Reklama

Senior w ruchu: O czym pamiętać?

W ostatnich latach zmieniły się upodobania seniorów dotyczące sposobu spędzania czasu wolnego. Coraz chętniej zamieniają leżenie na kanapie na aktywne formy wypoczynku.

Uniwersytety Trzeciego Wieku, fundacje, stowarzyszenia, kluby i domy kultury, mają szeroką ofertę zajęć dla osób dojrzałych. Maratony, wycieczki górskie, joga, pływanie, samoobrona. Lista zajęć jest długa.

Spakuj walizkę. Przygoda czeka!

Reklama

Gimnastyka, basen, inhalacje w komorze solnej, wycieczki krajoznawcze i liczne zabiegi lecznicze lub kąpiele w siarce. Taki pakiet atrakcji czeka na seniorów, którzy zdecydują się spędzić kilka dni w uzdrowisku. Najbardziej znane kurorty od lat uzupełnią swoją ofertę i dostosowuje ją do potrzeb osób starszych. Aktywnie spędzony dzień jest gwarancją nawiązania nowych kontaktów. Po tak intensywnie spędzonym czasie warto wybrać się na masaż. Działa przeciwbólowo, poprawia elastyczność skóry i wpływa na odporność organizmu. Jednak jego rodzaj i zastosowanie powinno być konsultowane z lekarzem. Zanim zdecydujemy się na wyjazd do uzdrowiska warto dowiedzieć się, czy przysługuje nam dotacja z Narodowego Funduszu Zdrowia.

Dwa kółka wystarczą, aby zwiedzać

Kluby Seniora specjalizują się w imprezach tematycznych. Jedną z nich są peletony. Udział w nich biorą nie tylko seniorzy, ale całe rodziny. To integruje pokolenia i jest propozycją na rodzinne spędzanie czasu. Rower to sprzęt, który daje wiele korzyści - w każdym wieku. Polecana jest osobom z nadciśnieniem tętniczym, cukrzyca oraz nadwagą. Ta forma wypoczynku niewiele kosztuje, a dodaje energii i pobudza krążenie, poprawia metabolizm. Wokół nie brakuje tras rowerowych, a kolejne autostrady dla jednośladów są w budowie. Wystarczy przypiąć sakwy i weekend jest zaplanowany.

Mogę prosić do tańca?

Muzyka jest magnesem, która przyciąga seniorów. Utwory z lat młodości są w stanie porwać do tańca nawet nieśmiałe osoby. Taniec uruchamia pracę wielu mięśni. Okazuje się, że tango daje najwięcej korzyści seniorom. Koordynuje ruchy dolnych i górnych części ciała. Milongi organizowane w salach domów kultury lub w plenerze, to doskonały sposób na skuteczne ćwiczenie równowagi ciała oraz koordynację nóg i rąk.

Wyginamy ciało w plenerze

Wiosną miło jest połączyć przyjemne z pożytecznym. Dlatego Uniwersytety Trzeciego Wieku organizują pikniki w parku z jogą w tle. Lekarze zalecają tę formę aktywności. Przede wszystkim wzmacnia mięśnie, minimalizuje bóle pleców i stymuluje pracę układu odpornościowego. I na tym lista zalet nie kończy się. Joga zmniejsza ryzyko stresu, poprawia koncentrację i rozciąga mięśnie. Jeżeli zajęcia  organizowane są w parku lub ogrodzie możemy być pewni, że dotlenimy organizm. Do tego dochodzi możliwość zjedzenia drugiego śniadania wśród znajomych.



Wsparcie specjalne

Seniorzy chętnie korzystają z proponowanych aktywności. Choć czasem pojawiają się schorzenia i dolegliwości, które trudno przezwyciężyć bez odpowiedniego wsparcia lekarzy i specjalistów. Jednym z nich jest problem nietrzymania moczu. Dolegliwość, która może pokrzyżować plany i realizację marzeń. Czy tak musi być? Okazuje się, że nie. Wystarczy wizyta w poradni specjalistycznej i okazuje się, że problem można rozwiązać. Przydatne okazują się porady dotyczące zastosowania odpowiednich środków higienicznych. Dzięki nim wciąż można być aktywnym w życiu społecznym. W aptekach lub przez Internet można zamówić specjalną, chłonną bieliznę, która nie tylko błyskawicznie pochłonie krople moczu, ale i zneutralizuje krępujący zapach.

Na to również pomagają ćwiczenia. Wykonywanie regularnie przez miesiąc, mogą przynieść widoczne efekty. Mięśnie dna miednicy należy zaciskać na trzy sekundy. Ćwiczenie należy wykonywać  w seriach. Dziesięć powtórzeń na początek powinno wystarczyć.