Reklama

Reklama

Grillujemy z najmłodszymi: jakie dania z grilla mogą jeść dzieci?

Grillowanie jest świetnym sposobem na spędzenie czasu na świeżym powietrzu w gronie rodziny. Pamiętajmy jednak, że nie wszystkie potrawy z grilla nadają się dla dzieci, szczególnie tych małych. Co można bezpiecznie wrzucić na ruszt?

Czego unikać?

Pamiętajmy, że dziecko jest w fazie intensywnego wzrostu, dlatego powinno jeść dużo białka, które jest podstawowym budulcem naszych tkanek. Idealnym źródłem łatwo przyswajalnego białka jest mięso. Grillowanie więc wydaje się idealnym sposobem na przemycenie niezbędnych w diecie dziecka składników odżywczych. Niestety jednak nie każde mięso nadaje się dla najmłodszych, szczególnie należy unikać tych tłustych i mocno przypieczonych. Tłuste mięso wymaga długiej obróbki termicznej w bardzo wysokiej temperaturze. Wytapiany tłuszcz skapuje na rozżarzone węgle, spala się, wytwarzając rakotwórcze związki, te z kolei unoszą się wraz z dymem i osiadają na grillowanych potrawach. Dlatego zaleca się stosowanie aluminiowych tacek, które nie dopuszczają do ściekania tłuszczu. Również przypalone mięso nie nadaje się dla dziecka, gdyż jest ono źródłem rakotwórczych substancji, takich jak benzopiren, wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne czy heterocykliczne aminy aromatyczne. Nie podawajmy dzieciom także mięs kupowanych jako "gotowe na grilla", czyli marynowanych lub peklowanych. Przeważnie takie marynaty przygotowywane są z użyciem substancji niekorzystnych dla zdrowia dziecka, m.in. wzmacniaczy smaku czy tłuszczów trans.

Reklama

Mięso idealne dla dziecka

Większość dzieci dość wybrednie podchodzi do jedzenia. Trudno dogodzić im kubkom smakowym, szczególnie nie lubią potraw intensywnie doprawionych, przeważnie też ciężko przekonać je do jedzenia surowych warzyw. Dzieci sięgają za to po dobrze znane produkty, dlatego dla wielu z nich świetną propozycją z grilla będą kiełbaski Sokoliki. Fani parówek z pewnością kojarzą tę markę ze sklepowych półek. Mięso jest delikatne i idealnie kruche, a w dodatku nie ma kłopotliwej dla dzieci osłonki. Sokoliki są doskonałym źródłem białka o obniżonej zawartości tłuszczu, przygotowywane są ze średnio rozdrobnionej wieprzowy i cielęciny, następnie dla wydobycia smaku są wędzone, i w końcu, by nadać mięsu delikatności, parzone. Dzięki temu nie ryzykujemy podaniem dziecku mięsa, które w środku okaże się surowe. Kiełbaski idealnie nadają się do grillowania. Można podać je z chrupiącym pieczywem z grilla i słodkimi pomidorkami koktajlowymi. Taki posiłek zje nawet największy niejadek.

Warzywa z grilla

Warto również przekonać dziecko do zjedzenia warzyw z grilla. Kiełbaski można przegryźć grillowaną marchewką. Jeśli dzieci odmawiają zjedzenia cukinii czy bakłażana, postawmy na słodsze smaki. Większość z nich przepada za kukurydzą, którą można położyć na ruszt w kolbach. Maluchy uwielbiają kulinarne zabawy kolorami i formami, możemy więc przygotować szaszłyki z chudego mięsa drobiowego lub kiełbaski Sokoliki z papryką i cukinią. Jeśli to nie przekona dziecka do sięgnięcia po warzywa, spróbujmy wyciąć z nich kształty zwierząt lub ułożyć na talerzu uśmiechnięte twarze.

Jak ekologicznie i zdrowo rozpalić grilla?

O zdrowie dziecka możemy zadbać już przy rozpalaniu grilla. Zanim zabierzemy się za przyrządzanie posiłku, dokładnie wyczyśćmy ruszt z przypalonego tłuszczu i resztek jedzenia. Nie sięgajmy po chemiczne substancje, takie jak podpałki. Do rozpalenia ognia możemy użyć patyków i papieru, pamiętajmy jednak, by nie robić tego przy pomocy gazety, gdyż spalanie farby drukarskiej również jest szkodliwe dla zdrowia. Najlepiej używać węgla drzewnego lub ekologicznego brykietu złożonego w 100 proc. z naturalnych komponentów. Pamiętajmy, że tłuszcz skapujący na rozżarzone węgle uwalnia rakotwórcze związki, które wraz z dymem osiadają nie tylko na grillowanym mięsie, ale również znajdujących się obok warzywach, dlatego bezwzględnie należy używać aluminiowych tacek.

Artykuł z ekspozycją partnera

materiały promocyjne

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama