Reklama

Reklama

Wakacje ze smakiem

Nie tylko mięso. Pyszne dodatki do dań z grilla

Słyszysz „grill”, a w twojej głowie pojawia się wizja soczystej karkówki oraz skwierczących kiełbasek. Są jednak osoby, które na ruszt wrzucą całkiem co innego. Dla osób, które są na diecie roślinnej lub chcą włączyć więcej takich produktów do menu jest wiele alternatyw – także na grilla. I to całkiem smacznych!

Wegetariańskie posiłki pomimo tego, że oparte są na warzywach, wcale nie przypominają króliczej miski. Smętne liście sałaty i przywiędnięty pomidor to zdecydowanie nie to, co można spotkać na talerzu osoby na diecie roślinnej. Warzywa po odpowiednim przyprawieniu i obróbce mogą stać się roślinnymi nuggetsami, kotletami czy nawet... smalczykiem (z fasoli!). A co z białkiem, którego każdy z nas potrzebuje? To może zostać dostarczone przez tempeh czy tofu, które wbrew obiegowej opinii nie smakują jak płyta paździerzowa. Czym więc nakarmić osobę, która nie je mięsa lub je ogranicza? Spokojnie, nie musisz przygotowywać "klasycznych" naleśników ze szpinakiem. Kuchnia roślinna to nieograniczone możliwości i doskonale sprawdzi się także na grillu.

Wegańskie burgery na grilla

Reklama

Naprzeciw oczekiwaniom konsumentów wychodzi wiele marek. Fleksitarianie i wegetarianie poszukują roślinnych zamienników.. W sklepowych lodówkach znaleźć więc można gotowe do położenia na grillu produkty. Jednym z tych najbardziej pożądanych są oczywiście burgery. Czym zastąpić wołowinę, żeby było smacznie, a bez mięsa? Linia produktów "Z gruntu dobre" to marka, która posiada w swojej ofercie burgera wegańskiego. Produkt pełen białka doskonale sprawdzi się, gdy podawany będzie w klasyczny sposób: w bułce i z sosami, ale także jako zamiennik kotleta mielonego. To także idealne rozwiązanie wtedy, gdy zaproszenie wpada niespodziewanie i nie ma zbyt wiele czasu na gotowanie. Z dodatkiem wegańskiego majonezu zasmakują nawet zagorzałym fanom mięsa.

Jakie warzywa na grilla kupić?

Podstawą diety wegańskiej i wegetariańskiej są oczywiście warzywa. Które z nich najlepiej nadają się do położenia na ruszcie? Może to być choćby bakłażan pokrojony w cienkie plastry czy młoda cukinia przekrojona na pół. Doskonale sprawdzi się także batat w plasterkach i oprószony solą. Do tego oczywiście zwyczajne ziemniaki, kukurydza czy nawet pietruszka, która po upieczeniu zyskuje zaskakująco słodki smak. Osobom szukającym nowych doznań polecamy wrzucić na ruszt rzodkiewkę! Warto także zdecydować się na karczochy czy buraki.

W przypadku przygotowania warzyw na grilla obowiązuje dokładnie taka sama zasada jak przy mięsie. Liczy się marynata, to ona odpowiada bowiem za smak całości kąsków z rusztu. Do zrobienia odpowiedniej zaprawy wystarczy olej z dodatkiem ziół i przypraw. Możesz smaki komponować samodzielnie lub sięgnąć po gotowe mieszanki. Dla osób poszukujących niecodziennych smaków idealna będzie pasta miso, sos sojowy lub rybny czy płatki chili. Ceniący klasykę mogą wybrać sos BBQ czy zwykły przecier pomidorowy z dodatkiem ziół.

Roślinne przekąski na grilla

Na stole warto także postawić przekąski, które uzupełnią gorący posiłek. W tej roli sprawdzą się sałatki. W lecie warto przygotować te, które zawierają sezonowe owoce i warzywa. Może to być zaskakujące połączenie czereśni z awokado czy szparagów z truskawkami. Hitem z pewnością staną się sałatki z bobem. Zyskuje on bowiem nieznaną głębię smaku po dodaniu ziół i przypraw.

Nie ma nic lepszego niż chleb tostowany na grillu czy ognisku. Przysmażone kromki warto podać z odpowiednim dodatkiem. Może to być wegańskie masło, smalczyk czy... humus oraz kabanosy, obydwa pochodzące z linii "Z gruntu dobre". Te ostatnie to doskonała propozycja dla tych, którzy mówią, że na diecie roślinnej najbardziej tęsknią za charakterystycznym smakiem kabanosów. Do grzanek można także podać gościom wegański ser.

Roślinne szaszłyki na grilla

Jednym z popularnych dań na grilla są szaszłyki. Papryka, cebula, cukinia, pieczarki, karczochy czy kawałki szparagów... A co zamiast soczystego kurczaka? Wystarczy pokroić w kostkę tofu lub tempeh! Wcześniej trzeba je zamarynować i odpowiednio przyprawić. Można także zdecydować się na wędzone tofu, które z dodatkiem sosu BBQ i wędzonej papryki z pewnością zasmakuje każdemu.

Tym, którzy nie są przekonani do tofu, proponujemy dodatek wegańskiej, pokrojonej w kawałki kiełbaski. Możecie także zdecydować się na szaszłyki złożone wyłącznie z warzyw. Przy ich dobieraniu warto pamiętać, że te twardsze będą piekły się dłużej niż miększe. Odpowiednia kompozycja pozwoli uniknąć niedopieczonych produktów.

 

Artykuł powstał we współpracy z firmą Sokołów, właścicielem marki Z gruntu dobre.

materiały promocyjne

Reklama