomiędzy 20. a 24. rokiem życia. Tym samym Polki przybliżają się do ogólnoeuropejskiego trendu. Zgodnie z danymi Eurostatu, średni wiek matki rodzącej po raz pierwszy wyniósł 29,4 lat (w 2019). Statystyczna pierworódka w Polsce miała 27,4 lat. Najstarsze matki pierwszego dziecka mieszkają we Włoszech, Hiszpanii oraz Luksemburgu (rodzą po 30. roku życia), najmłodsze - w Bułgarii oraz Rumunii (poniżej 27. roku życia).

Reklama

Bez względu na wiek, do ciąży warto odpowiednio przygotować swoje ciało. Im bardziej zadbasz o siebie, tym większa szansa na to, że twój maluch będzie rozwijał się prawidłowo. Planujesz zostać matką? Przygotowania do tej roli warto rozpocząć kilka miesięcy, a nawet rok wcześniej. Już wtedy warto zmienić swój styl życia i sposób odżywiania na zdrowsze. Jeśli stosujesz antykoncepcję hormonalną, zaleca się odstawienie tabletek co najmniej na trzy miesiące przed planowanym poczęciem, by dać organizmowi czas na powrót do naturalnych cykli miesiączkowych. Jeśli uda ci się zajść w ciążę szybciej, nie ma powodu do obaw - współcześnie tabletki antykoncepcyjne zawierają minimalne ilości hormonów, dlatego nie ma przeciwwskazań do zajścia w ciążę natychmiast po odstawieniu tabletek.

Planowanie ciąży: wizyta u lekarza

Pierwszym krokiem przy planowaniu ciąży jest zdecydowanie wizyta u lekarzy. Ginekolog przeprowadzi z tobą szczegółowy wywiad i poinformuje, co może wpływać na płodność. Warto wykonać cytologię oraz USG dopochwowe, aby upewnić się, że twój stan zdrowia pozwala na zajście w ciążę.  Ważna jest także konsultacja z lekarzem internistą i wykonanie podstawowych badań, m.in. morfologii, oznaczenia grupy krwi, poziomu homocysteiny, a także kontroli w kierunku nosicielstwa wirusa HIV oraz wirusowego zapalenia wątroby typu B. Ważnym punktem jest także oznaczenie przeciwciał toksoplazmozy i cytomegalii oraz różyczki. Jeżeli nie przechodziłaś ostatniej choroby, warto się zaszczepić.

W przypadku osób przewlekle chorych, np. na cukrzycę, nadciśnienie czy choroby tarczycy, konieczna będzie konsultacja z lekarzem prowadzącym. Unormowane poziomy hormonów oraz glikemii nie tylko zwiększą szansę na zajście w ciążę, ale wesprą organizm w tworzeniu dobrych warunków do rozwoju dziecka. Zadbaj także o wizytę u stomatologa oraz wyleczenie zębów.

Dieta przed zajściem w ciążę

Zdrowa dieta polega przede wszystkim na dostarczeniu organizmowi właściwej ilości witamin i minerałów. Jeśli planujesz ciążę, dobrym pomysłem jest wykluczenie z diety fast foodów oraz niezdrowych przekąsek. Zamiast tego włącz do codziennego menu większą ilość warzyw oraz owoców, które dostarczą najlepiej wchłaniane przez organizm witaminy oraz minerały. Szczególnie warto włączyć produkty bogate w witaminę B9, m.in., szpinak, fasolę, brokuły, buraki czy pełnoziarniste produkty zbożowe.

Pamiętaj także o właściwym nawodnieniu! Minimalna ilość przyjmowanych płynów to około 1,5 litra dziennie. Postaraj się jednak ograniczyć do niezbędnego minimum kawę, herbatę oraz słodkie napoje. Zamiast tego postaw na wodę oraz świeżo wyciskane soki.

Przygotowanie do ciąży: suplementacja

Oprócz właściwej diety warto włączyć suplementację witaminami i minerałami. Wysoki priorytet powinnaś nadać zwłaszcza kwasowi foliowemu, czyli witaminie B9. Dlaczego to takie ważne? Uzupełniające spożycie kwasu foliowego pozwala na zwiększenie poziomu folianów u matki. Warto o to zadbać, bowiem ich niski poziom jest czynnikiem ryzyka rozwoju wad cewy nerwowej u rozwijającego się płodu[1]. Zalecana dzienna ilość to co najmniej 0,4 mg na dobę, przy czym w określonych przypadkach  lekarz może zarekomendować jej zwiększenie. Wybierając preparat z kwasem foliowym warto zwrócić uwagę na jego skład. Pregna START jest źródłem nie tylko  kwasu foliowego (m.in. L-metylofolian, który jest łatwo przyswajalną formą folianów), lecz także m.in. cynku (tzw. "minerał płodności", który pomaga w utrzymaniu prawidłowej płodności i funkcji rozrodczych), witaminy D (pomaga w prawidłowym wchłanianiu wapnia i fosforu), jodu (wspomaga prawidłowe funkcjonowanie tarczycy i produkcję hormonów tarczycy), a także choliny (inaczej witamina B4, wspomaga m.in. prawidłowy metabolizm homocysteiny oraz tłuszczów), witaminy B12 (wspomaga m.in. działanie układu odpornościowego) oraz B6 (przyczynia się do regulacji aktywności hormonalnej).

Planując ciążę warto zwrócić uwagę na poziom homocysteiny we krwi. Homocysteina to substancja, która bierze udział w wielu procesach i szlakach metabolicznych. Najważniejszym z nich jest przenoszenie grup metylowych, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania DNA i białek. Istotne jest dostarczanie witamin z grupy B, które są składowymi cyklu folianów i współuczestniczą w procesach wpływających na utrzymanie prawidłowego metabolizmu homocysteiny. Jest to aspekt, który należy wziąć pod uwagę szczególnie przez kobiety stosujące dietę wegańską lub wegetariańską.

Zrezygnuj z używek

Papierosy i alkohol są szkodliwe nie tylko dla kobiet w ciąży. Używki powinnaś wykluczyć ze swojego życia już na wczesnym etapie planowania potomstwa, tak aby organizm miał czas oczyścić się z toksyn. Dym tytoniowy zawiera przeszło 4 tys. związków chemicznych, z czego ponad 40 z nich jest rozpoznawane jako czynniki rakotwórcze. Ta zasada powinna obowiązywać także twojego partnera, bowiem nikotyna wpływa negatywnie na ruchliwość plemników.

Z kolei alkohol przyczynia się do osłabienia układu sercowo-naczyniowego oraz mózgu. Dla kobiet w ciąży nie ma bezpiecznej ilości - każda może przyczynić się do powstania płodowego zespołu alkoholowego (FAS). Pamiętaj o tym, żeby w miarę możliwości unikać alkoholu już na kilka miesięcy przed zajściem w ciążę.

Przygotowanie do ciąży: aktywność fizyczna

Zarówno ciąża jak i poród to wyczerpujący czas dla organizmu. Bóle kręgosłupa związane z rosnącą wagą dziecka to początek długiej listy dolegliwości, z którymi zmaga się wiele ciężarnych kobiet. Sam poród wiele z nich porównuje do przebiegnięcia maratonu. W przygotowaniach do ciąży warto więc uwzględnić regularną, ale niezbyt wyczerpującą aktywność fizyczną. Bieganie czy jazda na rowerze poprawią wydolność oddechową, a ćwiczenia z użyciem obciążenia wzmocnią plecy oraz brzuch. Warto rozważyć także konsultację z fizjoterapeutką uroginekologiczą. Ta skontroluje napięcie mięśni dna miednicy, a w razie potrzeby doradzi odpowiednie ćwiczenia.


[1] Rozporządzenie Komisji Europejskiej (EU) nr 1135/2014 z dnia 24.10.2014 warunki stosowania oświadczenia zdrowotnego dla kwasu foliowego - Produkt przeznaczony jest dla kobiet w wieku rozrodczym, a korzystny efekt występuje w przypadku codziennego uzupełniającego spożycia dawki wynoszącej 400 μg kwasu foliowego przez co najmniej jeden miesiąc przed poczęciem i maksymalnie trzy miesiące po poczęciu. Istnieje wiele czynników ryzyka rozwoju wad cewy nerwowej i zmiana jednego z nich może mieć korzystny wpływ lub nie.


 Artykuł z ekspozycją partnera


materiały promocyjne

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama