Soki i musy – witaminy w smart formie

Niechęć do owoców i warzyw: Jak przekonać opornych do ich jedzenia?

Są osoby, które trudno przekonać do codziennego spożywania warzyw i owoców. Niektórym nie odpowiada ich smak, innym konsystencja. Na szczęście najważniejsze składniki odżywcze z owoców i warzyw można znaleźć także w sokach i musach ze sklepowej półki.

Jak przekonać osoby, które nie lubią warzyw i owoców, do ich spożywania? Na pewno nie należy ich zmuszać, ponieważ powody niechęci mogą być różne. Niektórym może nie odpowiadać smak lub konsystencja danego owocu czy warzywa, inni mogą mieć złe wspomnienia związane z jego jedzeniem (np. zatrucie pokarmowe lub alergie). Najlepszym wyjściem będzie uszanowanie decyzji i zachęcanie do jedzenia owoców i warzyw w innej postaci.

Reklama

Po pierwsze: Soki

W sokach owocowych zawartość składników odżywczych jest bardzo zbliżona do zawartości świeżych owoców. Wszystko dzięki procesowi pasteryzacji, podczas którego giną chorobotwórcze drobnoustroje, ale większość witamin zostaje zachowanych, a tym bardziej związki mineralne. Dlatego osobom, które nie przepadają za owocami, warto podawać soki. Część osób nadal uważa, że soki owocowe są dosładzane. To nieprawda! Rygorystyczne przepisy UE zakazują producentom soków owocowych dodawania do nich cukrów (cukru białego, syropu glukozowo-fruktozowego, glukozy, fruktozy), więc bez obaw można podawać je dzieciom. Niewielką ilość cukru można jedynie dodawać do soków warzywnych i owocowo-warzywnych celem poprawy walorów smakowych. Co więcej do żadnych soków owocowych i warzywnych nie wolno dodawać konserwantów, barwników i sztucznych aromatów.

Najlepiej zacząć od poczęstowania dziecka niewielką ilością różnych soków i zaobserwowania, który najbardziej polubiło. Pamiętaj - jeśli któryś smak nie przypadł maluchowi do gustu, nie należy go zmuszać do picia, ponieważ możesz wywołać efekt odwrotny do zamierzonego i całkowicie zniechęcić dziecko do pica soków owocowych. Warto odczekać kilka miesięcy i znowu spróbować wprowadzić nowy sok - jest spora szansa, że tym razem się uda. Kiedy dziecko przekona się do soków, możesz podsunąć mu świeże owoce. Może tym razem się skusi?

Po drugie: Musy

Musy owocowe i owocowo-warzywne zawierają podobne składniki odżywcze, co soki, a także sporą ilość błonnika. Ten argument może przekonać osoby, które chcą zrzucić nadprogramowe kilogramy, ponieważ błonnik hamuje wchłanianie tłuszczów z pożywienia, poprawia przemianę materii i sprawia, że dłużej nie czuje się głodu.

Musy, czyli przetarte owoce lub warzywa, ze względu na konsystencję są polecane nie tylko dzieciom, ale także osobom starszym. Wraz z wiekiem apetyt maleje, pojawiają się także problemy z trawieniem (np. wzdęcia, zaparcia) i z uzębieniem. Dlatego jedzenie surowych, często twardych owoców może być dużym problemem. Mimo to, nie powinno się dopuszczać do całkowitej rezygnacji ze spożywania owoców i warzyw, ponieważ zawarte w nich witaminy i minerały wzmacniają organizm i pomagają mu w walce z chorobami. Podawanie bliskim musów owocowych jest w tej sytuacji wyjściem idealnym.

Nie tylko od święta

Warto pamiętać, że jedzenie owoców i warzyw powinno stać się codziennym nawykiem, o czym przypominają autorzy nowej "Piramidy żywienia". Nie musisz jednak spożywać ich ciągle w tej samej postaci. Dodawaj je do deserów (np. do galaretki, budyniu), pij soki, jedz musy. W ten sposób twoja dieta będzie urozmaicona i dobrze zbilansowana.