Reklama

Reklama

Higiena i komfort w każdym wieku

5 rad, jak najlepiej zabezpieczać się, gdy pojawi się nietrzymanie moczu

Kolejna zmiana bielizny i po chwili ponowne uczucie uciążliwej wilgoci i dyskomfortu. Stało się jasne, że dołączyłaś do grupy kobiet cierpiących na NTM. Miałaś zaplanowaną kawę z koleżanką, w pracy rozpoczęłaś ważny projekt, a twój grafik zajęć fitness do końca miesiąca pęka w szwach. Zastanawiasz się, co zrobić i z czego zrezygnować w pierwszej kolejności.

Zanim zaczniesz wykreślać z planu dnia kolejne ważne obowiązki i małe przyjemności, sprawdź, jak możesz przeciwdziałać nieprzyjemnym następstwom nietrzymania moczu.

Reklama

1.       Kup zestaw specjalistycznych produktów ochronnych

Nowoczesne środki ochrony przy nietrzymaniu moczu charakteryzują się wysoką chłonnością i systemem zapobiegającym powstawaniu przykrego zapachu. Wybór jest ogromny - od dyskretnych wkładek, wykonanych z delikatnych materiałów, które nie podrażniają skóry, po super chłonne majtki, wyglądem przypominające tradycyjną bieliznę. Atutem dostępnych na rynku specjalistycznych wkładek i podpasek jest to, że nie krępują ruchów, świetnie dopasowują się do ciała i absorbują płyny szybko i z dala od skóry, nie powodując stanów zapalnych i podrażnień. Warto pamiętać, że zwykłe podpaski nie pomogą w utrzymaniu świeżości. Mocz ma rzadką i płynną konsystencję - zwykłe środki higieniczne nie poradzą sobie z tak dużą ilością płynu.

2.       Ułatw sobie dostęp do toalet

Jeśli jesteś starszą osobą o ograniczonych możliwościach ruchowych, utrudniony dostęp do toalety może być kolejnym powodem do stresu. Postaraj się, aby w twoim otoczeniu droga do ubikacji nie była ani za długa, ani zbyt skomplikowana. Jeśli wychodzisz na spotkanie lub wyjeżdżasz na weekend, dowiedz się, czy (i gdzie dokładnie) w pobliżu nowego miejsca lub w określonym budynku znajdują się sanitariaty. Wcześniejsze rozplanowanie podróży pod kątem NTM pozwoli ci uniknąć patowych i krępujących sytuacji. Dbaj o funkcjonalność swoich ubrań (proste zapięcia, wygodne materiały), abyś w każdej chwili bez problemu mogła zadbać o czystość nawet w publicznej toalecie.  

3.       Pamiętaj o higienie!

Poza kwestiami związanymi z produktami specjalistycznej ochrony przy NTM, warto również pamiętać o podstawowej higienie i pielęgnacji ciała w przypadkach nietrzymania moczu. Skóra osób cierpiących z powodu inkontynencji jest szczególnie narażona na niepożądane działanie szkodliwych związków zawartych w urynie. Aby im zapobiegać, konieczne jest wyposażenie swojej kosmetyczki w produkty chroniące wrażliwą skórę intymnych miejsc, mogą to być kojące kremy, balsamy lub olejki. Doraźnie pożyteczną funkcję spełnią nawilżone chusteczki, dzięki którym szybko i dyskretnie odświeżysz ciało, nawet podczas długiej podróży. Absolutną podstawą czystości jest oczywiście regularne wymienianie ochronnych wkładek.

4.       Zmień żywieniowe nawyki

Gdy objawy NTM nasilają się, zmień swoje dotychczasowe przyzwyczajenia. Duży wpływ na ilość i jakość produkowanego moczu ma to, czym się żywisz, a przede wszystkim, co pijesz każdego dnia. Jeśli każdego ranka raczyłaś się kubkiem solidnej kawy z mlekiem, spróbuj zamienić ją na zwykłą wodę mineralną. Moczopędnie działają również herbaty, napary z ziół i alkohole. Dużym obciążeniem dla pęcherza są również niektóre owoce i warzywa, np. truskawki, arbuz, pomidory. Najlepszym, dietetycznym pomysłem będą produkty bogate w błonnik - otręby, kasze, ryż, brokuły czy maliny. Pilnuj masy! Regularne ćwiczenia i ruch na świeżym powietrzu nie tylko pozwolą ci utrzymać prawidłową wagę ciała (istotną z punktu widzenia dolegliwości, jaką jest nietrzymanie moczu), ale także wzmocnią mięśnie bezpośrednio odpowiedzialne za prawidłową pracę pęcherza moczowego.

5.       Wypróżniaj się regularnie

Częste wizyty w toalecie są podstawą komfortu dla osób borykających się z nietrzymaniem moczu. Pamiętajmy, że dolegliwość upośledza w pewnym stopniu uczucie parcia na pęcherz i zmysł oddawania moczu, a im częściej odwiedzimy ubikację, tym więcej krępujących sytuacji unikniemy w towarzystwie. Nie wstydźmy się korzystać z sanitariów, jeśli tylko zauważymy jakieś w pobliżu. Jeżeli nie potrafimy samodzielnie zlokalizować toalety, prośmy o pomoc. Szykujesz się do treningu, zostało ci kilka minut do kolejnego spotkania - wykorzystaj chwilę, by przez kolejną godzinę lub dwie czuć się świeżo i beztrosko.

materiały promocyjne

Reklama