Reklama

Reklama

Pamięć warto ćwiczyć

Tak jak mięśnie, jest sprawna tylko wtedy, gdy jest używana. W przeciwnym razie może się rozleniwić.

Z wiekiem staje się coraz bardziej zawodna. Bywa, że nie możemy sobie przypomnieć daty urodzin przyjaciółki lub jak nazywa się potrawa, którą jedliśmy poprzedniego dnia u znajomych.

A może wracamy ze sklepu bez połowy potrzebnych produktów lub zapominamy o terminie wizyty u lekarza? Uwaga! Zaburzenia pamięci mogą być spowodowane nadciśnieniem tętniczym i wysokim poziomem cholesterolu. U ich podłoża mogą też leżeć: uraz głowy, choroba Alzheimera, udar mózgu, depresja, nadużywanie alkoholu. Dlatego przy kłopotach z pamięcią warto odwiedzić lekarza.

Reklama

Pamięć, aby dobrze służyła przez długie lata, musi być ćwiczona.

Rozwiązuj krzyżówki - odgadując hasła, musisz wyciągać z zakamarków pamięci różne słowa. Pamięć poprawia też rozwiązywanie zagadek logicznych, quizów, gra w scrabble itp.

Ucz się na pamięć wierszy, piosenek, numerów telefonów. Rób listy zakupów w pamięci, a nie na kartce.

Zdobywaj nowe umiejętności (np. malowanie, fotografowanie, obsługę komputera, grę na instrumencie). I ćwicz je regularnie; wyznaczaj sobie terminy powtórek.

Zapamiętuj sny. Rano po przebudzeniu spróbuj przypomnieć sobie marzenia senne.

Sięgaj do wydarzeń z przeszłości. Przypominaj sobie ze szczegółami np. pierwszy seans w kinie, pierwszą randkę, wyjazd za granicę, itp.

Bacznie obserwuj otoczenie i zapamiętuj jak najwięcej szczegółów. Siedząc w parku, zwróć uwagę na to, ile jest drzew i krzewów, przypomnij sobie ich nazwy. Zapamiętaj ludzi, ptaki, psy, kształt i kolor ławek, itd.

Wyobrażaj sobie różne sceny - takie "żywe" obrazy stworzone w umyśle ułatwiają zapamiętywanie.

Odtwarzaj z dużą liczbą szczegółów wydarzenia dnia. Po spotkaniu z koleżanką przypomnij sobie, jak była ubrana, co opowiadała itp.

Czytaj książki zmuszające do myślenia, np. o innych religiach, kulturach, filozofiach, zagadkach kryminalnych. Pamięci służą także ćwiczenia fizyczne (co najmniej 30 min dziennie). Najlepiej na świeżym powietrzu, bo poprawiają krążenie i dotleniają mózg. Może to być pływanie, spacer, aerobik, praca w ogródku, sprzątanie.

Chwila dla Ciebie

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje