Reklama

Reklama

Odkryj, co mówią twoje emocje

Konsternacja

W sytuacjach zaskakujących trudno ci zareagować elastycznie, więc z zasady nie lubisz odstępstw od planu. Nie czujesz się swobodnie, kiedy coś rozwija się spontanicznie i jesteś określany jako ktoś "sztywny". Prawdopodobnie trudno ci ustalać swoje granice w zmieniających się okolicznościach. Przekaz - daj sobie czas, ustabilizuj się.

Reklama

Przykład: Czujesz się skonsternowany, kiedy ktoś porusza niewygodny dla ciebie temat lub oczekuje od ciebie czegoś, w czym nie czujesz się swobodnie. Zacznij w takich momentach dawać sobie czas na odzyskanie równowagi. Powiedz na przykład, że musisz się zastanowić, nie chcesz teraz o tym rozmawiać, nie wiesz, czy się na to zdecydujesz. W ten sposób budujesz poczucie bezpieczeństwa, określając swoje granice.

Lęk

W niekomfortowych sytuacjach reagujesz lękiem lub też odczuwasz go często mimo braku konkretnej przyczyny. Zadbaj o siebie, szukaj wsparcia, a nawet pomocy.

Przykład: Częste odczuwanie lęku i towarzyszących mu objawów jest informacją o silnej, stresowej reakcji twojego organizmu. W takim przypadku powinieneś poszukać fachowej porady i pomocy, gdyż ignorowanie tego zjawiska bardzo obniża twoje poczucie bezpieczeństwa i sprzyja eskalacji.

Poczucie winy

Odczuwasz je w sytuacjach, w których obiektywnie nie powinieneś mieć sobie nic do zarzucenia. To sprawia, że nie czujesz się dostatecznie dobry i wartościowy. Przekaz - zacznij dostrzegać swoje walory, szanuj siebie.

Przykład: Odmawiając czegoś osobie, która ma roszczeniowy stosunek do ciebie, a mimo wszystko czujesz się z tym źle i masz potrzebę tłumaczenia się ze swojej decyzji. To sprawia, że jesteś na siebie zły i rośnie w tobie przekonanie, że trudno ci zachować szacunek dla swoich decyzji. Potrzebujesz dostrzec, że masz prawo decydować zgodnie z tym, co myślisz.

Rozczarowanie

Jeśli to uczucie często gości w twoim życiu, może sprawiać, że postrzegasz siebie jako osobę nieudolną lub niemającą szczęścia w życiu. Jednak rozczarowanie jest informacją dla ciebie: zejdź na ziemię i zrewiduj swoje założenia.

Przykład: Oczekujesz szczęśliwego związku, jednak za każdym razem przeżywasz zawód lub też rozpoczynasz jakieś aktywności i też odczuwasz rozczarowanie. Z czasem masz wrażenie, że prześladuje cię pech lub też nie potrafisz spełnić swoich pragnień. Tymczasem częste rozczarowania zawierają przekaz: zrewiduj swoje założenia, zejdź na ziemię. Być może po prostu popełniasz jakieś błędy, których nie widzisz. Trzeba je skorygować.

* Więcej o książce Joanny Godeckiej "Przestań się zamartwiać" przeczytasz TUTAJ.

Dowiedz się więcej na temat: emocje | stres

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Rekomendacje