Reklama

Reklama

Sprawdź, jak wspomagać pracę jelit

Prawidłowa praca jelit ma ogromne znaczenie dla funkcjonowania całego organizmu. Jej zaburzenia mogą wywołać osłabienie odporności, złe samopoczucie, choroby autoimmunologiczne i złą kondycję skóry. Jak dbać o siebie, by praca jelit była prawidłowa? Wystarczy zastosować kilka prostych zasad.

Wprowadź błonnik do diety

Produkty wysoko przetworzone, fast foody i tłuste mięsa źle wpływają na pracę jelit. Warto postawić na produkty zawierające dużo błonnika (rozpuszczalnego i nierozpuszczalnego), wzbogacając codzienną dietę w warzywa i owoce oraz kasze, otręby i produkty zbożowe z pełnego przemiału: razowe pieczywo i makarony. Dorosły człowiek powinien spożywać od 25 do 40 g błonnika dziennie! Dlaczego jest to aż takie ważne i czy rodzaj błonnika ma znaczenie?

Reklama

Błonnik pokarmowy to pozostałości ścian komórkowych roślin, które są oporne na działanie enzymów trawiennych. Błonnik nierozpuszczalny zwiększa objętość masy kałowej, przez co skraca czas pasażu jelitowego. Zawarty jest przede wszystkim w skórkach owoców i warzyw oraz w nasionach. Może podrażniać jelita u osób, które jadły zbyt mało błonnika i nagle zwiększyły jego ilość w diecie, a także w przypadku niektórych dolegliwości, np. zaparć spastycznych.

Łagodny dla jelit błonnik rozpuszczalny (zawarty np. w miąższu owoców i warzyw czy w łupinie nasiennej babki jajowatej) wiąże wodę w przewodzie pokarmowym i pęczniejąc, przyspiesza przesuwanie się treści. Błonnik rozpuszczalny wywołuje też uczucie sytości, ogranicza wchłanianie glukozy i cholesterolu, a także wpływa korzystnie na gospodarkę lipidową i węglowodanową. Dzięki temu sprzyja nie tylko zdrowiu jelit, ale też odchudzaniu i utrzymaniu właściwego poziomu cukru i cholesterolu we krwi.

Jeżeli borykamy się z biegunkami, warto zwiększyć podaż błonnika rozpuszczalnego i nie spożywać przy tym nadmiernej ilości płynów. Dzięki temu błonnik zwiąże nadmiar płynu w jelitach i poprawi konsystencję stolca.

Zadbaj o florę bakteryjną

Dla zachowania właściwej kondycji jelit, należy ograniczyć słodycze i napoje słodzone, które zaburzają równowagę flory bakteryjnej oraz ograniczyć alkohol, działający drażniąco na śluzówkę jelit.

Utrzymaniu właściwej flory bakteryjnej będą sprzyjały probiotyki zawierające dobroczynne bakterie i prebiotyki, stymulujące rozwój mikrobiomu jelitowego. W pierwszej grupie znajdą się produkty zawierające pałeczki kwasu mlekowego, np. Lactobacillus lub Bifidobacterium, czyli jogurty, kefiry oraz kiszonki. Naturalnym prebiotykiem jest z kolei błonnik rozpuszczalny, np. inulina z korzenia cykorii. Inne źródła to fasola, topinambur, por, czosnek.

Odpowiednie nawodnienie

Aby zmiany w diecie dały odpowiedni efekt, należy pamiętać o wypijaniu przynajmniej dwóch litrów płynów dziennie. Odpowiednie nawodnienie treści jelitowej powoduje, że może ona być z łatwością przesuwana w jelitach.

Więcej ruchu

Siedzący tryb życia i słaba aktywność fizyczna powodują osłabienie mięśni jamy brzusznej i spowolnienie perystaltyki jelit, dlatego ruch jest bardzo ważną częścią wspomagania pracy jelit. Doskonałym rozwiązaniem będą ćwiczenia wykonywane w pozycji wyprostowanej (marsz, bieg), które korzystnie wpłyną na jelita ściśnięte przez większość dnia w pozycji siedzącej. Ważna jest regularność. Wprowadzenie do planu dnia półgodzinnego spaceru, przyniesie więcej korzyści niż wyczerpujący trening raz w tygodniu.

Właściwa postawa

Brak ruchu prowadzi do osłabienia mięśni, a skutkiem często jest przyjmowanie niewłaściwej, zgarbionej pozycji kręgosłupa. Niewłaściwa postawa niekorzystnie wpływa na pracę organów trawiennych, dlatego oprócz regularnej dawki ćwiczeń, warto kontrolować ułożenie ciała zarówno podczas siedzenia, jak i stania czy chodzenia. Taki nawyk wpłynie korzystnie nie tylko na pracę jelit, ale również na stan kręgosłupa i mięśni.

Stres i tempo życia

Nieustanny pośpiech i ciągły stres mogą bardzo niekorzystnie wpłynąć na stan jelit. Techniki relaksacyjne (np. trening autogenny Schultza), joga czy medytacja pomogą opanować nerwy i uspokoić się. Wystarczy poświęcić na nie kilkanaście minut dziennie. Aby zadbać o prawidłową pracę jelit, warto nieco zwolnić tempo życia i wprowadzić nowe nawyki: regularne pory posiłków, jedzenie bez pośpiechu, dokładne przeżuwanie.

Właściwe nawyki w toalecie

Ciągły pośpiech skłania wiele osób do powstrzymywania odruchu wypróżniania, co w konsekwencji może doprowadzić do zaparć nawykowych. Nie lekceważmy naturalnych sygnałów, jakie daje organizm.

Podczas korzystania z toalety, warto podstawić pod stopy niski taborecik, dzięki czemu jelita będą ułożone w fizjologicznej pozycji sprzyjającej wypróżnieniu. Pozycja kuczna jest o wiele korzystniejsza niż siedząca.

Monitoruj swój stan zdrowia

Jak radzić sobie z problemem powracających zaparć?

Problemy z pracą jelit mogą być spowodowane niewłaściwym poziomem hormonów oraz niektórymi chorobami, np. cukrzycą, chorobami tarczycy, chorobami neurologicznymi. Regularne badania medyczne pozwalają w porę ustalić możliwe przyczyny zaburzeń. W przypadku utrzymywania się niepokojących objawów, nie należy zwlekać z wizytą u lekarza.

Także niektóre leki mogą powodować zaburzenia pracy jelit. Zapytaj lekarza o odpowiednią suplementację, nie przekraczaj jednak zalecanych dawek leków.

Gdy rozwiązujesz problemy na własną rękę

Na rynku dostępnych jest wiele preparatów bez recepty, pozwalających uporać się np. z zaparciami. Większość z nich może być jednak stosowana jedynie doraźnie, ponieważ na dłuższą metę prowadzą do rozleniwienia jelit i pogłębienia problemów. Nie należy przekraczać zalecanego czasu stosowania lub wybierać suplementy oparte na bazie błonnika, nie podrażniające jelit, lecz wspierające ich pracę. Takie preparaty można stosować bez ograniczeń czasowych, ponieważ nie rozleniwiają jelit.

INTERIA.PL

Reklama