Reklama

Reklama

Zdrowa żywność dla każdego

Masło orzechowe: Kaloryczne, ale zdrowe i odżywcze

Kanapki z masłem orzechowym to jedna z najpopularniejszych amerykańskich przekąsek (podobno uwielbiał je sam Elvis Presley!). W Polsce masło również zyskuje na popularności, chociaż nadal wiele osób uważa, że jest kaloryczne i niezdrowe. Z tego powodu postanowiliśmy przyjrzeć się popularnym opiniom i obalić kilka mitów.

1. Masło orzechowe jest pełne niezdrowej "chemii"

Reklama

Żeby przekonać się, że to nieprawda, warto dowiedzieć się, jak powstaje masło orzechowe. Najpierw orzechy (ziemne) się praży (w temperaturze ponad 200 stopni Celsjusza), a później chłodzi (co zabiega utracie cennego oleju). Następnie z  orzechów usuwane są niepotrzebne (lub niesmaczne) części i następuje mielenie. To tak powstałej "pasty", która, dzięki naturalnej zawartości oleju w orzechach jest gęsta i lekko tłusta, można dodać przyprawy np. sól lub cukier.

Często w składzie można spotkać także utwardzany olej roślinny, który nadaje produktowi gładką konsystencję. Zawiera on tłuszcze trans, które uznano za szkodliwe  (m.in. podnoszą poziom "złego" cholesterolu). Jednak w gotowym maśle orzechowym dobrej jakości,  ilość tych składników jest bardzo niewielka (najczęściej <1%), dlatego nie stanowi żadnego zagrożenia dla zdrowia.

Dodatkowo warto pamiętać, że masło orzechowe jest produktem 100 proc. wegetariańskim, dlatego mogą po niego sięgać wegetarianie i weganie.

2. Masło orzechowe nie ma żadnych wartości odżywczych

Orzechy ziemne, z których przygotowywane jest masło orzechowe, zawierają wiele niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania organizmu składników. Niektóre z nich to:

Niacyna - wzmacnia włosy i paznokcie, reguluje poziom cholesterolu we krwi, wspiera organizm w usuwaniu szkodliwych substancji (np. leków), uczestniczy w produkcji erytrocytów (które są odpowiedzialne za prawidłową dystrybucję tlenu do komórek i tkanek). Niedobór niacyny może doprowadzić do wystąpienia pelagry, choroby, do której objawów zalicza się m.in.: biegunkę, osłabienie organizmu, bezsenność, drażliwość i agresję.

Białko (orzechy ziemne zawierają najwięcej białka ze wszystkich orzechów!) - jest podstawowym budulcem organizmu, wspiera rozwój i regenerację tkanek (np. przyspiesza gojenie), wzmacnia mięśnie i kości (z tego powodu orzechy ziemne są polecane jako przekąska dla osób uprawiających sport).

Witamina B2 - wpływa na prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, wpływa na zdrowie oczu i błon śluzowych. Jej niedobór powoduje m.in. bezsenność, problemy z koncentracją, spadki nastroju oraz choroby oczu (zapalenie, łzawienie, podrażnienie).

Kwasy omega - czyli nienasycone kwasy tłuszczowe, obniżają poziom złego cholesterolu, a tym samym chronią serce przed chorobami sercowo-naczyniowymi. Ponadto kwasy omega-3 mają działanie przeciwnowotworowe.

Ze względu na swój skład masło orzechowe jest polecane osobom na diecie paleo.

3. Masło orzechowe tuczy

W 100 gramach masła orzechowego jest ok. 600 kalorii, ale warto pamiętać, że masło orzechowe nie zawiera tzw. "pustych kalorii" (które odpowiadają za tycie), ale tych, które odżywiają i wzmacniają organizm. Dlatego warto pamiętać, że lepiej sięgać po produkty, które zawierają wiele cennych składników odżywczych (jak masło orzechowe), niż słodkie przekąski bogate wyłącznie w puste kalorie i chemiczne polepszacze smaku i zapachu. Niskokaloryczna, zbilansowana i bogata w nienasycone kwasy tłuszczowe dieta jest lepsza (dla naszej sylwetki i dla zdrowia) niż dieta niskotłuszczowa, zwłaszcza ta bogata w zamienniki cukru czy produkty "light". Dlaczego? Między innymi dlatego, że produkty, które zawierają nienasycone kwasy tłuszczowe, zapewniają uczucie sytości na dłużej i zapobiegają podjadaniu. 

Ponadto, badania wykazały, że regularne spożywanie orzeszków ziemnych wspomaga metabolizm (niezależnie od tego, czy uprawiamy sport, czy nie), a więc pomaga szybciej zredukować masę ciała.

INTERIA.PL

Reklama