Reklama

Reklama

Polacy najchętniej wśród Europejczyków wyznają uczucia w sieci

Polacy najchętniej spośród wszystkich Europejczyków wyrażają uczucia online. Prawie połowa wykorzystuje w tym celu platformy społecznościowe, na których wyznaje miłość lub sympatię do drugiej osoby. TikTok prezentuje swoje najnowsze badanie przeprowadzone we współpracy z instytutem badawczym Censuswide*. Czy wpisy internetowe to nowy język miłości milenialsów? Na to pytanie odpowiada psycholog i ekspert od związków Magdalena Chorzewska.

Prawie połowa (45 proc.) Polaków deklaruje, że korzystała z platform społecznościowych do publikowania romantycznych wpisów, w porównaniu do 38 proc. populacji w całej Europie.

Reklama

Polacy są najbardziej skłonni w Europie do publikowania postów o najważniejszych wydarzeniach w ich związkach - robi to 59 proc. z nich, w porównaniu do 47 proc. w Europie.

Milenialsi są najbardziej skłonni do zamieszczania romantycznych wpisów na portalach społecznościowych - przyznaje się do tego połowa ankietowanych.

Dzielimy się ważnymi wydarzeniami

Social media to dla Polaków ważne miejsce do dzielenia się kluczowymi wydarzeniami w ich związkach takimi jak ślub (61 proc. dorosłych deklaruje, że zamieściłoby taki wpis) czy zaręczyny (60 proc.). Do publikowania tego typu postów przyznaje się 3 na 5 dorosłych Polaków. To aż o 10 proc. więcej w porównaniu z innymi krajami objętymi badaniem. Ponad połowa ankietowanych natomiast podzieliłaby się osiągnięciami życiowymi swojego partnera, takimi jak awans zawodowy czy ukończenie studiów.

Jak pokazują wyniki badania 36 proc. Polaków otwarcie przyznaje się do nawiązywania relacji w sieci (dla porównania odsetek dla całej Europy wynosi 29 proc.). Co ciekawe, ¼ respondentów dzieli się nie tylko pozytywnymi wydarzeniami, poruszają oni także takie kwestie jak np. związek na odległość czy bezpłodność.

Posty online to nowy język miłości wśród polskich Milenialsów

Z badania wynika, że milenialsi (wiek 24-42 lata) są najbardziej skłonni do zamieszczania romantycznych wpisów na portalach społecznościowych - przyznaje się do tego połowa ankietowanych. Dla porównania, taki sam odsetek (49 proc.) osób z pokolenia Baby Boomers (55-73 lata) twierdzi, że raczej nie deklarowałby miłości w sieci. Dodatkowo, prawie połowa (46 proc.) milenialsów w Polsce docenia, gdy ich partner zamieszcza o nich wpisy na portalach społecznościowych, co stanowi ponad dwukrotny wzrost w porównaniu ze starszym rocznikiem (20 proc.).

Popularne hashtagi, których pary używają, by wyznawać swoją miłość to: #couplegoals, #tiktokcouple, #lovewins. Natomiast  inne popularne trendy, dzięki którym użytkownicy mogą pokazać swoją miłość to np.: Muzyka 'I hope I don't fall'.

"Polacy z pokolenia milenialsów lubią okazywać swoje uczucia publicznie. Być może  wynika to z tego, że bardzo chętnie korzystają oni z wszelkiego rodzaju aplikacji randkowych i społecznościowych, także naturalną konsekwencją takiego poszukiwania drugiej połowy, jest podzielenie się z obserwatorami swoim szczęściem. Taka tendencja pokazuje, że w sieci toczy się alternatywne życie...ale to życie online ma ogromny wpływ na real, na to jak się czujemy, a także na to z kim budujemy relacje - komentuje psycholog i ekspertka od związków Magdalena Chorzewska.

"Widzieliśmy, jak miłość i związki rosną i rozkwitają na TikToku, a nasze badania pokazują, że platformy społecznościowe odgrywają ważną rolę we współczesnych relacjach. Polacy są najbardziej skłonni do deklarowania swojej miłości do partnera za pośrednictwem internetu, a także, że przykładają oni szczególną wagę do dzielenia się kluczowymi momentami ze swoimi obserwującymi" - powiedział James Rothwell, Szef Działu Marketingu TikTok. "Wierzymy, że Walentynki w pandemicznej rzeczywistości nie przeszkodzą w realizacji planów. Dlatego z tej okazji uruchomiliśmy na platformie wybrane playlisty, aby umożliwić twórcom wyznawanie miłości swoim ukochanym w radosny i romantyczny sposób" - dodaje James Rothwell.

Polacy znajdują miłość i przyjaźń w sieci

Polacy są również liderami w poszukiwaniu miłości za pomocą platform społecznościowych - 31 proc. z nich twierdzi, że znalazło partnera online, w porównaniu do zaledwie jednej czwartej (25 proc.) w całej Europie. Odsetek ten jest najwyższy w przypadku społeczności LGBTQ+ w Polsce - prawie połowa (45 proc.) twierdzi, że nawiązało poważną relację dzięki mediom społecznościowym.

Polacy znajdują w sieci nie tylko miłość. Dwóch na pięciu respondentów (40 proc.) stwierdziło, że platformy społecznościowe pomogły im w znalezieniu przyjaźni, co jest jednym z najwyższych wskaźników w Europie.

Miłość do samego siebie priorytetem w sieci

Badanie podkreśla również, że Polacy priorytetowo traktują posty o "miłości do samego siebie" ("self-love"), przy czym połowa (49%) dzieliła się jakąś formą samouwielbienia w ciągu ostatniego roku - jest to po Hiszpanii drugi najwyższy odsetek w Europie. Pojęcie "samouwielbienie" definiuje się jako dbanie o własne samopoczucie i szczęście. Przykładami tego rodzaju miłości w sieci jest świętowanie osobistych osiągnięć, publikowanie postów na temat samoakceptacji oraz życzliwe traktowanie siebie.

Jest to szczególnie widoczne wśród Milenialsów i społeczności LGBTQ+ w Polsce - ponad połowa (55 proc.) Milenialsów oraz 60 proc. osób LGBTQ+ zadeklarowało, publikowanie takich postów w ciągu ostatnich 12 miesięcy.

"Wspaniałą informacją wynikającą z badań jest fakt, że nauczyliśmy się chwalić swoimi sukcesami i chwalić samych siebie. Już nie narzekamy, a pokazujemy innym, że zrobiliśmy coś fajnego, osiągnęliśmy sukces lub po prostu lubimy siebie. Niska samoocena i zaniżone poczucie własnej wartości są w pewnym wieku zmorą dla wielu osób, a taka forma dzielenia się dobrymi myślami o sobie z innymi, pokazuje, że można przekierować swoją uwagę na pozytywne aspekty życia poprzez małe działania w sieci" - dodaje Magdalena Chorzewska.

***

Informacje o badaniu

Badanie zostało przeprowadzone przez Censuswide na próbie 14 087  respondentów, z uwzględnieniem 5% badanych LGBTQ+, w Wielkiej Brytanii, Francji, Hiszpanii, Niemczech, Włoszech, Szwecji i Polsce w okresie 29.01.2021 - 05.02.2021. Censuswide przestrzega i zatrudnia członków Market Research Society, które opiera się na zasadach ESOMAR.


*Censuswide jest międzynarodową firmą badawczą i konsultingową zajmującą się badaniami rynku z siedzibą w Clerkenwell w Londynie.

Więcej w serwisie: 

INTERIA/materiały prasowe

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje