Reklama

Reklama

Poradnik witalności

WITALNOŚĆ NIE MA WIEKU

Czy witalność to młodość oraz sprawne i szczupłe ciało? Nic bardziej mylnego! Według Polaków ważniejsza jest raczej energia życiowa i chęć działania, niezależnie od wieku. Kobiety kojarzą to pojęcie ze zdrowiem oraz radością i optymizmem, mężczyźni z kolei częściej wskazują na sport i... seks. Aż 82% ankietowanych uważa, że picie dużej ilości wody stanowi skuteczny sposób dbania o siły witalne. „Raport Witalności Nałęczowianki” zrealizowany przez TNS Polska odsłania jak współcześni Polacy rozumieją i gdzie upatrują źródeł energii życiowej.

Zdaniem Polaków witalność to równowaga pomiędzy sprawnością i zdrowiem, a - niemniej ważnym - optymizmem, radością, pozytywnym nastawieniem oraz wigorem. Najlepszym sposobem na zachowanie togo status quo przez całe życie to według ankietowanych w kolejności: aktywność fizyczna, ruch i sport (79%), zdrowe odżywianie (69%), a w mniejszym stopniu pozytywne myślenie i optymizm (19%). W opinii około 1/3 badanych (szczególnie płci męskiej), chcąc pozostać witalnym nie powinniśmy również zapominać o uprawianiu seksu, 10% wskazuje na codzienną czułość - przytulanie się i pocałunki.

Reklama

Polacy nie biorą pod uwagę dróg na skróty, szybkich i łatwych rozwiązań. Badanie Nałęczowianki zdradza, że wbrew powszechnej opinii, zaledwie 2% ankietowanych spontanicznie wymienia zażywanie witamin i suplementów diety jako czynnik wpływający na zachowanie witalności. Podobnie niepopularne są takie metody jak: chirurgia plastyczna, młodzieżowe ubrania czy mocny makijaż (prawie 80% uważa wymienione sposoby za nieskuteczne w tym kontekście).

82% respondentów uważa też, że picie dużej ilości wody to skuteczny sposób dbania o witalność, ta opinia jest szczególnie bliska kobietom. 73% Polaków wskazuje na pozytywny wpływ wody, pod kątem usuwania toksyn z organizmu.

- Z punktu widzenia dominujących kodów kulturowych, które promują młodość, szczupłość i nieskazitelne piękno, to interesujące i pozytywne, że Polacy dają prymat energii życiowej i witalności, a ich źródeł szukają w naturze - mówi socjolog dr Agata Grabowska

Symbole witalności

Co ciekawe Polacy twierdzą, że pojęcie witalności u ludzi nie jest równoznaczne z młodością, jej wyznacznikiem nie jest także sprawne, umięśnione i szczupłe ciało. Zdaniem respondentów takie osoby, cechuje swoista radość i zadowolenie z życia, uśmiech, rozpierająca energia i chęć do działania, aktywność.

W rankingu najbardziej witalnych mężczyzn, według płci żeńskiej, pojawiają się kolejno podróżnik Marek Kamiński, Maciej Stuhr i Jerzy Owsiak. Co ciekawe znajdujący się w zestawieniu, świętujący w tym roku 90te urodziny Andrzej Wajda otrzymał tyle samo wskazań, co młodszy o ponad pół wieku Olivier Janiak, a nawet Filip Chajzer, którego energia, optymizm i siła życiowa są jednak ogromne, choć nie jest ikoną sportu. Jeśli chodzi o panie jako symbole mężczyźni wskazują Annę Lewandowską i Martynę Wojciechowską, a już na trzecim miejscu pojawia się Maryla Rodowicz, którą Polacy, płci męskiej uznali za równie witalną co młodsza i szczuplejsza Basia Kurdej-Szatan.

Zdaniem Polaków wiek nie jest odwrotnie proporcjonalny do poziomu witalności. Wręcz przeciwnie, widać, że ważniejszy  staje się wiek mentalny niż fizjologiczny: dla starzejącego się społeczeństwo z niską dzietnością to istotny sygnał w kontekście polityki społecznej, ale także produktów i usług- komentuje dr Agata Grabowska.

Seks czy optymizm?

Panowie i panie różnią się nieco, jeśli chodzi o to jak postrzegają witalność. Badanie Nałęczowianki ujawnia, że 44% mężczyzn, uważa, że w trosce o codzienną witalność nie można zapominać o uprawianiu seksu. Panie witalność kojarzą bardziej ze zdrowiem oraz energią, a także radością czy optymizmem. Panie częściej wskazują na rolę właściwego odżywiania się. Według 85% kobiet największym motywatorem do bycia aktywnym jest chęć zrzucić zbędnych kilogramów. 79% mężczyzn przyczynę z kolei upatruje w chęci poprawy stanu zdrowia i kondycji fizyczną.

Aktywni egocentrycy

83% Polek spontanicznie wymienia aktywność fizyczną jako sposób na zachowanie witalności przez całe życie. Ważna jest także czynna postawa w codziennym życiu: prawie 90% pań deklaruje, że widząc uciekający autobus, bez wahania podbiegłoby do przystanku. Coraz więcej młodych rodziców decyduje się na biegania z wózkiem (11%), posiadanie dzieci, nieprzespane noce, nie są już przeszkodą dla troski o własną aktywność fizyczną.

- Z badań wynika jasno, że Polacy chcą dbać o swoje zdrowie i energię życiową nie dlatego, że tak trzeba, że to modne, chcą to robić dla samych siebie, nie zważając tak bardzo na opinie innych. Jest to przejawem troski o własny dobrostan - zdrowy egocentryzm napędzany myślą o przyszłości. Pozostaje mieć nadzieję, że za tymi deklaracjami stoją czyny - podsumowuje dr Agata Grabowska.

***

Badanie opracował instytut TNS Polska na zlecenie marki Nałęczowianka zrealizowano w kwietniu 2016 roku na grupie 1000 kobiet i mężczyzn w wieku 15-60 lat; Wykorzystano w nim metodę ilościową oraz podejście "gamefication" (sposób badania polegający na wykorzystywaniu mechaniki gier w świecie rzeczywistym). Do zespołu badawczego oraz realizującego "Raport Witalności Nałęczowianki" dołączyli dr Agata Grabowska, socjolog  i wykładowca Uniwersytetu Warszawskiego.

materiały promocyjne

Reklama