Reklama

Reklama

Preparaty, które korzystnie wpływają na pracę jelit

Nie ważne, czy zmagamy się z przewlekłymi chorobami zapalnymi jelit, borykamy się z męczącymi zaparciami czy może na co dzień nie odczuwamy żadnych dotkliwych dolegliwości. Każdy człowiek powinien zadbać o to, by jego jelita były w idealnej kondycji. Dlaczego to istotne i jak prawidłowo o nie dbać?

Choć może nam się wydawać, że to absurdalne, jelita odgrywają ogromną rolę w naszym ciele. Mimo że wiele z tych zależności nie jest do końca zbadanych, naukowcy nie pozostawiają złudzeń: kondycja jelit przekłada się na nasze zdrowie. To od ich stanu w dużej mierze zależy nasza odporność, samopoczucie, a także równowaga całego organizmu. Niestety, nie zawsze wiemy, w jaki sposób możemy wspomóc ich pracę. Oto kilka sposobów!

Bakterie probiotyczne

Reklama

Pierwszym składnikiem, który pomoże poprawić pracę jelit są probiotyki, czyli żywe drobnoustroje, które dawkowane w odpowiedniej ilości wywierają korzystny wpływ na organizm gospodarza. Występują różne szczepy probiotyków, między innymi Lactobacillus acidophilus czy Bifidobacterium lactis.

Bakterie probiotyczne produkują witaminy z grupy B w dolnych odcinkach jelit, obniżają stężenie triglicerydów we krwi, hamują działanie związków kancerogennych i rozwój bakterii fekalnych. Przywracają równowagę flory bakteryjnej w jelitach w trakcie i po antybiotykoterapii, ale również łagodzą objawy nietolerancji pokarmowych, stanów zapalnych jelit czy pomagają w walce z zaparciami. Jak wybrać idealny probiotyk?

Idealny preparat powinien spełniać kilka warunków. Oprócz korzystnego wpływu na zdrowie gospodarza, najważniejszą cechą produktu jest odporność na działanie kwasu żołądkowego, soków trawiennych oraz antybiotyków. Prawidłowo działający probiotyk powinien dotrzeć w nienaruszonym stanie do jelita. Tam preparat powinien przylgnąć do ściany jelita i uwolnić bakterie, które utworzą kolonię. Producenci stosują różne rozwiązania, by ich produkt miał odpowiednie właściwości. Jednym ze sposobów jest użycie specjalnej otoczki LAB2PRO chroniącej bakterie przed kwasem żołądkowym.

Pożywka dla bakterii

Aby poprawić skuteczność bakterii probiotycznych zaleca się podawać je w połączeniu z prebiotykami. Czym one są? To nietrawione składniki żywności, które stymulują rozwój bakterii probiotycznych oraz obniżają pH treści jelitowej. Taką pożywką może być między innymi inulina - wielocukier naturalnie występujący w bulwach, kłączkach oraz dolnych częściach łodygi różnych roślin, w tym cykorii. Można ją znaleźć w preparatach rekomendowanych przez Polskie Towarzystwo Dietetyki w dietoterapii zaparć.

Prawidłowa flora bakteryjna jelit ma jeszcze jedną zaletę: poprawia przyswajanie wielu składników mineralnych, co przekłada się bezpośrednio między innymi na lepszą mineralizację kości. W procesie fermentacji wspomniana już  inulina tworzy krótkołańcuchowe kwasy tłuszczowe, które zmniejszają przyrost tkanki tłuszczowej, chronią barierę jelitową, a przede wszystkim działają przeciwzapalnie i przeciwnowotworowo.

Diagnoza: jak rozpoznać problemy jelitowe?

Jak wprowadzić błonnik do diety?

Błonnik

Bardzo ważnym składnikiem diety jest włókno pokarmowe, czyli błonnik, który przyspiesza pasaż jelitowy treści pokarmowej ułatwiając jej wydalanie. Dorosły człowiek powinien spożywać przynajmniej 25 gramów błonnika każdego dnia. Większość Polek wraz z pożywieniem przyswaja dziennie zaledwie około 20 gramów, co skutkuje problemami z wypróżnianiem.

W dietoterapii zaparć za jedno z najbardziej cennych źródeł błonnika uważane są łupki babki płesznik (zwane także psyllium). Chłoną one wodę, dzięki czemu zwiększają swą objętość wytwarzając swoisty żel, który przesuwa treść w jelitach.

Aby zadbać o odpowiednią kondycję naszych jelit, powinniśmy sięgnąć po preparat, który łączy w sobie wszystkie te składniki. W jego składzie znajdziemy zarówno cenne bakterie kwasu mlekowego, inulinę, stanowiącą pożywkę dla probiotyków oraz wysoką zawartość błonnika.