Reklama

Reklama

Anemia to nie tylko skutek złej diety

Podobnie jak kwasu foliowego, witaminy B12 organizm nie potrafi wytworzyć sam. Jej jedynym źródłem są produkty pochodzenia zwierzęcego - wątróbka, nerki, mleko i żółtka jaj, ryby. Przy prawidłowej diecie organizm magazynuje witaminę B12 w wątrobie i kiedy nasz jadłospis jest w nią ubogi, czerpie z tych zapasów.

Reklama

Jednak przy trwającej latami wegetariańskiej diecie, która wyklucza jedzenie pokarmów pochodzenia zwierzęcego, te zapasy mogą nie wystarczyć. Stąd ryzyko anemii z niedoboru witaminy B12 u tych osób. Choroba rozwija się powoli. Pierwsze jej zwiastuny to zwykle zaparcia lub biegunki, utrata apetytu i wagi. Mogą dotyczyć także układu nerwowego. Wówczas pojawiają się zaburzenia czucia, niedowłady.

Poza tym, wit. B12 wchłania się przede wszystkim w żołądku i właśnie zapalenie śluzówki żołądka zwykle towarzyszy tej anemii. Wtedy lekarze mówią o tzw. niedokrwistości złośliwej. Dawniej była to choroba nieuleczalna. Dzisiaj leczy się ją zastrzykami z witaminy B12.

Potrzebujesz żelaza dla dwojga

Około 40 proc. kobiet, które są w ciąży boryka się z anemią. Często dotyczy ona też mam długo karmiących piersią. Dzieje się tak dlatego, że - gdy jesteś w ciąży - twój organizm potrzebuje prawie dwukrotnie więcej żelaza. Pierwiastek ten jest niezbędny do rozwoju łożyska i dziecka. Na początku ciąży dziecko czerpie żelazo z zapasów, które twój organizm zgromadził.

Ale z czasem są one coraz mniejsze, aż wyczerpują się. Wtedy rozwijające się maleństwo zabiera prawie całe żelazo z twojej diety. Stąd anemia z niedoboru żelaza pojawia się często w drugiej połowie ciąży. Poza tym, cenne pierwiastki, w tym żelazo, tracisz, gdy dokuczają ci nudności i wymioty.

Niedobory powinnaś uzupełniać, jedząc pokarmy bogate w żelazo oraz przyjmując preparaty żelaza przepisane przez ginekologa. Żeby organizm lepiej przyswajał żelazo z jedzenia, produkty zawierające ten pierwiastek łącz z tymi, które mają dużo wit. C, np. mięso jedz z sałatką z pomidorów i papryki, posiłki popijaj sokiem z czarnej porzeczki. Witamina C zwiększy bowiem wchłanianie żelaza z przewodu pokarmowego do krwi.

Olga Kamińska

Dowiedz się więcej na temat: warzywa | preparaty | lekarz | choroby | skutek | witaminy | diety | anemia | organizm | żelazo

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Rekomendacje