Reklama

Reklama

Odkryj, co mówią twoje emocje

Smutek

Jeśli często odczuwasz to uczucie, gdy nie ma konkretnego powodu, wywołującego je, zajrzyj w głąb siebie, bo najpewniej potrzebujesz refleksji i spokoju. Niewykluczone, że już dawno zboczyłeś ze ścieżki, która prowadzi do wewnętrznego zadowolenia.

Reklama

Przykład: Czujesz, że życie nie daje ci zadowolenia, że masz wiele, ale nie potrafisz się tym cieszyć. Zastanów się, jakie są twoje prawdziwe potrzeby, o czym marzyłeś, kiedy byłeś młodszy, jak wyobrażałeś sobie dorosłość, spełnienie. Czy idziesz w dobrą stronę?

Wstyd

Powtarzające się uczucie wstydu jest informacją o potrzebie zdystansowania się i poszerzenia perspektywy, a także podniesienia samo­oceny.

Przykład: Wstydząc się siebie, swoich braków, patrzysz przez ich pryzmat, negując całą resztę. Jeśli na przykład wstydzisz się swojej tuszy lub braku wiedzy na jakiś temat, zachowujesz się tak, jakby ta jedna rzecz czy cecha określała ciebie. To nie jest uczciwa ocena i odpowiednia perspektywa. Jeśli już musisz siebie oceniać, zobacz całość, a nie tylko lukę w wykształceniu lub nadprogramowe kilogramy.

Zazdrość

Często odczuwana świadczy o tym, że widzimy się jako kogoś gorszego. Możemy być zazdrośni o urodę, partnera (ktoś atrakcyjniejszy ode mnie odbierze mi go), o stanowisko, status materialny. To dowodzi, że nie czujemy swojej wartości. Zazdrość przynosi informację - podbuduj swoją samoocenę, poczuj się wartościowy.

Przykład: W kontakcie z ludźmi zamożniejszymi czujemy zazdrość i umniejszamy swoją wartość. Potrzebujemy spojrzeć na siebie jako na kogoś, kto posiadając mniej dóbr materialnych, nie musi być przez to gorszy.

Zmiana sposobu myślenia nie dokona się z dnia na dzień, ale jeśli będziemy konsekwentni, to zwiększymy swoją świadomość i poczucie bezpieczeństwa w danym obszarze. Przykre emocje przestaną się pojawiać, a to będzie znaczyło, że się nam powiodło.

- Emocje, również te trudne, są w istocie cenną wskazówką.

- Ich zadaniem jest uświadomić ci, że potrzebujesz zmienić wzorzec myślenia i działania.

* Więcej o książce Joanny Godeckiej "Przestań się zamartwiać" przeczytasz TUTAJ.

Dowiedz się więcej na temat: emocje | stres

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL