Reklama

Reklama

Wakacje ze smakiem

Pomysły na kanapki i przekąski do szkoły, po które z przyjemnością sięgnie każde dziecko

Za nami słoneczne i upalne lato, a przed nami – początek nowego roku szkolnego. Wraz z nim powraca pytanie o to, jak najlepiej ułożyć jadłospis dziecka, aby dostarczyć mu sił i energii do nauki, a jednocześnie sprawić, że przygotowane posiłki będzie zjadało ze smakiem.

Modne i smaczne kanapki

Reklama

Pyszna kanapka znakomicie sprawdzi się w roli szybkiego, pełnowartościowego posiłku, będącego dla dziecka źródłem potrzebnej energii i składników odżywczych. Wiemy oczywiście, że najmłodsi patrzą często na kanapki jak na zło konieczne. I nic dziwnego: wielu z nas przygotowuje je w pośpiechu, traktując je jako "zapychacz", który ma po prostu zapełnić żołądek aż do obiadu. Codzienna krzątanina i zamieszanie towarzyszące wyjściu do szkoły i pracy nie sprzyjają tworzeniu dań pełnych inwencji. Kanapki można jednak w prosty sposób uatrakcyjnić, sprawiając, że staną się przyjemne zarówno dla oka, jak i dla podniebienia.

Podstawą kanapki powinien być oczywiście chleb wysokiej jakości, najlepiej wyrabiany na prawdziwym zakwasie. Znakomitym źródłem energii, substancji odżywczych i błonnika pokarmowego są wszystkie chleby ciemne, razowe lub pełnoziarniste. Jakie produkty sprawdzą się w połączeniu z takim pieczywem? Możliwości jest bez liku. Na początek możemy zaproponować proste kanapki z pastą jajeczną na bazie szynki, sera żółtego i ogórków małosolnych. Jajka wystarczy ugotować na twardo, a następnie pokroić w drobną kostkę (możemy też użyć popularnego "sitka" do krojenia warzyw na sałatkę). Kroimy także ogórki i szynkę - my sięgnęliśmy po niezawierającą konserwantów szyneczkę drobiową z linii Sokoliki z Sokołowa, która wyróżnia się prostym składem i zawiera aż 90% mięsa z kurczaka. Ser najlepiej zetrzeć na tarce o drobnych oczkach. Wszystkie składniki wystarczy przełożyć do miski, doprawić solą i pieprzem, a następnie dokładnie wymieszać z dwiema łyżkami majonezu. To wszystko! Nasza pasta jest gotowa. Najlepsze jest w niej to, że możesz przygotować ją dzień wcześniej, a podczas porannego pośpiechu wystarczy ją wyjąć z lodówki.

Dla odmiany: wrapy

Dla osób, które mają ochotę na odrobinę odmiany, przygotowaliśmy przepis na kanapkę w nieco bardziej oryginalnym wydaniu. Zamiast tradycyjnego "sandwicza" proponujemy tortillę z szynką (ponownie postawiliśmy na produkt z Sokołowa - tym razem wybraliśmy jednak szyneczkę drobiową), kremowym serem kanapkowym, zielonym ogórkiem, chrupiącymi warzywami i ziołami (natką pietruszki, kolendrą, koperkiem itp.). Najpierw wymieszajmy serek z drobno posiekanymi ziołami, a potem ogórka i resztę warzyw pokrójmy w cienkie słupki (w naszym przypadku padło na paprykę i seler naciowy). Na koniec tortille posmarujmy serkiem doprawionym ziołami i ułóżmy na nim plasterki szynki wraz z wcześniej pokrojonymi warzywami. Placki należy już tylko zawinąć w rulony, a następnie pokroić w ukośne plastry. Całość można podawać z domowymi dipami na bazie majonezu, śmietany lub musztardy.

Słodka konkurencja dla kanapek

W roli drugiego śniadania sprawdzą się także słodkie przekąski przygotowane na przykład na bazie nabiału. My proponujemy sprawdzony przepis na pyszną, domową granolę. Taki posiłek dostarczy dziecku błonnika i witamin, zapewniając mu przy okazji energię do nauki. Do wykonania przepisu będziemy potrzebowali ok. 150-200 g jogurtu naturalnego, garści orzechów włoskich, ok. 50 g płatków owsianych, kilku łyżeczek miodu, świeżych i suszonych owoców (np. rodzynek, śliwek, daktyli, żurawiny), a także dżemu i przypraw (goździków, cynamonu). Zaczynamy od posiekania orzechów i pokrojenia suszonych owoców. Potem wystarczy je wymieszać z miodem, przyprawami i płatkami owsianymi. Tak przygotowaną masę rozprowadzamy na papierze do pieczenia, a następnie wstawiamy do rozgrzanego piekarnika. Całość zapiekamy aż do zarumienienia orzechów i płatków owsianych. W tym czasie przelewamy jogurt do osobnego pojemnika. Skarmelizowane i wystudzone składniki przesypujemy na wierzch jogurtu i polewamy dżemem. Całość ozdabiamy na koniec cząstkami świeżych owoców. To wszystko, nasza granola jest gotowa.

A może sezonowe ciasto?

Dobrym pomysłem na słodkie drugie śniadanie może być także domowe ciasto. Każde dziecko chętnie sięgnie po ciasto drożdżowe. Do jego przygotowania potrzebujemy 700 g pszennej mąki, 500 ml mleka, 6 łyżek cukru trzcinowego, 2 łyżeczki cukru waniliowego, 3 jajek oraz 40 g drożdży. Drożdże kruszymy i mieszamy z łyżką cukru, ok. pół szklanki mleka i kilkoma łyżkami mąki. Zaczyn o konsystencji gęstej śmietany przykrywamy ściereczką i odkładamy w ciepłe miejsce na 15 minut. Resztę składników mieszamy w dużej misce, następnie dodajemy wyrośnięty zaczyn (możemy użyć miksera z końcówkami-hakami). Gotowe ciasto odstawiamy do wyrośnięcia, aż podwoi swoją objętość. Następnie przekładamy do formy i układamy na niej ulubione owoce - śliwki, brzoskwinie, jabłka lub czereśnie. Pieczemy w piekarniku nagrzanym do 180 stopni przez ok. 50 minut.

Przekąski słone i wytrwane

Jeśli nasze dziecko nie przepada za kanapkami, a my nie mamy ręki do ciast i słodkich wypieków, możemy się zdecydować na przygotowanie prostych i szybkich, a zarazem sycących przekąsek. W tej roli znakomicie sprawdzą się np. domowe "krokieciki". Do ich wykonania potrzebować będziemy opakowania ciasta francuskiego, jednego jajka, musztardy i parówek. Przygotowanie potrawy zaczynamy od pokrojenia ciasta w prostokąty, na których układamy  parówki (my sięgnęliśmy po drobiowo-cielęce Sokoliki z Sokołowa, ponieważ mają czysty skład i aż 90% mięsa) posmarowane odrobiną musztardy. Na koniec zaklejamy ciasto, tworząc sakiewki (możemy je dla ozdoby ponacinać, aby zamknięte w nich parówki nabrały chrupkości), i smarujemy je cienką warstwą roztrzepanego jajka. Potem pozostaje je już tylko wstawić do rozgrzanego piekarnika na 15-20 min.

Z użyciem jaj i parówek (tudzież kabanosów) można również przygotować doskonałą tartę dla całej rodziny. Wystarczy tylko, że duży płat ciasta francuskiego ułożymy na dnie naczynia do tart i wypieczemy go w piekarniku. Na kruchy spód trzeba jeszcze, oczywiście, wyłożyć farsz. Możemy do niego użyć marchewki, cukinii czy papryki lub, w szybszej wersji, gotowych zestawów warzyw na patelnię (wcześniej przygotowujemy je zgodnie z przepisem na opakowaniu). Do gotowych, podsmażonych i przyprawionych warzyw dodajemy pokrojone parówki lub kabanosy, a całość zalewamy sosem złożonym z dwóch jajek zmiksowanych ze 150 ml śmietanki. Całość należy zapiekać przez ok. 30-40 min. Po tym czasie tartę trzeba wystudzić - gdy ostygnie, można ją śmiało pokroić i zapakować do pudełka na lunch, bez obawy, że pokruszy się lub rozpadnie.

Artykuł powstał we współpracy z marką Sokołów


materiały promocyjne

Reklama